BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

e39 geluidinstallatie

Oude of gesloten topics van BMWForum.nl vind je hier!

Moderator: Moderator Team


Topic Author
peterie
Neutraal
Posts: 6
Joined: 25 Apr 2007 11:34

e39 geluidinstallatie

Post by peterie »

Hoi,

Ik wil graag op mijn e39 bj.2002 speakers vervangen en subwoofer met versterker daar in gooien.
Ik heb 10 speakers systeem en originele bmw stereo/navigatie met groot beeldscherm. Van die 10 speakers zijn 2 hoge toon tweeters, 4 middeltoon tweeters en 4 lage toon 13cm speakers. Ik wil die 4 lage toon speakers vervangen, omdat ze beginnen te krakken als ik bass beetje hoger zet. Ik wil deze vervangen met 13cm pioneer speakers, die tweeter wil ik niet aanraken want ze doen gewoon goed. Ook wil ik mijn versterker met subwoofer daar tussen gooien die uit mij vorige auto kommen.

Mijn vraag is; kan ik bestaande speaker bekabeling gebruiken voor de aansluiting van achter speakers op versterker? Die wil ik alleen aansluiten om signaal op versterker te krijgen om deze verder voor sub te gebruiken. Ik ben bang dat mijn versterker is iets te sterk voor originele bekabeling, versterker is 4x80w + 150w sub.
Heeft nog iemand ervaring of schema van aansluitingen op radio die mij kunnen helpen te bepalen welke speaker op welke aansluiting zit.

Als vast bedankt,

mvg

ronald 2002
2e Versnelling
Posts: 313
Joined: 17 Oct 2007 07:44
Location: walcheren zld
Age: 56

Post by ronald 2002 »

vervang de orginele defecte voor orginele nieuwe exenplaren.

de fabriek die dat orginele systeem heeft ontworpen hebben meestal het het beste uit jouw type wagen weten te halen.

maardatismijn bescheiden mening.
2002 '75 +m3 '93+530D'02

Mikey
3e Versnelling
Posts: 987
Joined: 03 Nov 2005 14:34
Location: Treebeek
Age: 38

Post by Mikey »

nouja je hebt vaker verschillende setjes van fabriek af.

van standaard tot super goed.

varierend van wat je hebt zou ik het wel of niet vervangen met origineel spul.

zou wel altijd voor de versteker en sub een apart kabeltje trekken... !
===========================

Ya Know.....
It Is What It Is

===========================

Topic Author
peterie
Neutraal
Posts: 6
Joined: 25 Apr 2007 11:34

Post by peterie »

Ik heb ondertussen al speakers vervangen met die van pioneer 13 cm. Geluidskwaliteit is even goed al origineel, het is alleen luider geworden maar bass is niet veranderd (dat verwacht ik ook niet met 13cm).
Nu nog mij subwoofer inbouwen. Ik heb output level adapter gekocht, het is converter van originele radio kabels naar rca kabels. Die ga ik gebruiken voor in versterken.

Vliet
1e Versnelling
Posts: 73
Joined: 26 Dec 2007 17:42

Post by Vliet »

Je hebt ook af-fabriek een subwoofer-set die zit dan helemaal mooi in het intereur weggebouwd. Lijkt mij de beste optie. Anders moet je alles los in de kofferruimte inbouwen btje zonde van het interieur.
--------E36 Power-------

330da
Neutraal
Posts: 4
Joined: 30 Aug 2008 11:45

Re: e39 geluidinstallatie

Post by 330da »

hallo,

je kan gerust alle speakers vervangen door andere.. dan zou ik wel een beetje bij dezelfde vermogen (watts) houden. daarbij kan je een oem-subwoofer niet meer kopen bij een dealer.. tenzij je de hoofdprijs wilt betalen. of lang zoeken op ebay.

er zijn ook andere oplossingen je kan via je achterspeakers signaal weghalen doormiddel van een hi/low converter te kopen.. het lieft 1 van dietz want daar zit al een automatische remote op.. zo snel die hi/low signaal krijgt stuurt hij het piekje naar je versterker en hij doet het gewoon. alleen er is dan wel 1 nadeel.. je moet wel even spelen met je fader van je HU en even goed afstellen van je versterker (gain)

vind je die hi/low te duur dan kan je ook voor een Actieve subwoofer gaan (met versterker/sub samen) alleen er zijn maar een paar modellen die je kunt kopen. waaronder pioneer en blaupunkt zitten een paar series bij waarbij je gewoon direct kan aansluiten zonder het gebruik van tulpstekkers/hi-low.

chris.

Kouwe
1e Versnelling
Posts: 58
Joined: 09 Dec 2008 11:37
Type Auto: BMW 530d E61
Location: Wageningen
Age: 43

Re: e39 geluidinstallatie

Post by Kouwe »

Hoi!

ik wil ook wat beter geluid in mijn e39 (2001)
Wat voor formaat speakers zit er achterin, en hoe "makkelijk" zijn deze speakers te vervangen?

