BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Vraag over audio.

Alles wat niet met bmw te maken heeft kan je hier posten.

Moderator: Moderator Team


Topic Author
iGora
1e Versnelling
Posts: 175
Joined: 07 Mar 2008 21:22
Location: Rotterdam
Age: 36

Vraag over audio.

Post by iGora »

Ik heb vandaag uit een e36 een setje Macrom M1S.50 speakers gehaald.
Dus met zo'n kastje en een grote speaker (tweeter was niet aanwezig).
-
Nou wil ik die dus bij mezelf erin schroeven maar omdat ik een complete leek ben wat betreft audio vroeg ik me af of het mogelijk is om de speaker zonder dat kastje erin te schroeven.
En hoe dat zich nou zou uitpakken?
-
Ik heb er overigens een pioneer radio die 4x50 watt aanstuurt.
Wat gegevens over de speakerset:
Macrom M1S.50
Specifications

Die-cast aluminium basket
Honeycomb cone for smooth frequency response
Sewed cone for high resistance
1 1/4" Aluminium voice coil former for high efficiency and power handling
Barium Ferrite magnet for maximum energy transfer
1" Silk Dome tweeter offers smooth high frequency response
Neodymium magnet on tweeter for increased sensitivity
Ferrofluid voice coil cooling
Flush mounting and angle mounting accessories included Benefits
Type: system
Diameter: 5”-130mm
Number of ways: 2
Sensitivity (1W1M): 89dB/m
Nominal impedance: 4 ohm
Max power handling: 160W
Frequency response: 45-22.000Hz
Installation depth: 58mm
[ external image ]

Groetjes,

Igor

bimmer
4e Versnelling
Posts: 1256
Joined: 24 Jan 2005 18:16
Type Auto: 318i (E46)
Location: Brunssum
Age: 45
Contact:

Post by bimmer »

Dat kastje is toch alleen om de tonen uit te splitsen in hoge en lage tonen.

Ik zou het ertussen zetten, aangezien deze speaker geen hoge tonen kan verwerken die hij wel krijgt als het kastje er niet tussen zit zal het geluid er iig niet beter op worden.

Buiten dbmike zitten maar weinig ice-fanaten op het forum, je kunt je vraag ook eens op het forum van show your sound zetten, daar weten ze alles van audio. www.showyoursound.nl

web
2e Versnelling
Posts: 442
Joined: 15 May 2006 13:02
Contact:

Post by web »

Je kunt het filter er best tussenuit laten. Als je helemaal geen tweeters hebt zal dat beter klinken dan met filter, en je molt er niks mee. Kan dus geen kwaad om uit te proberen. De woofer kan het hoog niet goed weergeven natuurlijk, maar iets is beter dan niets (niets = wat je krijgt met het filter ertussen)

Zonder de silk dome tweeters die bij de set horen ga je wel wat missen in het hoog dus. Je ontkomt niet aan tweeters als je echt GOED geluid wil. Eigenlijk is zo'n setje zonder de bijbehorende tweeters dus niet zoveel waard, hoewel je al een eind komt met een "willekeurig" setje silk dome tweeters en het filter er dan wel weer tussen. Natuurlijk zijn de tweeters die bij de set (het filter) horen het beste maar bij gebrek daaraan kun je ook andere silk domes proberen. Of het hele setje weer verpatsen en een setje coaxiaal speakers kopen... al klinken die m.i. meestal minder goed dan een composet, doordat de basconus niet volledig "dicht" is.

(ja ik ben ook wel een beetje audio freak, alleen op een heel andere manier dan dbMike)
E39 540i6 Touring arktissilber

Topic Author
iGora
1e Versnelling
Posts: 175
Joined: 07 Mar 2008 21:22
Location: Rotterdam
Age: 36

Post by iGora »

Thanks for the info...
-
Ik heb geen zin om me aan te melden voor een eenmalige actie:oops:
-
Maar als die Htonen en Ltonen worden gesplitst en ik heb er geen tweetertjes bij (vorige eigenaar had ze niet in zn bmw zitten) hoe gaat dan zoiets klinken?
-
Zal ik dan helemaal geen hoge tonen horen of minimaal?
-
Ik zou graag willen horen wat ik zou moeten doen in deze situatie (zonder die tweeters) want als het bagger slecht gaat klinken omdat de Htonen niet uitkomen, dan w8 ik nog even tot ik geschikte tweeters vind.
-
En bimmer... Hoe zie jij dat deze speaker geen hoge tonen kan verwerken?????

Topic Author
iGora
1e Versnelling
Posts: 175
Joined: 07 Mar 2008 21:22
Location: Rotterdam
Age: 36

Post by iGora »

BTW het is een speaker die dus bij me voeten-schenen zit. Van achter heb ik helemaal geen geluid.
-
En hoe kan zien welke silk dome tweeters het beste passen qua gegevens (frequentie e.d.) bij deze setje?

