BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Actie tegen vervallen vrijstelling belasting oldtimers

Alles wat niet met bmw te maken heeft kan je hier posten.

Moderator: Moderator Team


Topic Author
morpheus71
Neutraal
Posts: 13
Joined: 28 Aug 2012 22:33
Type Auto: 3 serie

Actie tegen vervallen vrijstelling belasting oldtimers

Post by morpheus71 »

Good Vibrations

Waarom Good Vibrations?
Het nieuwe voorstel van de regering treft de oldtimerbezitter hard. Niet alleen de bezitters/liefhebbers (minimaal 63.000 volgens de KNAC protest-petitie), maar ook bedrijven die hierin faciliteren. De gevolgen van dit nieuwe wetsvoorstel zijn dan ook bijna niet te overzien. Veel mensen zullen hun geliefde voertuig moeten wegdoen, bedrijven zullen mensen moeten ontslaan of zelfs hun deuren noodgedwongen moeten sluiten en het zal een enorme impact hebben op de talloze oldtimer gerelateerde evenementen in Nederland. Daarnaast zullen de prijzen van onze geliefde oldtimers een enorme val maken waardoor er miljoenen zomaar zullen ‘verdampen’.

Doelstelling:
Het behoud van de vrijstelling voor oldtimers zoals het nu bij de wet geregeld is. De FEHAC is al aan het onderhandelen en wij hebben de FEHAC nodig omdat zij het orgaan is dat de juiste contacten heeft bij de regering om tegen deze wet in te gaan.

Datum:
Vrijdag 1 maart 2013
Deze datum is met zorg uitgekozen. De wintermaanden staan voor de deur en de ervaring leert dat veel oldtimers in de winterstalling staan. Ook heeft het niet veel zin om deze actie te plannen in de voor veel mensen toch al drukke decembermaand. Deze actie heeft veel voorbereiding nodig en zullen er diverse vergunningen voor aangevraagd moeten worden.

Locatie:
Den Haag

Omschrijving actie:
Good Vibrations wil het grootste Concours’d’Elegance organiseren wat er ooit gehouden is. Met deze rijdende stoet van cultureel erfgoed maken we een ronde door Den Haag om te laten zien wat voor prachtige oldtimers wij in Nederland hebben. Wij willen er een mooie en positieve dag van maken en onszelf van onze mooiste kant laten zien want dat zijn wij met onze oldtimers.

Voor wie:
Het is de bedoeling dat ALLE merken oldtimers met deze rit meerijden. Samen maken wij een statement wat Nederland gaat missen als deze wet gewijzigd gaat worden en dat willen wij niet.

Aanmelden?
In Nederland zijn ongeveer 70 oldtimer merken bekend met een bijbehorende club. Niet iedereen is lid van een club, daar zijn wij ons van bewust. Om organisatorische redenen zullen we het concours d’elegance per automerk laten vertrekken vanaf het verzamelpunt om het geheel orderlijk te laten verlopen. Als onderliggende gedachte voor het evenement is natuurlijk tevens protest aan tekenen tegen de maatregel of mocht de maatregel naar wens al dan niet zijn aangepast, als bedankje naar het volk en de regering.

Hierover praten wij 21 november tijdens de vergadering van de FEHAC met deze desbetreffende clubs. Het is dan dus niet noodzakelijk lid te worden van de club, maar de club van het merk oldtimer waar je in rijdt coördineert vanuit het bestuur de aanrijdtijden en communiceert weer met Good Vibrations hoeveel auto’s we mogen verwachten.

Milieu:
Omdat klassiekerliefhebbers door de regering weggezet worden als milieuvervuilers, hetgeen inmiddels al volledig ontkracht is (http://cortonville.com/ec-street/erics- ... d+verstand), willen we op deze dag een ludieke actie organiseren.
We vragen daarom of iedere deelnemer aan het concours d’elegance/rijdend protest een kleine donatie wil doen op een speciaal daarvoor te openen bankrekening zodat we op 1 maart een cheque kunnen uitreiken aan http://www.treesforall.nl.

