BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
Wijziging Verkeersregels
Moderator: Moderator Team
Wijziging Verkeersregels
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft weer eens de verkeersregels onder de loep genomen. Het gevolg zijn enkele kleine, maar toch belangrijke wijzigingen. Deze gaan op 1 april in.
Bromfietsers en gemotoriseerde gehandicaptenvoertuigen mogen vanaf die datum op de rijweg 45 km per uur rijden. Op het fietspad blijft de toegestane maximumsnelheid 30 km per uur. Fietsers en bromfietsers krijgen op het fietspad gezelschap van skaters. Die mogen niet alleen op het voetpad maar ook op het fietspad. Als er geen fietspad is, mogen skaters behalve op het voetpad, ook op de rijbaan.
Als het mistig is, bestaat de kans dat de bestuurder door de weerschijn van zijn eigen dimlichten verblind raakt. Daarom hoeven per 1 april de dimlichten niet meer aan als de mistlampen branden. En op auto’s die beschikken over speciale ‘dagrijlichten’ mogen die nu ook worden gebruikt.
Het gebruik van geïmproviseerde zitplaatsen in auto’s is niet langer toegestaan. Passagiers mogen alleen worden vervoerd op een echte zitplaats die gemaakt is voor het gebruik van volwassen passagiers. Uitzonderingen worden gemaakt voor het vervoer van kinderen tot 1,35 meter op speciaal voor hen aangebrachte zitplaatsen (met name extra bankjes achterin stationwagens) en voor passagiers die gebruikmaken van een rolstoel.
Ook in de verkeersborden komen kleine veranderingen. Het is vanaf 1 april wettelijk geregeld dat tijdelijke verkeerstekens, bijvoorbeeld bij werk aan de weg, boven andere verkeerstekens gaan. Verder hebben de elektronische verkeersborden (matrixborden) voortaan dezelfde betekenis als ‘gewone’ borden. Als op het matrixbord een andere maximumsnelheid staat dan op het gewone bord, geldt het bord met de laagste snelheid.
Bron :
http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=8599
Bromfietsers en gemotoriseerde gehandicaptenvoertuigen mogen vanaf die datum op de rijweg 45 km per uur rijden. Op het fietspad blijft de toegestane maximumsnelheid 30 km per uur. Fietsers en bromfietsers krijgen op het fietspad gezelschap van skaters. Die mogen niet alleen op het voetpad maar ook op het fietspad. Als er geen fietspad is, mogen skaters behalve op het voetpad, ook op de rijbaan.
Als het mistig is, bestaat de kans dat de bestuurder door de weerschijn van zijn eigen dimlichten verblind raakt. Daarom hoeven per 1 april de dimlichten niet meer aan als de mistlampen branden. En op auto’s die beschikken over speciale ‘dagrijlichten’ mogen die nu ook worden gebruikt.
Het gebruik van geïmproviseerde zitplaatsen in auto’s is niet langer toegestaan. Passagiers mogen alleen worden vervoerd op een echte zitplaats die gemaakt is voor het gebruik van volwassen passagiers. Uitzonderingen worden gemaakt voor het vervoer van kinderen tot 1,35 meter op speciaal voor hen aangebrachte zitplaatsen (met name extra bankjes achterin stationwagens) en voor passagiers die gebruikmaken van een rolstoel.
Ook in de verkeersborden komen kleine veranderingen. Het is vanaf 1 april wettelijk geregeld dat tijdelijke verkeerstekens, bijvoorbeeld bij werk aan de weg, boven andere verkeerstekens gaan. Verder hebben de elektronische verkeersborden (matrixborden) voortaan dezelfde betekenis als ‘gewone’ borden. Als op het matrixbord een andere maximumsnelheid staat dan op het gewone bord, geldt het bord met de laagste snelheid.
Bron :
http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=8599
===========================
Ya Know.....
It Is What It Is
===========================
Ya Know.....
It Is What It Is
===========================
ja het is natuurlijk nogal vaag maar volgens mij doelen ze daarmee op de "nieuwe" technieken die vooral veel worden toegepast door bmw & audi.
Dat je dus kleine niet sterke lampen aan hebt staan, waardoor de auto beter zichtbaar is ( mooier ) maar niet verblindend of storend is.