325i
4e Versnelling
Posts: 1941
Joined: 23 Apr 2008 17:05
Type Auto: E36 320i Sedan
Location: Heerlen
Age: 42

Post by 325i »

Verdeelkastje moet je wel degelijk gebruiken.
Die grote speaker is voor de lage tonen en de kick-bass als je het verdeelkastje eruit laat krijg die speaker dus ook hoge tonen.
Hier is de speaker dus niet voor gemaakt en zal die binnen afzienbare tijd kapot gaan :wink:
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

web
2e Versnelling
Posts: 442
Joined: 15 May 2006 13:02
Contact:

Post by web »

325i wrote:Verdeelkastje moet je wel degelijk gebruiken.
Die grote speaker is voor de lage tonen en de kick-bass als je het verdeelkastje eruit laat krijg die speaker dus ook hoge tonen.
Hier is de speaker dus niet voor gemaakt en zal die binnen afzienbare tijd kapot gaan :wink:
Als je een tweeter teveel lage tonen "voert" gaat-ie stuk, maar een woofer kun je niet opblazen door er wat hoog naartoe te sturen. Dat kan dus echt geen kwaad.

Zonder filter zal het wat mat, dof klinken omdat het hoog niet goed weergegeven wordt... met filter heel erg - helemaal geen hoog meer.

Welke tweeters je aan moet schaffen... leverancier vragen? handleiding zoeken/downloaden? Ik ken dat setje niet dus ik zou het ook op moeten zoeken...
E39 540i6 Touring arktissilber

amit
1e Versnelling
Posts: 145
Joined: 24 Jan 2008 12:07
Location: den haag

Post by amit »

Opblazen gaat idd niet. Maar als je een woofer ongefilterd afspeeld, zal die wel veel sneller kapot gaan. Dit omdat een gemiddelde tweeter veel meer in en uitgaande slagen heeft dan een woofer, daarom zit er een filter tussen. als een woofer bijv. 5 keer heen en weer is geweest (in- uitgaande slag) dan is de tweeter al 20 keer heen en weer geweest. de filter zorgt ervoor dat de woofer zijn lage, rustige tonen krijgt en de tweeter de hoge, snel bewegende tonen krijgt. Zonder deze filter krijgt je woofer signalen waar hij niks mee kan (de hoge snelle slagen) hierdoor zal de spreekspoel sneller warm worden --> oververhit raken. en op lange afstanden zal je spreekspoel zelfs kunnen smelten.

Maar, als je de 13 cm woofer direkt op de bmw kabels aansluit, dan gebruik je volgens mij de filters van bmw zelf, dat lijkt me makkelijker dan allemaal nieuwe kabels trekken om je macrom filter aan te sluiten. want dan moet er een kabel van je radio naar je filter, van je filter gaat er dan 1 kabel naar de woofer en 1 kabel naar de tweeter. dus ik zou als eerste proberen om m op de originele bmw kabels te zetten. lekker makkelijk en snel :)
Als ik slim was geweest dan had ik een pakkende tekst hiervoor verzonnen.

Topic Author
iGora
1e Versnelling
Posts: 175
Joined: 07 Mar 2008 21:22
Location: Rotterdam
Age: 36

Post by iGora »

Ik heb inderdaad de orginele draden van bmw gebruikt.
Nagenoeg merk ik weinig tot geen verschil met me oude orginele bmw speaker van 30 watt.
Ik heb enkel aan de passagiers kant die macrom speakertje?/woofertje erin gezet. (om even te horen wat de verschil zou zijn vergeleken met de orginele)
En als ik de balans helemaal naar rechts doe dan komt er niet meer geluid uit als aan de linker kant waar nog de orginele inzit.
-
Dus om meer geluid uit die macrom speaker te krijgen moet ik een versterker tussen gooien zodat ie de volle kracht van de speaker kan benutten?
-
En @ Amit
Waar zitten die filters van bmw dan?

amit
1e Versnelling
Posts: 145
Joined: 24 Jan 2008 12:07
Location: den haag

Post by amit »

fliters zijn in de kofferbak ergens dacht ik.
en ja, voor meer volume heb je meer vermogen nodig. maar zou hij wat mooier moeten klinken. subtiele verschillen moeten er wel zijn. zijn die er niet, dan is het de moeite niet waard om er meer tijd aan te besteden.
Als ik slim was geweest dan had ik een pakkende tekst hiervoor verzonnen.