Daarbij, als ik idd een subwoofer wil inbouwen; hoe heb jij dit gedaan?
Save a tree, eat a beaver...
Save a tree, don't drive a beamer...
Mazda 626 --> Polo --> Alfa 147 --> BMW530d --> BMW 745i --> Alfa 156 --> BMW 530d

unka
Neutraal
Posts: 27
Joined: 03 Feb 2009 14:28
Location: Utrecht
Age: 47
Contact:

Re: e39 geluidinstallatie

Post by unka »

Je kan het beste de subwoofer in het reserve wiel inbouwen. Even dat schrofdraad af zagen en je sub erin bouwen. Zo doen verschillede installatie tenten het ook met de e36.

Kouwe
1e Versnelling
Posts: 58
Joined: 09 Dec 2008 11:37
Type Auto: BMW 530d E61
Location: Wageningen
Age: 43

Re: e39 geluidinstallatie

Post by Kouwe »

maar die moet neem ik aan een aparte versterker krijgen toch? dat kan de standaard radio niet aan.
en dan dus het geval; waar sluit ik die versterker op aan?

ik heb een subkist, standaard kistje van JBL, maar wellicht haal ik een nieuwe; kofferruimte genoeg ;)
Save a tree, eat a beaver...
Save a tree, don't drive a beamer...
Mazda 626 --> Polo --> Alfa 147 --> BMW530d --> BMW 745i --> Alfa 156 --> BMW 530d

unka
Neutraal
Posts: 27
Joined: 03 Feb 2009 14:28
Location: Utrecht
Age: 47
Contact:

Re: e39 geluidinstallatie

Post by unka »

Moet je een apparte versterker voor hebben idd. :)

unka
Neutraal
Posts: 27
Joined: 03 Feb 2009 14:28
Location: Utrecht
Age: 47
Contact:

Re: e39 geluidinstallatie

Post by unka »

En als je hem in je reservewiel bouwt, hou je de ruimte :P

325i
4e Versnelling
Posts: 1941
Joined: 23 Apr 2008 17:05
Type Auto: E36 320i Sedan
Location: Heerlen
Age: 42

Re: e39 geluidinstallatie

Post by 325i »

unka wrote:En als je hem in je reservewiel bouwt, hou je de ruimte :P

Geinig voor als je met een lekke band staat :mrgreen:
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

Kouwe
1e Versnelling
Posts: 58
Joined: 09 Dec 2008 11:37
Type Auto: BMW 530d E61
Location: Wageningen
Age: 43

Re: e39 geluidinstallatie

Post by Kouwe »

325i wrote:
unka wrote:En als je hem in je reservewiel bouwt, hou je de ruimte :P

Geinig voor als je met een lekke band staat :mrgreen:
kun je idd beter een bastube hebben ;)

maareuh: die versterker, waar sluit ik die op aan? :s

dB-Mike
3e Versnelling
Posts: 584
Joined: 04 Jan 2005 07:05
Location: Rotterdam
Age: 43
Contact:

Re: e39 geluidinstallatie

Post by dB-Mike »

er zijn van die mooie spuitbussen
There's no place like the carseat...!!!

Kouwe
1e Versnelling
Posts: 58
Joined: 09 Dec 2008 11:37
Type Auto: BMW 530d E61
Location: Wageningen
Age: 43

Re: e39 geluidinstallatie

Post by Kouwe »

Sub erin gezet.. RockFord Fosgate Sub 1200W, dikke overkill, mijn kofferdeksel is enorm aan het trillen. Maar een keertje wat opvulling in doen oid.

Nu had ik er ook speakers bij gekocht, JBL 10cm speakers, maar deze zijn blijkbaar te klein....
Ik verwacht dat ze gewoon te ruilen zijn, ze zijn zelf namelijk niet eens uit de doos gehaald. Maargoed, blijkbaar zijn het 13cm speakers. (mooi, dan kan het ietsje harder) ;)

Enige wat ik nu nog wil is een aansluiting voor een Ipod, of een CD-mp3-wisselaar. De vraag is wat handiger is. Als ik een Ipod aansluiting neem, kan ik dan wel met mijn 16:9 navigatie de muziek: besturen? Of moet ik dat op het Ipodje doen?
Een cd-mp3-wisselaar geeft waarschijnlijk ook niet de naam van he tnummertje weer wat je speelt; ook niet erg handig... :(
iemand die dat weet?
e39, 2001
Save a tree, eat a beaver...
Save a tree, don't drive a beamer...
Mazda 626 --> Polo --> Alfa 147 --> BMW530d --> BMW 745i --> Alfa 156 --> BMW 530d
Locked

Return to “Archief”