probeer dat maar eens op de weg te houden...kwijll.. :dans:
http://videos.streetfire.net/hottestvid ... 31be90.htm
BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
m3 met turbo
Moderator: Moderator Team
Dat is geen turbo, maar een compressor. Turbo is steeds aangedreven door de uitlaatgassen. Compressor wordt mechanisch aangedreven via de riemen. Impressionant, maar vind het ten koste gaan van de hemelse klank van de atmosferische S54 motor.
Automotive Engineering = German Engineering!!
Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am fahren durch Vorsprung durch Technik!
Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am fahren durch Vorsprung durch Technik!
-
- 4e Versnelling
- Posts: 1256
- Joined: 24 Jan 2005 18:16
- Type Auto: 318i (E46)
- Location: Brunssum
- Age: 45
- Contact:
ohh, hehe bedankt voor de uitleg, ik zal de werking van een turbo eens opzoeken, dacht altijd dat er geen verschil in zat en er gewoon extra lucht naar binnen werd gejaagd. Zo leer ik nog eens wat op een zondag.desmett wrote:Dat is geen turbo, maar een compressor. Turbo is steeds aangedreven door de uitlaatgassen. Compressor wordt mechanisch aangedreven via de riemen. Impressionant, maar vind het ten koste gaan van de hemelse klank van de atmosferische S54 motor.
Dat is niet waar, het verschil zit hem waar in het toerengebied het extra vermogen geleverd wordt: compressor (door de amerikanen supercharger genoemd) zorgt in het lage tot midden toeren gebied voor een boost in vermogen. In het hoge toerengebied gaat de compressor door zijn mechanische aandrijving juist vermogen verlies teweeg brengen. Een turbo geeft juist vermogenswinst in het midden en hoge toerengebied. In het lage toeren gebied ondervind de turbo last van te weinig druk van de uitlaatgassen en kan daardoor de lucht langs de inlaatzijde niet comprimeren. Dit is het zogenaamde turbogat.Mikey wrote:compressor zorgt voor n hogere boost in vermogen ipv turbo
Ondertussen is de turbo al wel verder geevolueerd zodat het turbogat bij huidige modellen quasi niet meer te ondervinden is en kunnen ze ook al druk leveren bij relatief lage toerentallen. (oa door parallele systemen met 2 kleine turbos, sequentiele systemen met 1 grote en 1 kleine turbo, VTG turbos, lage druk turbos). Dit is ook de reden waarom je zeer weinig fabrikanten meer vindt die nog gebruik maken van compressor (Mercedes, Jaguar en nog enkele) Een compressor heeft nog steeds dat nadeel in de hoge toeren, terwijl men het nadeel in de lage toeren bij de turbo quasi heeft kunnen wegwerken. Ivm het geluid: een compressor huilt en een turbo fluit. Geef mij maar het fluitje, vooral als ie nog eens mooi afblaast!
Voor Bimmer en de andere geinteresseerden: Een mooie uitleg over turbocharging en supercharging
Automotive Engineering = German Engineering!!
Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am fahren durch Vorsprung durch Technik!
Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am fahren durch Vorsprung durch Technik!
das wel kwijle jah!
K heb een filmpje van een M3 e36 turbo, dat ding gast pas als een tering ziekte. Moet je maar is zoeken naar gataway in stockholm 5 1/2 (vijf en half dus)
K heb een filmpje van een M3 e36 turbo, dat ding gast pas als een tering ziekte. Moet je maar is zoeken naar gataway in stockholm 5 1/2 (vijf en half dus)
[ external image ]
[ external image ] leadfoot syndrome
Neem eens een kijkje in Lex's Showroom BMW 320i M Touring
Neem eens een kijkje in Lex's Showroom BMW 330Ci Coupé
[ external image ] leadfoot syndrome
Neem eens een kijkje in Lex's Showroom BMW 320i M Touring
Neem eens een kijkje in Lex's Showroom BMW 330Ci Coupé