BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Audio geluid kwaliteit F10

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
Nino de H
Neutraal
Posts: 5
Joined: 03 Jan 2015 10:01
Type Auto: F10 520I

Audio geluid kwaliteit F10

Post by Nino de H »

Hallo allemaal, ik heb een vraag over de geluidskwaliteit en bediening van het multimedia systeem in mijn F10.

Ten eerste heeft er iemand ervaring met upgraden van de geluidskwaliteit van de audio installatie in deze auto ik heb het fabrieks af standaard 6 speaker systeem, ik vindt de geluidskwaliteit een beetje matig? En wat zou je aanbevelen om te doen en vooral om wat niet te doen? Als iemand dit heeft gedaan kan je dan ook een prijsindicatie er bij zetten. Ik zie Gladen-sets voorbij komen die beginnen bij 1200 euro, dat vindt ik best pittig geprijsd.

tweede vraag is:
Ik heb een navi-pro systeem in de auto met een harde schijf. Als ik nu de tree selecteer met een nummer uit een album om af te spelen. En het laatste nummer van dit album is afgelopen, dan begint hierna het eerste nummer van dit album weer. dit in tegenstelling tot mijn vorige navi-pro (e91) deze begon gewoon met eerstvolgende nummer van het volgende album. Weet iemand of dit bij de F10 navi-pro ook voor elkaar te krijgen is?

Alvast bedankt.

330Dave
Neutraal
Posts: 3
Joined: 28 Feb 2012 20:55
Type Auto: E91 330D

Re: Audio geluid kwaliteit F10

Post by 330Dave »

De Gladen setjes beginnen bij € 800,- alleen is dit exclusief montage en de montage maakt het prijzig. En het monteren is nu eenmaal een volle dag werk voor een ervaren inbouwer. Beun de haas doet voor minder, maar om die nu aan je nieuwe fünfer te laten sleutelen is ook weer zoiets.

Het probleem is dat BMW er voor heeft gekozen om met een 3-weg frontsysteem te werken (hoewel ze dan bij basis audio de tweeter gewoon weglaten). Nu is er niks mis met een 3-weg systeem, alleen als het niet klinkt dan is het gewoon duurder om te upgraden als een 2-weg systeem.

Daarnaast is er natuurlijk de optie om alleen de speakers te vervangen (zonder versterker), in elke andere auto kan dit namelijk ook. Alleen in een moderne BMW is dit ook geen succes en wel om 2 redenen:

1. Het akoestische rendement van de luidsprekers in de deuren is aanzienlijk hoger als het rendement van de woofers onder de stoel. De oorzaak hiervan ligt onder andere in de akoestiek en dan met name de plaatsing van de woofers. Zou je dus alleen de luidsprekers vervangen dan blijft de weergave van de lage tonen achter op dat van het mid-hoog.
Om dit op te lossen heeft BMW er bij de nieuwere (F) modellen voor gekozen om de lage tonen al vanuit de radio flink te 'boosten'. Hierdoor klinken de lage tonen wel wat voller, maar zit de radio ook véél eerder aan zijn maximale uitgangsvermogen (clipping) en dus heb je nóg minder dynamiek als voorheen.

2. Bij de Gladen upgrade pakketten ligt de kantelfrequentie tussen de middentoner en de woofer rond de 130 Hz, dit wordt actief gedaan in de versterker en daarom zijn er ook vier kanalen nodig om de frontspeakers aan te sturen. Overigens heeft het Hifi en het Top Hifi pakket dit ook zo.
Zou je namelijk een passief filter maken dat op 130 Hz filter met een flanksteilheid van 12 dB/octaaf dan krijg je niet alleen behoorlijk grote componenten, ze zijn ook nog eens érg duur. Je hebt voor een stereo systeem dan vier condensatoren nodig van 220 uF (bipolair) en vier spoelen van 6.8 mH.
Reden dat de kantelfrequentie rond de 130 Hz ligt is dat de woofer onder de stoel ligt en de frequenties boven de 130 Hz behoorlijk worden geabsorbeerd door de stoel. De luidsprekers in de deur kunnen zowel akoestisch als qua mecanische belastbaarheid niet veel lager gefilterd worden als 130 Hz, dus veel speling heb je er niet in.

Uiteraard kun je een paar euro besparen door een goedkopere versterker te pakken, maar op het totaalplaatje win je daar niet heel veel mee. Bovendien is een BMW (en Mini) een draak van een auto als het aankomt op dynamostoringen. Je hebt dus wel een versterker nodig met een goede gebalanceerde High Level ingang.

Al met al: Doe het goed of doe het niet. :D
Post Reply

Return to “2010 - 2017 (F07, F10, F11)”