Momenteel is dat namelijk officieel verboden en daar zullen natuurlijk de nodige discussies / opmerkingen overheen zijn gegaan....
Overgings is dan natuurlijk de volgende vraag...
stel ik monteer een rand ledjes op me auto zijn dat dan ook speciale dagrijlichten
Dat je dus kleine niet sterke lampen aan hebt staan, waardoor de auto beter zichtbaar is ( mooier ) maar niet verblindend of storend is.
Momenteel is dat namelijk officieel verboden en daar zullen natuurlijk de nodige discussies / opmerkingen overheen zijn gegaan....
Overgings is dan natuurlijk de volgende vraag...
stel ik monteer een rand ledjes op me auto zijn dat dan ook speciale dagrijlichten
===========================
Ya Know.....
It Is What It Is
===========================
Ya Know.....
It Is What It Is
===========================
-
- 1e Versnelling
- Posts: 60
- Joined: 26 Sep 2007 09:59
- Location: Gouda
Dagrijlichten zijn al vrij strak gedefineerd in de auto industrie. Het zijn lampjes die lijken op mistlampen qua vorm en plaatsing, maar meer naar voren schijnen bij een laag wattage (15 Watt). Ze zijn daarmee sterker dan stadslichten en vormen 2 duidelijke lichtpunten overdag. De bedoeling is ook dat deze lampen altijd branden. Dus zodra de auto op contact staan, moeten ze aangaan.Ikke wrote:Wat zouden ze verstaan onder dagrijlichten...?
Neonbuizen op de hoedenplank..
[ external image ]
Links geen licht, midden standaard dimlicht, rechts dagrijlampen
Hier staat een mooi artikel over dagrijlichten.
Het probleem is dat ze nu vaak worden aangezien voor mistlichten, met een boete wegens het voeren verkeerde verlichting tot gevolg.
In mijn tijd bij Hella had 1 van de buitendienstmedewerkers ze op z'n Golf zitten, en hij heeft meerdere keren moeten verklaren dat het geen mistlampen waren.
-
- 1e Versnelling
- Posts: 60
- Joined: 26 Sep 2007 09:59
- Location: Gouda
Klopt, net als alle andere verlichting van de buitenzijde van de auto, moeten dagrijlichten ook voorzien zijn van een e-keur. Verlichting zonder e-keur is sowieso niet toegestaan.web wrote:Volgens mij staat er ook een bepaald merkje in die dingen met E-keur enzo, waar je bij aanhouding op kan wijzen. Geen neonbuizen op de hoedenplank dus, of zelf gefabriekte rijen LEDs.
Het probleem is alleen dat je oom agent moet overtuigen dat het dus geen mistlampen zijn, maar dagrijlampen en helaas snapt oom agent dat soort verschillen niet. Daarnaast moeten de APK-keurmeesters ook nog door hebben dat deze lampen dus altijd aan horen te gaan zodra de auto gestart is (en nogmaals, dus geen mistlampen zijn).
Heb een vriend die de dagrijlampen van ellende er af getrokken heeft omdat het werd aangezien als mistlamp
Echter hij KAN ze niet uitzetten dus kreeg hij diverse prenten
Desondanks voor gebracht bij de officier werd besloten ze te demonteren
Niet omdat hij de rechtzaak won
Maar meer omdat hij het zat was continu aan de kant te worden gezet
Mike
Echter hij KAN ze niet uitzetten dus kreeg hij diverse prenten
Desondanks voor gebracht bij de officier werd besloten ze te demonteren
Niet omdat hij de rechtzaak won
Maar meer omdat hij het zat was continu aan de kant te worden gezet
Mike
There's no place like the carseat...!!!
-
- 1e Versnelling
- Posts: 60
- Joined: 26 Sep 2007 09:59
- Location: Gouda
Klopt, dat is ook precies het probleem. Een oud collega uit de buitendienst had dat dus ook. Maar aan gezien hij op de buitendienst van Hella zat, was zijn auto een beetje een reclame wagen voor Hella (upgrade koplampen, achterlichten, dagrijlampen, flitsers in de koplampen, etc). Ik weet alleen niet hoe hij het des tijds oploste.dB-Mike wrote:Heb een vriend die de dagrijlampen van ellende er af getrokken heeft omdat het werd aangezien als mistlamp
Echter hij KAN ze niet uitzetten dus kreeg hij diverse prenten
Desondanks voor gebracht bij de officier werd besloten ze te demonteren
Niet omdat hij de rechtzaak won
Maar meer omdat hij het zat was continu aan de kant te worden gezet
Mike
Het rare is alleen dat mensen die dagrijlampen hebben gemonteerd aan de kant gezet worden vanwege het voeren van "mistlichten", maar als ik zelf rondrij, ik makkelijk bij 1 op de 10 auto's mistlichten zie branden... Waarom worden die lui niet staande gehouden?