Pers:
Op deze actie zal heel veel pers afkomen. Hier gaan wij een perscentrum voor inrichten. Wij zijn nog op zoek naar mooie ontroerende, speciale en gekke verhalen van mensen wie op die dag met hun auto geïnterviewd willen worden.

Meld je daarom aan op de Facebook pagina en deel het verhaal en je oldtimer. Op deze manier leren we elkaar ook kennen.

Als de wet toch zo blijft:
Mocht het zo zijn dat de wet toch gehandhaafd blijft dan zijn wij blij en vieren we feest. Dan zullen we de rondrit gebruiken als een bedankje want we plannen hem immers langs het befaamde torentje!

Guiness Book of Records
Er is nog geen melding van het langste Concours d’Elegance ter wereld, dus we willen deze dag officieel op laten tekenen in het Guiness Book of Records!

Organisatie:
Maria Pels (Organisator King Cruise) (Buick leSabre Sportcoupe 1967)
Gert-Jan Gerlach (filmmaker Gerlach Film & TV)
Andre Bolhoeve (Voorzitter AAC)

Facebook:
https://www.facebook.com/groups/132939090189930/
word lid van de groep!


Gr Morpheus

[ external image ]

http://www.oldtimerautosite.nl

MAd
3e Versnelling
Posts: 521
Joined: 16 Nov 2009 16:49
Type Auto: 525i Touring E39

Re: Actie tegen vervallen vrijstelling belasting oldtimers

Post by MAd »

Ja, de petitie van de KNAC.

Ik zelf heb deze dus ook getekend.
Echter wil ik er wel een kanttekening bij plaatsen, er zullen ongetwijfeld mensen er niet mee eens zijn, en anderen ook weer wel.

Dat de regering een fout maakt, of gemaakt heeft, dat staat als een paal boven water.

De oldtimers, deze waren/zijn vrijgesteld van de MRB, geweldig toch.
Waar ik het echter over wilde hebben, de oldtimer is eigenlijk bedoeld voor de hobby-ist, die deze oldtimer stelselmatig gebruikt voor de hobby.
Dus in feite word deze mooie en goed onderhouden auto voor de hobby gebruikt, en niet voor het dagelijkse woon/werk verkeer.
Het woon/werk verkeer is in de laatste jaren erg gegroeid met de oldtimer, gewoon omdat dit lekker goedkoop zou zijn, ja, en hier kan soms de schoen wel eens wringen, dat goedkope kan wel eens omslaan in erg veel onderhoud. Als die Oldie het op zijn heupen krijgt, dan is het goedkope er ineens vanaf, dan is er geen voordeel meer te behalen.

Dit heeft natuurlijk ook zijn weerga niet gekend, er werden dus ook de oudere diesels vauit Duitsland binnen gehaald, deze hadden in Duitsland geen waarde meer, tenmiste bij velen.
De Duitse bevolking mochten niet meer met de diesel Oldies bepaalde steden meer in, dit om hun vervuiling van de lucht kwaliteit.
Dus menig Nederlander had dit in de smiezen, maar niet enkel zij, maar ook onze regering had dit dus ook al door!
Zij zagen dus steeds meer oudere diesels naar ons land komen, en toen kwam men met deze oplossing om dit te ontmoedigen, de invoering van de MRB, wel of niet voor de ingevoerde diesels vanuit Duitsland, wel of niet voor de reeds al veel langer geregistreerde Oldies van onze eigen mensen van de BMW fora in Nederland..

Echter de regering schiet wel iets te ver door vind ik, en dat zullen ongetwijfeld ook velen onder ons zo ervaren, de LPG Oldies, deze worden helaas ook onder deze noemer geschaard, en dat vind ik echter een hele grote misvatting!
De LPG auto was toch net veel schoner dan de benzine en de diesel versie, waarom dan deze maatregel.

Ik denk zelf dat dit de ware reden heeft, dat de regering vind dat de Oldie die is vrijgesteld van de MRB, deze niet voor het dagelijkse woon/werk verkeerd gebruikt mag worden.

Dan vind ik zelf, dat de regering zelf grote en nalatige fouten gemaakt heeft met deze regeling van MRB vrijstelling.
We weten immers toch dat vele hier gebruik van gaan maken, om zo goedkoop mogelijk te kunnen rijden van en naar het werk.

