Page 1 of 1

Oldtimers gaan MRB betalen

Posted: 15 Apr 2013 16:25
by 325i
Ik vond het oude topic niet meer en ook niet met de zoekfunctie
Nou bij deze dus een nieuw topic en nieuwe info wat betrekking heeft op oldtimers

Het overleg tussen de alliantie van ANWB, BOVAG, FEHAC, FOCWA, KNAC en RAI Vereniging en staatssecretaris Weekers (Financiën) over de MRB-vrijstelling voor oldtimers is mislukt.

Het voorstel van de alliantie om de leeftijdsgrens voor benzineauto’s per 1 januari 2014 te verhogen naar 30 jaar en die voor diesel- en LPG-auto’s naar 40 jaar is door Weekers afgewezen. Hij wil aanvullend de dan nog vrijgestelde voertuigen belasten met een kwarttarief motorrijtuigenbelasting danwel via een dagenkaart. Daarnaast wil hij klassieke motoren en vrachtauto’s belasten, terwijl de alliantie de huidige regelingen voor deze voertuigen in stand wil houden. De alliantie maakt zich ernstig zorgen over de schade, die door bezitters, handelaars en restaurateurs van klassiekers wordt geleden. Internationaal geldt een fiscale leeftijdsgrens van 30 jaar voor oldtimers.

Het voorstel van de alliantie betekent een directe verbetering voor milieu en leefomgeving en zorgt voor aanzienlijk meer MRB-inkomsten. Daarnaast is het voorstel conform de wens van de Tweede Kamer om het dagelijks gebruik van de oldtimer te ontmoedigen, maar de MRB-vrijstelling in stand te houden voor mensen die de oldtimer hobbymatig gebruiken.


bron : KNAC

Re: Oldtimers gaan MRB betalen

Posted: 19 Apr 2013 13:00
by 325i
Zoals het er nu naar uitziet moet iedere autobezitter motorrijtuigenbelasting gaan betalen, maar onduidelijk is nog wie de grootste slachtoffers worden. Als het aan staatssecretaris Weekers ligt, zijn alle diesel- en benzineauto’s jonger dan 40 jaar aan de beurt zijn. Oudere auto’s moeten waarschijnlijk jaarlijks een kwart van de motorrijtuigenbelasting gaan betalen.

De ANWB, KNAC, FOCWA, FEHAC, BOVAG en RAI vereniging vragen zich af wat de milieueffecten zijn waarmee de regering in de plannen schermt. Directeur Peter-Eloy Staal van de Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC) wil eindelijk eens antwoord op deze vragen. “Wij krijgen daar maar geen antwoord op, het gaat alleen maar over geld. Maar wij hebben ook nog andere vragen die nog steeds niet zijn beantwoord. De milieueffecten van de maatregel uit het regeerakkoord staan ter discussie omdat deze mogelijk op incorrecte CBS-cijfers zijn gebaseerd. Hoe is staatssecretaris Weekers hiermee omgegaan bij het voorstellen van deze varianten, en wanneer gaat hij de Kamervragen beantwoorden over het aantal gereden kilometers met een oldtimer die zijn gesteld door SP lid Bashir?”

Inmiddels heeft Weekers de kamer zover dat een kwart van de wegenbelasting ook wordt gezien als het ontzien van iedere liefhebber van klassieke auto’s. De KNAC is het daar niet mee eens. De KNAC wil een leeftijdsgrens van 30 jaar voor benzineauto’s en 40 jaar voor dieselauto’s.
”Door deze de sterke verhoging van de leeftijdsgrenzen krijgt de regering extra inkomsten van 114 miljoen euro. Wij vragen ons af of het opleggen van nieuwe belastingaanslagen opweegt tegen de economische schade die dit zal gaan veroorzaken. En het leed bij hobbyisten,” aldus de KNAC-directeur: “Als dit doorgaat betekent het de nekslag voor de hobbyisten die hun Renaultje, 2CV of Kevertje dan maar gaan schorsen. Einde hobby.” aldus Staal.


http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... AnPFTbN3eU

bron:KNAC