BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Uitschakelen Xenon sproeiers?

Leer de tips en trucs om je bimmer goed te reinigen en hou je BMW in Showroom look.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
JVE
Neutraal
Posts: 7
Joined: 14 Jan 2012 21:31
Type Auto: BMW 118d

Uitschakelen Xenon sproeiers?

Post by JVE »

Wij rijden nu al een klein jaar met een 118d, wat in grote lijnen goed bevalt. Behalve het koplamp sproeisysteem. Dit vreet ruitensproeivloeistof en heeft volgens mij inziens geen enkele toegevoegde waarde aangezien de meeste vloeistof over de motorkap word geblazen. Ik wil dit dus uitschakelen maar kan dit een APK vereiste zijn? De auto valt onder de APK.

Iemand enige informatie?

Eric 71
Neutraal
Posts: 5
Joined: 29 Oct 2012 14:03
Type Auto: E91 320D A/T

Re: Uitschakelen Xenon sproeiers?

Post by Eric 71 »

Ja, een recente auto met af fabriek Xenon moet koplampsproeiers hebben. Voor de APK moeten ze dan werken. Of het ze opvalt is een tweede ;)
Is dat een apart pompje? In dat geval zou je kunnen kijken of je simpelweg het stekkertje eraf kunt trekken. Kan het altijd weer terug als het reden voor afkeur is..

325i
4e Versnelling
Posts: 1941
Joined: 23 Apr 2008 17:05
Type Auto: E36 320i Sedan
Location: Heerlen
Age: 42

Re: Uitschakelen Xenon sproeiers?

Post by 325i »

APl vereist ligt aan het bouwjaar
zo uit mijn hoofd gezegt als die van na 1-1-2007 is moet de auto sproeiers hebben icm Xenon net als de hoogte regeling moet deze werken en moet gecontroleerd worden.
Keuringstation die dit niet doet loopt dus kans op strafpunten.

Wel is het een optie om te kijken of de sproeier los te trekken is of op de pomp losmaken en bij de keuring weer vast maken.
Vroeger had BMW altijd een mogenlijkheid op de schakelaar om je koplampsproeiers te gebruiken of niet.
Echter weet ik niet of dat met de nieuwe ook zo is wellicht dat iemand je hier verder kan helpen met gebruik van je schakelaar in de auto.
Anders gewoon loskoppelen of ruitensproeier blijven bijvullen
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

Bee-Clean
Neutraal
Posts: 5
Joined: 17 Nov 2012 13:00
Type Auto: -
Location: Monster
Age: 33
Contact:

Re: Uitschakelen Xenon sproeiers?

Post by Bee-Clean »

Zoals hierboven ook al aangegeven word is het in de meeste gevallen zo dat de koplampsproeiers omhoog komen door de druk van de ruitensproeiervloestof. In dit geval is het inderdaad de beste optie de 2 slangetjes af te klemmen met een kleine klemtang. Moet de auto bijv. naar de apk is het alleen de slangenklemmen loshalen om de ``normale`` werking weer te activeren.

Topic Author
JVE
Neutraal
Posts: 7
Joined: 14 Jan 2012 21:31
Type Auto: BMW 118d

Re: Uitschakelen Xenon sproeiers?

Post by JVE »

Ik heb de zekering van de pomp eruit gehaald (alleen voor de koplampen). Vergeten terug te zetten voor de APK, je raadt het al, vlekkeloos door de keuring. Is ze niet opgevallen. Afgelopen winter wel veel minder ruitenwisservloeistof verbruikt.

Nog bedankt voor de reacties.

montana81
Neutraal
Posts: 32
Joined: 11 Apr 2012 20:59
Type Auto: 525i e39

Re: Uitschakelen Xenon sproeiers?

Post by montana81 »

Koplamp sproeiers hoeven niet meer te werken, omdat er niet meer gecontroleerd hoeft te worden of er wel of geen xenon is ingebouwd.
Post Reply

Return to “Wassen, Reinigen & Poetsen”