Zelf kan ik mij bedenken dat een Oldie voor de hobby gehouden dient te worden, en niet eigenlijk voor woon/werk verkeer. Maar daar tegen over, heeft de regering dit wel zelf in de hand gewerkt, net zoals in de jaren van weleer, met dat grijze kenteken, daar sloegen zij dus ook de plank goed mis.
Zeker als er wat crisis bij komt kijken en dat de regering een melkkoe zoekt om de staatskas te spekken, en dit vind ik erg gemeen, om steeds weer die auto steeds zwaarder te belasten, mergens vind ik dit gewoon zeer ordinaire diefstal van de ingezetenen van dit land, het lijkt wel "belasting en boete land BV "

Ik ben het maar gedeeltelijk eens of oneens, net wat u zelf wil.
De echte Oldie hobby-isten dienen toch echt wel ontzien te worden.
De dagelijkse gebruiker, die kunnen ze wel een kleine bijdrage vragen, wel met respect natuurlijk.
Maar dat laatse dat zullen ze wel niet kunnen in dit hebberige regerings land!

Ik hoop dat het echter nog mee mag vallen.

Ik wens u een fijn weekend toe.

met vriendelijke groet,
Ad

WdePundert
3e Versnelling
Posts: 631
Joined: 07 Aug 2011 14:06
Type Auto: 118I
Contact:

Re: Actie tegen vervallen vrijstelling belasting oldtimers

Post by WdePundert »

Een 60-dagenkaart zou in dit geval best een oplossing zijn.
Verba volant, scripta manent.

MAd
3e Versnelling
Posts: 521
Joined: 16 Nov 2009 16:49
Type Auto: 525i Touring E39

Re: Actie tegen vervallen vrijstelling belasting oldtimers

Post by MAd »

Hallo beste WdePundert,

Dat kan een goed idee zijn, echter zullen er wel weer de nodige mensen zijn die dit weer weten te omzeilen.

Ik denk dat he nog niet zo eenvoudig is om dit afdoende te beveiligen, elk systeem weten ze tegenwoordig te kraken en te bedonderen, erg jammer.

Ik hoop echter dat de echte oldtimer hobby-ist zal worden ontzien, laten ze degenen maar eens aanpakken die de oldtimer elke dag gebruiken voor het woon/werk verkeer, zij willen immers de Oldie misbruiken om de belastingen te ontduiken.

Nu worden de echte Oldtimer liefhebbers zwaar getroffen door die groep die deze regel zwaar overtreden en misbruiken.
En dat vind ik nu zo erg jammer, de verkeerde groep word aangepakt, en uitgemolken!

Ik hoop echter dat men een goede regeling en een goed systeem zullen ontwikkelen om de groep misbruikers zwaar te treffen. Ik hoop dat nog velen de KNAC site zullen bezoeken, en de petitie willen tekenen.

Ik weet dus ook dat degenen die de Oldie elke dag gebruiken daar dus ook hun stem zullen geven.
Maar ik hoop dat deze groep misbruikers aangepakt gaat worden, en de groep echte Oldtimer liefhebbers gespaard blijven van de MRB.

Met vriendelijke groet,
Ad

WdePundert
3e Versnelling
Posts: 631
Joined: 07 Aug 2011 14:06
Type Auto: 118I
Contact:

Re: Actie tegen vervallen vrijstelling belasting oldtimers

Post by WdePundert »

Ik ben het helemaal met je eens, Ad.
Verba volant, scripta manent.

MAd
3e Versnelling
Posts: 521
Joined: 16 Nov 2009 16:49
Type Auto: 525i Touring E39

Re: Actie tegen vervallen vrijstelling belasting oldtimers

Post by MAd »

Hallo beste forum leden,

De kogel blijkt door de kerk.
De MRB voor de Oldtimers, die motie heeft het gehaald zoals we het eigenlijk ook precies wilden hebben.

Voor de echte hobby-ist word de regel gehandhaafd, dus MRB vrij.

Voor de belasting ontduiker, of te wel de elke dag gebruiker van de Oldtimer, dus de woon/werk gebruiker van de Oldie die zal dus wel belast gaan worden, en dat is geheel tercht, dit heeft eigenlijk helemaal niets met hobby meer te maken.

