BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Banden en Velgen Calculator

Oude of gesloten topics van BMWForum.nl vind je hier!

Moderator: Moderator Team

Locked
User avatar

Topic Author
Mickroz
Website Beheerder
Website Beheerder
Posts: 1460
Joined: 08 May 2005 19:11
Type Auto: Volvo V60 D2 Ocean Race
Location: USER_TABLE
Age: 46

Banden en Velgen Calculator

Post by Mickroz »

Wil je echt weten welke maten velgen en banden passen onder je auto?

http://www.wheelsizecalculator.com/

met de bijlage kan je het verschil tussen je oude en nieuwe banden uitrekenen, rijhoogte snelheid enz.
het is een Excel bestandje.
Forumer (n). 1) One who runs a forum or is an active member of one or more web forums.
[ external image ]

sportfan27
1e Versnelling
Posts: 213
Joined: 11 Aug 2008 15:59
Location: zeg ik lekker niet
Age: 45

Re: Banden en Velgen Calulator

Post by sportfan27 »

lekkerrrr mick , ff kijken of ik er iets van snap . :ja: :ja: :mrgreen: :mrgreen:

flegma83
Neutraal
Posts: 9
Joined: 25 Oct 2009 10:18
Type Auto: 523i

Re: Banden en Velgen Calculator

Post by flegma83 »

Ik begrijp het niet helemaal. Ik bezit een BMW 523i uit 97 (e39 dus). Ik wil de "Trapeziumspaken 134" velgen kopen (plaatje http://www.vogus.de/RIN/Bilder/E60_134.jpg ) met bandenmaten van 225-55-16. Ik heb deze op MP gezien. Er zijn er best veel van, maar vind alleen de info 7j16 et20 steek 5x120. Heb ook op eentje gezien dat deze op een e39 past, voor de rest zie ik overal alleen maar e60/e61, ook op de site van bmw. Als ik je calculator gebruik kom ik op een afwijking van 0.5%+. Wat betekend dit precies? Ik hoop dat je me kunt helpen, voordat ik deze velgen koop en ze niet onder mijn auto passen.

kaasE39
Neutraal
Posts: 30
Joined: 23 Oct 2010 13:55
Type Auto: 523i E39
Location: DEN HAAG

Re: Banden en Velgen Calculator

Post by kaasE39 »

koop ze niet van een E60,dat gaat niet passen met je naafgat.
de meeste Bmw's hebben naafgat 72,5mm maar een E39 heeft 74,2mm .
dus velgen van een E60 krijg je niet op je E39,let hier op!,succes
BMW,MOOI SPUL HE?

flegma83
Neutraal
Posts: 9
Joined: 25 Oct 2009 10:18
Type Auto: 523i

Re: Banden en Velgen Calculator

Post by flegma83 »

het is al een jaar geleden dat ik me dat afvroeg! ;) Ik had ze toch nog gekocht, de naaf aangepast en nu passen ze perfect onder mn e39. Ben nu een van de enige met deze velgen onder mn e39... ;)

leonoudewesselink
Neutraal
Posts: 12
Joined: 28 Oct 2010 11:30
Type Auto: BMW 518i belastingvrij

Re: Banden en Velgen Calculator

Post by leonoudewesselink »

zijn nog meer sites van he!

devel21
Neutraal
Posts: 13
Joined: 06 Aug 2012 20:03
Type Auto: bmw e36 320i
Location: oostburg
Age: 32

Re: Banden en Velgen Calculator

Post by devel21 »

hallo,

ik heb zo goed als nieuwe ac snitzer velgen gekocht maar ze zijn te breed hoe kan ik de et waarde berekenen

devel21
Neutraal
Posts: 13
Joined: 06 Aug 2012 20:03
Type Auto: bmw e36 320i
Location: oostburg
Age: 32

Re: Banden en Velgen Calculator

Post by devel21 »

en de maat is 235/40/17

webmaster
Eigenaar
Eigenaar
Posts: 776
Joined: 05 Sep 2004 10:18
Type Auto: F36 430i ('17)+ f30 328i ('12) (beide full options)
Location: Schagerbrug
Age: 51
Contact:

Re: Banden en Velgen Calculator

Post by webmaster »

ET staat voor ’Einpresstiefe’ oftewel wielbolling. Elke velg bestaat eigenlijk uit 2 delen, namelijk een velg waar de band op gemonteerd zit en de schijf welke ervoor zorgt dat het wiel (band plus velg) aan de auto gemonteerd kan worden met wielbouten of wielmoeren. Wanneer de schijf in het midden van de velg geplaatst is, spreekt men van ET 0 (mm) Zowel aan de voorzijde, als de achterzijde is dan evenveel ruimte. Er zijn auto’s met een gemiddelde ET 35-waarde, een lage ET-waarde zoals ET 15 tot 28 en er zijn auto’s met een hoge ET waarde vanaf ET 40 tot 58. VW Golf type 3 heeft bijvoorbeeld een gemiddelde ET-waarde (ET 35), BMW heeft in veel gevallen (5 en 7-serie) een lage ET-waarde (ET 15 of ET 20) en Opel heeft net als veel Japanse auto’s een hoge ET-waarde ET 49+. Het doel van deze verschillende waarden is om het wiel zo ideaal mogelijk boven het wiellager te centreren. Hoe lager de ET-waarde, hoe meer het wiel naar buiten komt te staan. Van: www.autoweek.nl

Volgens een andere site is de 'ideale' ET-waarde voor de E36 tussen de 42 en 47. Maar er zijn ongetwijfeld mensen die veel lagere waardes gebruiken.
Locked

Return to “Archief”