Ik heb trouwens even zitten kijken of ik dagrijlichten kan monteren op m'n auto, maar m'n E36 M bumper biedt er niet echt ruimte voor om het mooi in te bouwen...
[ external image ]
Ik wil m'n mistlampen niet weg halen, de openingen aan de binnenkant daarvan zijn van de remkoeling (ook niet echt verstanding om daar lampen in te gaan zetten), en de luchthapper voor de oliekoeler (die ik niet heb met m'n 316i) zit eigenlijk al te ver naar binnen om de lampen op een mooie manier in te kunnen plaatsen...
-
- Neutraal
- Posts: 37
- Joined: 19 May 2008 18:56
Re: Wijziging Verkeersregels
Nog altijd geldt daarbij: ALLEEN de matrix-borden die een ronde rode rand hebben, zijn snelheidslimiet-borden. Alle andere zijn louter advies-snelheden.Mikey wrote: Verder hebben de elektronische verkeersborden (matrixborden) voortaan dezelfde betekenis als ‘gewone’ borden. Als op het matrixbord een andere maximumsnelheid staat dan op het gewone bord, geldt het bord met de laagste snelheid.
Hoe graag Koos Spee en consorten het ook anders vertellen, Nederland is daarin teruggefloten door Europa: een snelheidsgebodsbord moet altijd die rode rand hebben. De nieuwe generatie matrix-borden hebben die dan ook, maar al het oude spul dat langs de diverse wegen staat opgesteld heeft dus geen enkele rechtsgeldigheid.
Het blijft natuurlijk wel te adviseren, om rekening te hoduen met file en andere opstoppingen als die dingen een lage snelheid aangeven...
Overigens bedacht ik mij gisteravond dat het toch niet zo heel veel uitmaakt wat Europa er van denkt.
Wij (iedereen met een Nederlands Rijbewijs) hebben toch geleerd in de theorie, hetgeen uitvoerig is getoetst, dat de snelheden aangegeven op de matrixborden bindend is?
In deze situatie, zonder de rode rand, zal enkel een buitenlandse bestuurder niet 'begrijpen' wat er wordt bedoeld. Deze zul je dus niet bekeuren, maar alle Nederlanders die jarenlang die borden netjes opvolgen, hebben nu wel door dat het een bindende maximum snelheid aangeeft!
Wij (iedereen met een Nederlands Rijbewijs) hebben toch geleerd in de theorie, hetgeen uitvoerig is getoetst, dat de snelheden aangegeven op de matrixborden bindend is?
In deze situatie, zonder de rode rand, zal enkel een buitenlandse bestuurder niet 'begrijpen' wat er wordt bedoeld. Deze zul je dus niet bekeuren, maar alle Nederlanders die jarenlang die borden netjes opvolgen, hebben nu wel door dat het een bindende maximum snelheid aangeeft!
Dus de nederlandse verkeersregels gelden niet voor buitenlanders? Dat kan dus niet he...
Als wij naar een ander land gaan, gelden hun verkeersregels ook voor ons, en als de agent kwaad wil is "wist ik niet" geen excuus: had je je maar beter moeten informeren voordat je naar dat land toe ging.
Ik heb /destijds/ ook geleerd dat /alle/ matrixborden bindend zijn, maar als NL daar recent in teruggefloten is dan kan dat natuurlijk /nu/ veranderd zijn.
Als wij naar een ander land gaan, gelden hun verkeersregels ook voor ons, en als de agent kwaad wil is "wist ik niet" geen excuus: had je je maar beter moeten informeren voordat je naar dat land toe ging.
Ik heb /destijds/ ook geleerd dat /alle/ matrixborden bindend zijn, maar als NL daar recent in teruggefloten is dan kan dat natuurlijk /nu/ veranderd zijn.
E39 540i6 Touring arktissilber