Ik ben geheel content met deze uitspraak c.q. voornemens van deze regel.
Dit is dus precies wat er staat voor een Oldtimer, het is en blijft een hobby, en niet voor dagelijks gebruik voor het woon/werk verkeer.

Toch weer een slag gewonnen, door de protesten van ruim 63.000 mensen die de moeite genomen te hebben om een petitie te tekenen bij de KNAC.

Ik wens de echte hobby-ist nog veel plezier toe met de hobby met hun Oldtimer.
We hoeven ons dus geen zorgen te maken dat deze haast of niets meer waard zou zijn, als deze niet meer MRB vrij zou zijn.

Met vriendelijke groet,
Ad

325i
4e Versnelling
Posts: 1941
Joined: 23 Apr 2008 17:05
Type Auto: E36 320i Sedan
Location: Heerlen
Age: 42

Re: Actie tegen vervallen vrijstelling belasting oldtimers

Post by 325i »

Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

WdePundert
3e Versnelling
Posts: 631
Joined: 07 Aug 2011 14:06
Type Auto: 118I
Contact:

Re: Actie tegen vervallen vrijstelling belasting oldtimers

Post by WdePundert »

Een mooi resultaat. :ja:
Verba volant, scripta manent.

325i
4e Versnelling
Posts: 1941
Joined: 23 Apr 2008 17:05
Type Auto: E36 320i Sedan
Location: Heerlen
Age: 42

Re: Actie tegen vervallen vrijstelling belasting oldtimers

Post by 325i »

Als ze het nu ook nog eens gewoon 25jaar doen zodat mijn cabrio over 5 jaar belastingvrij is ben ik helemaal tevrede.

Ook ik ben maar een hobby rijder maar moet toch echt 35euro betalen per maand
najah gelukkig kost de verzekering maar 71euro per jaar toch nog voordeel met een hobby auto :ja:
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

bimmer
4e Versnelling
Posts: 1256
Joined: 24 Jan 2005 18:16
Type Auto: 318i (E46)
Location: Brunssum
Age: 45
Contact:

Re: Actie tegen vervallen vrijstelling belasting oldtimers

Post by bimmer »

Wel belachelijk dat ze grensarbeiders nu willen gaan aan slaan voor motor rijtuig belasting.

Deze mensen betalen al belasting voor hun auto in eigen land, en moeten dan ook nog eens in nederland wegen belasting gaan betalen. dat ze liever besparen op onnodige uitgave zoals het koningshuis.

Toevallig ben ik juist over de grens gaan wonen. En een x5 op diesel kost hier 192 euro aan wegenbelasting per jaar. Maar ik wacht nog maar even met de aanschaf tot duidelijk is wat dat stelletje achterlijke in de regering nu weer gaan beslissen.

MAd
3e Versnelling
Posts: 521
Joined: 16 Nov 2009 16:49
Type Auto: 525i Touring E39

Re: Actie tegen vervallen vrijstelling belasting oldtimers

Post by MAd »

Hallo beste forum leden,

In 2013 verandert er nog niets aan de vrijstelling van de MRB voor klassiekers, maar de verwachting is dat het belasting plan 2014 het dagelijks gebruik van de klassieke auto zal ontmoedigen ( i.v.m. de hogere milieu belasting ).

Dus hebben we nog één jaar respijt, en ons te bedenken wat te doen m.b.t. op het dagelijks gebruik voor de Oldtimers.
IK denk dat de ingevoerde oude diesels uit Duitsland en andere landen hier ook bij zullen behoren, want deze worden dus niet genoemd, en in het eerdere bericht wel weer.

We wachten wel een jaar af, wat de volgende eisen gaan worden, wellicht worden deze misschien ook nog bekend gemaakt!

Met vriendelijke groet,
Ad

Topic Author
morpheus71
Neutraal
Posts: 13
Joined: 28 Aug 2012 22:33
Type Auto: 3 serie

Re: Actie tegen vervallen vrijstelling belasting oldtimers

Post by morpheus71 »

Er is besloten door de organisatie om de actie dag Good Vibrations op 1 maart te annuleren.

