BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Het grote discussietopic (ZIE PAG. 2)

Alles wat niet met bmw te maken heeft kan je hier posten.

Moderator: Moderator Team


Topic Author
Ikke
3e Versnelling
Posts: 633
Joined: 09 Feb 2005 20:41
Location: Los Limbos
Age: 43
Contact:

Het grote discussietopic (ZIE PAG. 2)

Post by Ikke »

Ik zag dat er op het forum veel discussie's plaatsvinden en aangezien ik hier wel van houdt dacht ik waarom geen topic hierover.


Over smaak valt niet te twisten dus of iets nu mooi is of niet ga ik niet in dit topic vragen.


Maar wat vinden jullie van de kwaliteit van de eerste e36-ers mischien ook van de e34 of e39-ers maar daar kan ik niet uit ervaring over meepraten. Ik vind het voor zo'n prestigieus merk als BMW tegenvallen.


Enkele bekende mankementen van de eerste e36-ers


-Deurbekleding laat los (hoe kan dit, waarom geen kunstof gebruikt?)
-Schakelaars elektr.ramen werken niet (slijten erg snel, oke de auto is dan ook al 16 jaar maar toch)
-Nokkenas tikken, door kleine snel verstoppende oliekanalen? (mag toch eigenlijk niet gebeuren...)
-Doorhangen achter en erg zweverig rijgedrag, verlagen is haast een must.


Wat denken jullie hiervan? svp leef je uit. :fluiten:
Last edited by Ikke on 23 Jul 2008 08:50, edited 1 time in total.

325i
4e Versnelling
Posts: 1941
Joined: 23 Apr 2008 17:05
Type Auto: E36 320i Sedan
Location: Heerlen
Age: 42

Re: Het grote discussietopic

Post by 325i »

Ikke wrote: Enkele bekende mankementen van de eerste e36-ers


-Deurbekleding laat los (hoe kan dit, waarom geen kunstof gebruikt?)
-Schakelaars elektr.ramen werken niet (slijten erg snel, oke de auto is dan ook al 16 jaar maar toch)
-Nokkenas tikken, door kleine snel verstoppende oliekanalen? (mag toch eigenlijk niet gebeuren...)
-Doorhangen achter en erg zweverig rijgedrag, verlagen is haast een must.


Wat denken jullie hiervan? svp leef je uit. :fluiten:
Al deze punten zijn ook een probleem bij de nieuwere E36`s alleen is het natuurlijk zo dat de eerste ook de meeste km`s hebben.
Echt snel verstoppen deze olie kanalen niet alleen de huidige mens heeft vaak als nadeel dat alles zo goedkoop mogelijk moet en wordt dus goedkope olie gepakt.
Deze olie verbrand gewoon regelracht en gaat klonteren met als gevol oliekanalen raken verstopt.
Dit heb ik dus al bijna een 91er gehad maar ook 3 jaar geleden bij een 97er.
De kwaliteit vind ik uitzonderlijk goed van de BMW`s op de fuseekogels en spoorstangen na das gewoon troep.
Deurbekledingen idem dito dit heb ik bij een 98er cabrio vorig jaar ook gehad net als de schakelaars hoe vaker je het gebruikt hoe sneller het kapot gaat :wink:

Vergelijk maar eens met bijv een opel astra van 92 dan kom je tot de conclusie dat BMW`s echt goede auto`s zijn en ik kan het weten aangezien ik 350auto`s per jaar verkoop en weet ik niet hoeveel auto`s in onderhoud heb :wink:
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

Topic Author
Ikke
3e Versnelling
Posts: 633
Joined: 09 Feb 2005 20:41
Location: Los Limbos
Age: 43
Contact:

Post by Ikke »

Oke dat een bmw beter is dan een astra, dat geloof ik gelijk. Opel levert al lang geen kwaliteit meer. :twisted:


Maar ik vergelijk de bmw liever met bijv. een mercedes. Een c180 of een late 190-er zo je wilt heeft geen last van loslatende deurbekledingen of dergelijk. Oke het model is een auto voor oudere mensen, maar kwalitatief zouden ze ongeveer gelijk moeten zijn. En ik geloof dat er toch nog een groot verschil zit tussen bmw en merken als mercedes, audi e.d.

325i
4e Versnelling
Posts: 1941
Joined: 23 Apr 2008 17:05
Type Auto: E36 320i Sedan
Location: Heerlen
Age: 42

Post by 325i »

Ikke wrote:Oke dat een bmw beter is dan een astra, dat geloof ik gelijk. Opel levert al lang geen kwaliteit meer. :twisted:


Maar ik vergelijk de bmw liever met bijv. een mercedes. Een c180 of een late 190-er zo je wilt heeft geen last van loslatende deurbekledingen of dergelijk. Oke het model is een auto voor oudere mensen, maar kwalitatief zouden ze ongeveer gelijk moeten zijn. En ik geloof dat er toch nog een groot verschil zit tussen bmw en merken als mercedes, audi e.d.
Nou goed daar heb je een punt.

