BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Vraag over audio.

Alles wat niet met bmw te maken heeft kan je hier posten.

Moderator: Moderator Team


dB-Mike
3e Versnelling
Posts: 584
Joined: 04 Jan 2005 07:05
Location: Rotterdam
Age: 43
Contact:

Post by dB-Mike »

web wrote:
iGora wrote: Enige verschil vergeleken met me ouwe speaker is als ik me volume voluit zet de macrom speaker wat zuiverder geluid geeft en die org. bmw speakertje iet wat meer aan het kraken is. Maar sprake van meer volume is er niet!
Meer volume kun je ook alleen maar bereiken met meer vermogen, of hoogstens door speakers met een hoger rendement te monteren.

Je kunt trouwens speakers eerder opblazen met een te kleine versterker die voluit belast wordt (en dus gaat vervormen) dan met een grotere versterker die voor hetzelfde volume niet voluit hoeft.

Betere speakers monteren doe je gemiddeld voor het zuiverdere geluid lijkt mij... MEER herrie maken heb je versterkers voor.
Eh ja en nee
Speakers sloop je indd met te weinig versterker vermogen omdat de versterker vervormd
De speaker is de zwakke schalen en zal eerder kapot gaan dan een versterker
Maar te weinig versterker vermogen is ook een probleem
De versterker gaat "clippen" EN FIKT DOOR
Versterkers hoor je niet clippen
en een woofer wel vervormen
-
Versterkers zijn er JUIST voor beter geluid
Niet eens voor hard gaan
-
Een radio heeft niet genoeg intern vermogen om een speaker tot zijn recht te laten komen
Vandaar de versterkers op 12v :P
There's no place like the carseat...!!!

web
2e Versnelling
Posts: 442
Joined: 15 May 2006 13:02
Contact:

Post by web »

dB-Mike wrote:Allereerst eenw oofer kan je "WEL" slopen met hoge tonen
De conus is er niet geschikt voor om hoge tonen weer te geven
De vibratie (geluidsamplitude) is te kort en hoog en desastreus voor een Kick-Bass speaker
"desastreus", "niet geschikt"... okay... maar wat gaat er stuk dan? De spreekspoel blaas je er niet mee op (die merkt het kleine beetje vermogen wat in het hoog zit niet eens) en de conus is weliswaar te traag om op het hoog mee te bewegen maar gaat er ook niet kapot van. Wat dan wel? Het is mij nooit gelukt een woofer op te blazen alleen maar door er veel hoog heen te sturen...

Gevaarlijk om een audio guru tegen te spreken ;) Maar volgens mij blaas je tweeters dus op met te veel laag, clipping of te veel vermogen, maar woofers alleen met clipping en/of vermogen, niet met hoog...
E39 540i6 Touring arktissilber

amit
1e Versnelling
Posts: 145
Joined: 24 Jan 2008 12:07
Location: den haag

Post by amit »

ok maar als de e36 geen filters heeft dan is heel mijn theorie naar de maan. want anders zouden de originele woofers ook naar de klote moeten.......
of zie ik het nou helemaal verkeerd???
Als ik slim was geweest dan had ik een pakkende tekst hiervoor verzonnen.

elsteff1385
Neutraal
Posts: 19
Joined: 19 May 2008 07:36

Post by elsteff1385 »

Hmm nee, je kunt niet zomaar appels met peren gaan vergelijken.
.
Meestal is het zo dat auto's zonder extra audio pakketten geen (extra) scheidingsfilters bevatten
.
Er wordt dan meestal gebruik gemaakt van eenvoude filters, die direct achterop de woofer/tweeter gemonteerd worden.
.
Dit zijn dan 1e orde filters. dat wil zeggen: de scheidingsfrequentie kent een daling in de amplitude van 6db (ook wel 20db per decade)
.
Wat lul ik nou? hier staat het uitgelegd: http://www.breem.nl/fldbasis/pgbasis-05.htm en http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrisch_filter
.
De filters die bij dit soort audio sets geleverd worden, zijn meestal 2e orde filters (12db). Bij duurdere systemen kan dit ook een 3e orde filter zijn (18db).
.
om het simpel te houden: afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte luidsprekers (tweeter en woofer) is het over het algemeen zo dat hoe hoger de orde van het filter, hoe beter het geluid.
.
Daarnaast zorgt een filter er ook voor dat de impedantie aan de versterker 'stabiel' is. Een filter heeft aan de ingang dan bijvoorbeeld in impedantie van 4 ohm, terwijl de woofer 2ohm, en de tweeter weer 4 ohm is. Als je in dit geval de woofer direct op de versterker aansluit, moet die dus 2x 'zo hard werken' (lees, weerstand is lager, dus versterker wordt warmer) om die woofer aan te sturen.
.
Conclusie. Ga zonder grondige voorkennis mbt impedanties, vermogens, weerstanden, enz enz NIET rotzooien met luidsprekersets die anders ontworpen zijn dan waarvoor jij ze wil gaan gebruiken. Kan je een hoop geld kosten...
.
In jouw geval: sluit de woofer aan met scheidingsfilter ertussen. (zorg er dus voor dat je eerst te weten komt of je auto zelf al een filter bevat ja of nee. Heeft ie er wel al een, vervang hem dan door je nieuwe filter)
Post Reply

Return to “Off-Topic”