Topic Author
iGora
1e Versnelling
Posts: 175
Joined: 07 Mar 2008 21:22
Location: Rotterdam
Age: 36

Post by iGora »

Ik heb geen idee of er bmw filters zijn.
Nagenoeg had de vorige eigenaar een subwoofer en een versterker in de achterbak liggen want er lopen nog dikke draden naar achter en er zit vlakbij me accu zo'n zekerings potje.
-
Betekend dat hij de bmw filters niet heeft gebruikt omdat hij ooit zn eigen versterker tussen had zitten?
-
En volgens mij lopen de draden rechtstreeks van me headunit naar de voorste speakers bij me voeten.
Enige verschil vergeleken met me ouwe speaker is als ik me volume voluit zet de macrom speaker wat zuiverder geluid geeft en die org. bmw speakertje iet wat meer aan het kraken is. Maar sprake van meer volume is er niet!

web
2e Versnelling
Posts: 442
Joined: 15 May 2006 13:02
Contact:

Post by web »

amit wrote: Zonder deze filter krijgt je woofer signalen waar hij niks mee kan (de hoge snelle slagen) hierdoor zal de spreekspoel sneller warm worden --> oververhit raken. en op lange afstanden zal je spreekspoel zelfs kunnen smelten.
Klinkt goed maar 1 detail: is het je wel eens opgevallen dat een spreekspoel van een woofer veel zwaarder uitgevoerd is dan die van een tweeter?

Er gaat dan ook veel meer vermogen naar de woofer dan naar de tweeter.

Dus de woofer merkt het amper, als ie dat kleine beetje vermogen van de tweeter op de spreekspoel erbij krijgt, zelfs als het signalen zijn waar hij niet zoveel mee kan als met de bassen. Doorbranden of smelten is echt niet aan de orde.
E39 540i6 Touring arktissilber

web
2e Versnelling
Posts: 442
Joined: 15 May 2006 13:02
Contact:

Post by web »

iGora wrote: Enige verschil vergeleken met me ouwe speaker is als ik me volume voluit zet de macrom speaker wat zuiverder geluid geeft en die org. bmw speakertje iet wat meer aan het kraken is. Maar sprake van meer volume is er niet!
Meer volume kun je ook alleen maar bereiken met meer vermogen, of hoogstens door speakers met een hoger rendement te monteren.

Je kunt trouwens speakers eerder opblazen met een te kleine versterker die voluit belast wordt (en dus gaat vervormen) dan met een grotere versterker die voor hetzelfde volume niet voluit hoeft.

Betere speakers monteren doe je gemiddeld voor het zuiverdere geluid lijkt mij... MEER herrie maken heb je versterkers voor.
E39 540i6 Touring arktissilber

Topic Author
iGora
1e Versnelling
Posts: 175
Joined: 07 Mar 2008 21:22
Location: Rotterdam
Age: 36

Post by iGora »

Hmmmz,... Ik ben echt te lui om heel me dashboard en al die andere interieur delen te gaan verwijderen om wat meer geluid eruit te krijgen.
-
Denk dat ik gewoon voor een setje tweeters ga kijken en alsnog die filter tussen zet zonder versterker.
Het zit dan wel snor voor mijn part, ik draai toch nooit voluit anders word ik gekkk.
-
Ik bedank jullie iig voor de info!

dB-Mike
3e Versnelling
Posts: 584
Joined: 04 Jan 2005 07:05
Location: Rotterdam
Age: 43
Contact:

Post by dB-Mike »

Ben ik weer :lol:
-
Allereerst eenw oofer kan je "WEL" slopen met hoge tonen
De conus is er niet geschikt voor om hoge tonen weer te geven
De vibratie (geluidsamplitude) is te kort en hoog en desastreus voor een Kick-Bass speaker
Filter element zit standaard niet in de E36 dat is pas bij E46
De speaker is een Macron set
Ga ff informeren bij www.hifipoint.nl
Vraag naar Pim en hij helpt je verder
De speaker zal ook beter gaan klinken via een versterker
De originele en de verbetering die je geplaatst hebt worden beide door de HU (radio) aangestuurd
Dat verschil "hoor" je nagenoeg niet
Ga je een versterker plaatsen dan hoor je een wereld van verschil
Zoals eerder vermeld de spreekspoel van de originele of de Macro is een heel ander verhaal en de magneet idem
De originele is misch 10W RMS en de Macro vermoed ik 50 WRMS (max waardes zeggen geen drolllllll)
-
Bedrading is ook zeker belangrijk
-
Verbeter de draden maar naar minimaal 2x 2,5mm voor optimalisatie
De deurthule en stekkers heeft vrije gaten
In die gaten boor je ze op tot 3mm en dan de kabel doorvoeren in de deur
Dan thule weer vast en klaar
Misch 10 minuten werk
Maar een hele verbetering voor je soundsysteem
-
Nog vragen ??? :lol:
There's no place like the carseat...!!!
Post Reply

Return to “Off-Topic”