De problemen van een C180
fuseekogels,recatiearmen achter,loslatende delen in het deurpaneel (dus toch wel)
De deurpanelen bijv bij een SLK is een regelrechte ramp en die dingen zijn nog niet zo heel oud
Slecht lopen en knallen dankzei een kromme luchtklep onder in het inlaat spruitstuk lekken diff en dat was het geloof ik wel een beetje.

Hiermee wil ik dus uiteraard zeggen dat iedere auto zo z`n problemen heeft en bij RWD auto`s dus ook vaak de fuseekogels,
Reactiearmen achter is echter echt iets van mercedes en fusee slijten NOG sneller als van een e36. :wink:

Audi daarin tegen heeft ook weer veel kwalen bijv stabi`s die erg snel slijten motersteunen die erg snel slijten ,stoelen die vlug kapot en doorgezakt zijn etc etc maarja nogmaal ieder beestje z`n kwalen dus jah gewoon rijden wat men het lekkerste vind.
Kwa techniek is BMW en mercedes vergelijkbaar allen heb ik tot nu toe nog nooit een C180 of 190E verkocht met 320dkm en wel al een 316i met 320dkm :ok:
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

D@NNY
3e Versnelling
Posts: 952
Joined: 24 Apr 2008 10:19
Type Auto: E-36 316i coupé 1997
Location: Den Haag
Age: 45
Contact:

Post by D@NNY »

Ja hallo zeg, je hebt het nu wel over auto's van pak m beet 12-18 jaar oud, meer problemen waren er voor de facelift, E-36 modellen van na 94 hebben dit al veel minder.....vind je genoemde problemen die veel voorkomend zijn niet schokkend met de techniek van die tijd. Meeste wat je noemt word of zwaarder belast of dagelijks meerdere keren gebruikt.
Het feit dat ik dagelijks nog types zie rijden van 91 of daarvoor zegt toch wel genoeg over kwaliteit.
De oude E-30 van mn pa rijd ook nog steeds rond met 300.000+ op de teller, deze stamde uit 1988.
Mijn pa heeft trouwens een hele rits E-30, E-36 gereden in de periode 1987 - 1995, al deze modelen hadden in die tijd nooit problemen. Nieuw en 2e hands niet. Heeft gewoon te maken met slijtage en leeftijd vandaag de dag. Ikzelf heb nu deze modellen op leeftijd zijn ook niets meer dan slijtage vervangen. Ik ben zeer tevreden over de kwaliteit van BMW.
Het ligt er ook een beetje aan hoe ermee omgegaan is / word, en of hij goed onderhouden was / is. Alles kan kapot, ook een BMW.
BMW E-36 M43 316i coupé 1997 Ascotgrün.

Topic Author
Ikke
3e Versnelling
Posts: 633
Joined: 09 Feb 2005 20:41
Location: Los Limbos
Age: 43
Contact:

Post by Ikke »

@325i de mercedessen met 3 ton en meer gaan allemaal in de export.


Ben nog niet zo lang op Gran Canaria geweest, daar rijden mercedessen (taxi) met 7 a 8 ton op de teller. En hoe ze daar rijden. :shock:


Ik zeg ook niet dat BMW slecht is, dan had ik er natuurlijk nooit 1 gekocht. Alleen die loszittende panelen en schakelaars heb ik bij andere auto's nooit gehad. Ik heb 2 e-30's gehad, een van 1985 en 1 van 1987 en deze hadden daar geen last van. Ze zijn uiteindelijk vanwege roestproblemen weggegaan.


Kwalitatief vind ik de e-30 dus iets beter dan de e-36. Natuurlijk rijd ik liever de e36 vanwege het jongere model en de extra optie's.

Alhoewel ik stiekum ook nog gevoelens heb voor de e-30.

D@NNY
3e Versnelling
Posts: 952
Joined: 24 Apr 2008 10:19
Type Auto: E-36 316i coupé 1997
Location: Den Haag
Age: 45
Contact:

Post by D@NNY »

De E-30 vond ik slechter dan de E-36. Ik had een zeer nette, maar qua roest ging het beginnen onder de punten van de motorkap (voorraamzijde).
Met mijn huidige e-36 heb ik nog nergens roest kunnen ontdekken.....En ik ben echt een zeikerd wat dat betreft :wink:
BMW E-36 M43 316i coupé 1997 Ascotgrün.

