BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

E12 upgrades 520 '80

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
roderick
Neutraal
Posts: 4
Joined: 05 Apr 2013 13:32
Type Auto: E30 touring

E12 upgrades 520 '80

Post by roderick »

Beste BMW-liefhebbers,

Sinds kort de trotse eigenaar van een 'enigszins' aangepaste E12 520 om klassieke rally's mee te rijden.
Sportveren, kuipstoeltjes, tripmaster enz.

Nu ben ik een beetje op zoek naar een sportiever motorgeluid en vraag jullie graag wat jullie de beste optie lijkt.
Ik heb een spaghetti spruitstuk liggen wat oorspronkelijk op een E21 hoort. Komt nu tegen de stuurstang aan maar, misschien met een beetje verzagen is het wel pas te maken, iemand een goed adresje?

Ook zit ik te overwegen de middendemper er tussenuit te halen en de luchtinlaat te veranderen. Een mooi K&N sportfilter
staat natuurlijk altijd leuk maar dan gaat ie wel warme lucht aanzuigen wat weer niet zo mooi is.

Ben heel benieuwd naar jullie tips/bevindingen voor het modificeren van een E12

Groet, Roderick

bertjeconti
Neutraal
Posts: 4
Joined: 22 Sep 2013 18:17
Type Auto: bmw 520 (E12)

Re: E12 upgrades 520 '80

Post by bertjeconti »

Hallo Roderik,

ik zie je bericht nu pas, komt omdat ik eigenlijk nooit op dit forum zit, en dat komt weer omdat het zo'n dooie boel hier is.
Waarschijnlijk zijn de nederlandse E12 bezitters niet zo geinteresseerd in forums en zo.

Ik heb zelf ook een E12 520'77, dus ook met de kleine 6 pitter.
De beste modificatie die ik heb uitgevoerd is het eruit gooien van die Solex 4A1 carburateur. Ik heb mij M20 omgebouwd naar injectie en verdelerloze ontsteking. Dat is pas een upgrade! De motor heeft nu veel meer trekkracht onderin, zodat je hem niet zo hoeft op te jagen, en ook nog eens een gunstiger verbruik. Start altijd direct en ook bij een koude motor al direct mooi lopen. Op de carburateur liep hij koud altijd zo ontzettend rijk.
Als je echt wil upgraden, dan de M20B20 omwisselen voor een M20B25 met 3 dubbele webers of Motronic.

Ik ben ook al eens aan het kijken om eens met een klassieke ralley mee te gaan doen, lijkt mij erg leuk.

Ik ben wel redelijk actief op het nederlands / engels E21 forum. Onze E12 met kleine 6 heeft toch wel veel overeenkomsten met de E21 320 en 323i. Dat forum is een stuk actiever, en dus leuker.

Via deze link kom je op de volledige beschrijving van de ombouw naar injectie uit, je moet wel wat met techniek hebben:
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=21955

Middendemper er tussen uit heb ik ook al eens over zitten denken, maar dan wil ik een complete 2e uitlaat maken vanaf de voorpijpen, zodat ik altijd weer terug naar origineel kan (APK). Dus met alleen een dikke sportieve einddemper.
Ook verlagen speelt al een tijdje door mijn hoofd. Ik had nog een set "noname" verlagingsveren liggen, die ik laatst eens geprobeerd heb. de auto kwam ermee zelfs een halve cm hoger te staan en van vering was geen sprake meer. Die heb ik dus weggemikt.
Post Reply

Return to “1972 - 1981 (E12)”