BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Enquete RDW

Alles wat niet met bmw te maken heeft kan je hier posten.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
bdenny
Neutraal
Posts: 1
Joined: 02 May 2013 10:07

Enquete RDW

Post by bdenny »

Beste leden van het forum,

In het kader van afstuderen voer ik een onderzoek uit voor de RDW. Namelijk de behoefte achterhalen van particulieren naar gegevens van de RDW. Hiervoor heb ik een enquête ontwikkeld en toestemming gekregen van een moderator om de enquête in dit topic te mogen plaatsen. Ik zou het enorm waarderen als jullie de enquête zouden willen invullen.

Link naar de enquete: http://enquetemaken.nu/r/lbox
Het zal niet meer dan 5 minuten duren om de enquête in te vullen. Daarbij verloot ik onder de inzendingen een carcam.

Het onderwerp
Het centrale onderwerp in het onderzoek is open data. Eurocommissaris Neelie Kroes noemt open data het nieuwe goud. Open data zijn gegevens die vrij gebruikt mogen worden door derden. Overheidsinstanties zijn op dit moment bezig om hun data vrij te geven. Zo bouwen ontwikkelaars op basis van open data praktische apps voor consumenten. Denk aan apps waarmee je voertuiginformatie kunt ophalen door een kenteken in te voeren. Of een app die laat zien hoeveel nieuwe BMW's in Nederland erbij zijn gekomen. Deze twee voorbeelden zijn mogelijk omdat de RDW een deel van haar kentekenregister openbaar heeft gemaakt. Meer informatie over open data kan worden gevonden op de website van de Nederlandse overheid: https://data.overheid.nl/handreiking/wat-is-open-data

Het doel
De RDW heeft meer gegevens die in aanmerking komen om vrij te worden gegeven aan de bevolking, maar is benieuwd waarnaar particulieren het meest interesse in hebben, om ze gerichter vrij te kunnen geven. Met deze gegevens kan de markt nieuwe producten en diensten ontwikkelen voor particulieren.

Discussie
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening over de privacyaspecten van het lokaliseren van voertuigen. Open data mag geen gevoelige informatie zijn maar kun je het niet meer naar een persoon leiden als je alleen de eerste twee cijfers van een postcode hebt? Of alleen de provinciecode? Elk niveau dieper is leuk maar tot hoe ver kun je gaan? Ik kan me voorstellen dat autoliefhebbers het interessant vinden om bijvoorbeeld te bekijken waar BMW 8-series te vinden zijn in Nederland en in welke uitvoering.
Post Reply

Return to “Off-Topic”