Topic Author
Ikke
3e Versnelling
Posts: 633
Joined: 09 Feb 2005 20:41
Location: Los Limbos
Age: 43
Contact:

Post by Ikke »

@danny, jouw e36 is ook heel wat jaartjes jonger natuurlijk.


Ik ben van 91 en 92 genoeg e36-ers tegen gekomen met roest in en boven de wielranden.

eshy

Post by eshy »

De rand waar de achterklep in valt is bij mij half weg. Dat stuk onder de plastic beschermplaat. Vorige week ging ik parking-distance pruttel installeren (€ 16.99 bij de lidl, maar als het erin zit, zie je geen verschil en het werkt echt top!), en toen was het heel gemakkelijk kabels trekken met die roest daarzo...

Is het slechte lopen ook geen echt E36 issue? Lees ontzettend veel topics hierover, en heb er zelf dus ook last van...

Topic Author
Ikke
3e Versnelling
Posts: 633
Joined: 09 Feb 2005 20:41
Location: Los Limbos
Age: 43
Contact:

Post by Ikke »

Wat versta je onder slecht lopen. Een beetje waaieren in de toeren of iets anders?

D@NNY
3e Versnelling
Posts: 952
Joined: 24 Apr 2008 10:19
Type Auto: E-36 316i coupé 1997
Location: Den Haag
Age: 45
Contact:

Post by D@NNY »

@ ikke:

Had ik al een topic over gestart, maar dat bleef steken bij eventueel luchtmassa meter schoonmaken, en hoe dat moet......
(Zie "toerenteller" topic http://www.bmwforum.nl/bmwforum/viewtopic.php?t=2519 )
Heb nu nieuwe "High Power" bougies geplaatst, en rij al 2 tankbeurten op Shell V-Power, moet zeggen het is afgenomen.
BMW E-36 M43 316i coupé 1997 Ascotgrün.

Topic Author
Ikke
3e Versnelling
Posts: 633
Joined: 09 Feb 2005 20:41
Location: Los Limbos
Age: 43
Contact:

Post by Ikke »

D@NNY wrote:@ ikke:

Had ik al een topic over gestart, maar dat bleef steken bij eventueel luchtmassa meter schoonmaken, en hoe dat moet......
(Zie "toerenteller" topic http://www.bmwforum.nl/bmwforum/viewtopic.php?t=2519 )
Heb nu nieuwe "High Power" bougies geplaatst, en rij al 2 tankbeurten op Shell V-Power, moet zeggen het is afgenomen.
Ik heb een reactie in het topic geplaatst, verbaasd me eigenlijk dat verder niemand gereageerd heeft. :?

D@NNY
3e Versnelling
Posts: 952
Joined: 24 Apr 2008 10:19
Type Auto: E-36 316i coupé 1997
Location: Den Haag
Age: 45
Contact:

Post by D@NNY »

Ja okee, maar waar haal je m open e.d......Ik heb de stekker losgehad en de contacten gereinigd, neem aan dat er meer te doen is?
BMW E-36 M43 316i coupé 1997 Ascotgrün.

Topic Author
Ikke
3e Versnelling
Posts: 633
Joined: 09 Feb 2005 20:41
Location: Los Limbos
Age: 43
Contact:

Post by Ikke »

De contacten reinigen bedoelde ik eigenlijk niet maar reinigen van binnen.


Dus even van de luchtfilter demonteren, stekker losmaken en dan van binnen goed uitspuiten met remmenreiniger. (doe het niet met een hogedruk luchtpistool, mogenlijk dat je dan door de druk iets kapot maakt.)


Eigenlijk als je toch bezig bent zou ik het complete inlaatspruitstuk/gasklep eens goed reinigen, dat kan nooit kwaad. :wink:

D@NNY
3e Versnelling
Posts: 952
Joined: 24 Apr 2008 10:19
Type Auto: E-36 316i coupé 1997
Location: Den Haag
Age: 45
Contact:

Post by D@NNY »

LMM losgehad, krijg je soort tunneltje met een verende klep erin, hier zat zwarte aanslag, net als het stukje inlaat spruitstuk voor de gasklep. Gasklep zelf ook schoongemaakt. laat het ff drogen allemaal.

P.S gewoon sopje remmenreiniger en handwerk, geen spuiten of iets dergelijks gebruikt :wink: Doekje was zwart!!!!!!!!!!!!
Last edited by D@NNY on 22 Jul 2008 16:33, edited 1 time in total.
BMW E-36 M43 316i coupé 1997 Ascotgrün.
Post Reply

Return to “Off-Topic”