Gr Morpheus

[ external image ]

http://www.oldtimerautosite.nl

Topic Author
morpheus71
Neutraal
Posts: 13
Joined: 28 Aug 2012 22:33
Type Auto: 3 serie

Re: Actie tegen vervallen vrijstelling belasting oldtimers

Post by morpheus71 »

Bericht van badvibrations

Zoals jullie weten waren we bezig met een locatie
En we hebben een locatie en absoluut niet de minste ook het is namelijk de americahal in apeldoorn

Deze locatie,de americahal in apeldoorn geeft ons alle steun die we nodig hebben om er een groot protest/media spektakel van te maken de americahal heeft voor ons 3500 parkeerplaatsen En steunt onze actie belangenloos

Alleen de datum word naar voren gehaald het was alles of niets
DAAROM VERSCHUIVEN WE HET NAAR ZATERDAG 16 MAART
en kunnen we gebruik maken van de americahal
Dus zaterdag 16 maart demonstratie mrb

Het was voor ons ook wikken en wegen,maar zo een mooie locatie midden in apeldoorn. met prachtige uitvalswegen en geen tijd meer te verliezen was de knoop snel doorgehakt want we moeten onze stem nog laten horen voor pasen

Aankomende week zijn er nog enkele vergaderingen met de directie van americahal .i.v.m. horeca en div. zodat we nog een mooi programma kunnen presenteren voor deze dag.

Wij hopen dat u er bij bent het is ook in u eigenbelang

Meer nieuws volgt deze week maar zet de datum vast
Nee tegen mrb

ZATERDAG 16 MAART HET GROTE PROTEST TEGEN WEGENBELASTING OP DE OLDTIMER

deel dit bericht zoveel mogenlijk,en laat de opkomst groot wezen

beschikking vanaf 11:00 tot 16:00

Het adres is Laan van Erica 50 te Apeldoorn.

[ external image ]

Gr Morpheus

[ external image ]

http://www.oldtimerautosite.nl
Last edited by morpheus71 on 25 Feb 2013 22:13, edited 1 time in total.

325i
4e Versnelling
Posts: 1941
Joined: 23 Apr 2008 17:05
Type Auto: E36 320i Sedan
Location: Heerlen
Age: 42

Re: Actie tegen vervallen vrijstelling belasting oldtimers

Post by 325i »

Beetje te ver voor me maargoed mijn klassieker is dan ook niet wegenbelastingvrij maar ik ben er wel erg gebaat bij dat ze de leeftijd terug dringen naar 25jaar en van mij mogen ze wel gaan belasten maar wel graag vanaf 5000km per jaar meer dan zat voor een klassieker
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

Topic Author
morpheus71
Neutraal
Posts: 13
Joined: 28 Aug 2012 22:33
Type Auto: 3 serie

Re: Actie tegen vervallen vrijstelling belasting oldtimers

Post by morpheus71 »

Bad Vibration gaat niet door.

Hier het bericht van de organisatie.

Mensen,het volgende,na zoveel onderhandelingen zijn er zoveel eisen naar voren gekomen waar we simpelweg niet aan kunnen voldoen.
Er moet een meldpunt komen waar iedereen die wil komen zich aan moet melden.
Er moeten 24 verkeersregelaars ingezet worden a 24€ per uur,onmogenlijk voor ons.
We moeten als organisator borg staan voor evt schade,dit kan betekenen persoonlijke fallisement.
Verder moet er ebho aanwezig zijn en sanitaire voorzieningen,dit had wel gekund via connecties maar alles bij elkaar zijn wij tot de conclusie gekomen dat het gewoon onhaalbaar is,dank zij Nederland met zijn regeltjes.
Het wordt de burger zo onmogenlijk gemaakt te protesteren.
De gemeente is bang voor een 2e project x en eist dat we dit doen dus het is gewoon geen haalbare kaart voor ons en dus zijn we gedwongen dit af te blazen wat wij heeeeeeeeeel jammer vinden.

Facebook pagina: http://www.facebook.com/groups/454788787925673/

Gr Morpheus

[ external image ]

http://www.oldtimerautosite.nl
Post Reply

Return to “Off-Topic”