BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

m3 met turbo

Alles wat niet met bmw te maken heeft kan je hier posten.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
bimmer
4e Versnelling
Posts: 1256
Joined: 24 Jan 2005 18:16
Type Auto: 318i (E46)
Location: Brunssum
Age: 45
Contact:

m3 met turbo

Post by bimmer »

probeer dat maar eens op de weg te houden...kwijll.. :dans:

http://videos.streetfire.net/hottestvid ... 31be90.htm

desmett
1e Versnelling
Posts: 180
Joined: 24 Jun 2005 15:48
Location: Mechelen, België

Post by desmett »

Dat is geen turbo, maar een compressor. Turbo is steeds aangedreven door de uitlaatgassen. Compressor wordt mechanisch aangedreven via de riemen. Impressionant, maar vind het ten koste gaan van de hemelse klank van de atmosferische S54 motor.
Automotive Engineering = German Engineering!!
Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am fahren durch Vorsprung durch Technik!

Topic Author
bimmer
4e Versnelling
Posts: 1256
Joined: 24 Jan 2005 18:16
Type Auto: 318i (E46)
Location: Brunssum
Age: 45
Contact:

Post by bimmer »

desmett wrote:Dat is geen turbo, maar een compressor. Turbo is steeds aangedreven door de uitlaatgassen. Compressor wordt mechanisch aangedreven via de riemen. Impressionant, maar vind het ten koste gaan van de hemelse klank van de atmosferische S54 motor.
ohh, hehe bedankt voor de uitleg, ik zal de werking van een turbo eens opzoeken, dacht altijd dat er geen verschil in zat en er gewoon extra lucht naar binnen werd gejaagd. Zo leer ik nog eens wat op een zondag. :D

Mikey
3e Versnelling
Posts: 987
Joined: 03 Nov 2005 14:34
Location: Treebeek
Age: 38

Post by Mikey »

compressor zorgt voor n hogere boost in vermogen ipv turbo
en is idd aangedreven door de riemen ipv de uitlaatgassen


mja....


tis wel fucked up om n e46 m3 csl nog een compressor te geven....
===========================

Ya Know.....
It Is What It Is

===========================

wim325i e36

Post by wim325i e36 »

vind het eigelijk wat tegenvallen.... vooral de sound...

maar toch,.... kwil hem beste ruilen tegen mijn bimmer :P

Ikke
3e Versnelling
Posts: 633
Joined: 09 Feb 2005 20:41
Location: Los Limbos
Age: 43
Contact:

Post by Ikke »

Anders wil ik hem nog wel ruilen hehe. :lol:

desmett
1e Versnelling
Posts: 180
Joined: 24 Jun 2005 15:48
Location: Mechelen, België

Post by desmett »

Mikey wrote:compressor zorgt voor n hogere boost in vermogen ipv turbo
Dat is niet waar, het verschil zit hem waar in het toerengebied het extra vermogen geleverd wordt: compressor (door de amerikanen supercharger genoemd) zorgt in het lage tot midden toeren gebied voor een boost in vermogen. In het hoge toerengebied gaat de compressor door zijn mechanische aandrijving juist vermogen verlies teweeg brengen. Een turbo geeft juist vermogenswinst in het midden en hoge toerengebied. In het lage toeren gebied ondervind de turbo last van te weinig druk van de uitlaatgassen en kan daardoor de lucht langs de inlaatzijde niet comprimeren. Dit is het zogenaamde turbogat.
Ondertussen is de turbo al wel verder geevolueerd zodat het turbogat bij huidige modellen quasi niet meer te ondervinden is en kunnen ze ook al druk leveren bij relatief lage toerentallen. (oa door parallele systemen met 2 kleine turbos, sequentiele systemen met 1 grote en 1 kleine turbo, VTG turbos, lage druk turbos). Dit is ook de reden waarom je zeer weinig fabrikanten meer vindt die nog gebruik maken van compressor (Mercedes, Jaguar en nog enkele) Een compressor heeft nog steeds dat nadeel in de hoge toeren, terwijl men het nadeel in de lage toeren bij de turbo quasi heeft kunnen wegwerken. Ivm het geluid: een compressor huilt en een turbo fluit. Geef mij maar het fluitje, vooral als ie nog eens mooi afblaast!

Voor Bimmer en de andere geinteresseerden: Een mooie uitleg over turbocharging en supercharging
Automotive Engineering = German Engineering!!
Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am fahren durch Vorsprung durch Technik!

Ikke
3e Versnelling
Posts: 633
Joined: 09 Feb 2005 20:41
Location: Los Limbos
Age: 43
Contact:

Post by Ikke »

Desmett, superuitleg. :ok:

Alleen vind ik zo'n turbocharger, vooral op die amerikaanse v8 zeker niet verkeerd klinken.

lexxie
1e Versnelling
Posts: 161
Joined: 19 May 2006 12:46

Post by lexxie »

das wel kwijle jah! :shock:

K heb een filmpje van een M3 e36 turbo, dat ding gast pas als een tering ziekte. Moet je maar is zoeken naar gataway in stockholm 5 1/2 (vijf en half dus) :twisted:
[ external image ]
[ external image ] leadfoot syndrome :twisted:
Neem eens een kijkje in Lex's Showroom BMW 320i M Touring
Neem eens een kijkje in Lex's Showroom BMW 330Ci Coupé
Post Reply

Return to “Off-Topic”