BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

How to - Startmotor vervangen?

Alle How to's en DIY(Do It Yourself) vind je hier terug.
Gelieve alleen informatie te verstrekken, voor het oplossen van problemen gebruik dan de overige forums.

Moderators: Moderator Team, Service Team


DeepBass909
1e Versnelling
Posts: 60
Joined: 26 Sep 2007 09:59
Location: Gouda

Post by DeepBass909 »

ronald 2002 wrote:had je startmotor niet langs onder weg kunnen halen?
normaal zet ik de auto op de brug.
haal de massa kabel van de accu los.
de bouten en bedrading los en dan in omgekeerde volgorde alles er weer op en een half uur later weer de brug af.

dit is ook te lezen op tis.

dus voordat iedereen inlaten gaat demonteren voor een starter,kijk even op tis of in de werkplaatsboeken.

en maak dat sticky maar weer los.

knap dat je het zo gedaan hebt,weetje zeker dat je pakkingen weer nieuw zijn.

maar als ik er langer dan een half uur over doe komen ze mouwen van de planning en de afdeling rekeningen :lol:
Vanaf onder kom je sowieso al niet bij de bovenste montage bout van de startmotor. Die is alleen van boven af bereikbaar en om genoeg ruimte te maken zodat je er ook daadwerkelijk bij kan (zeker als wat dikkere onderarmen hebt, zoals ik), zit je er al snel aan vast het één en ander weg te halen.

[ external image ]
Dit is recht van boven. De 2 bouten van de startmotor zijn hierop niet zichtbaar, maar de bovenst zit pal tegen het motorblok aan. Dat is door de kanteling van het motorblok dus ook precies midden boven het vliegwiel. Daar kom je dus echt niet op een andere manier bij. Bovendien ligt de startmotor ook weer door het gekantelde blok, vrijwel boven op de motor. Van onderaf kom je er dus sowieso ook erg moeilijk bij. Daarnaast is er door de benzine en remleidingen eigenlijk geen ruimte om de startmotor naar beneden de laten zakken. Een ander probleem waar je onherroepelijk tegenaan loopt als je vanaf de onderzijde werkt, is dat de aansluitpunten niet bereikbaar zijn, omdat er koelleidingen onderlangs lopen en er een motorsteun in de weg zit.

Ik heb dit ook nog nagevraagd bij de BMW dealer, en zij bevestigde inderdaad dat dit de enige manier is om een startmotor te vervangen. Het was ook niet een klus waar ze echt om zitten te springen. En dan is dit nog 1 van de makkelijkere blokken/auto's om het bij te doen... Bij een X5 is de enige mogelijkheid het compleet uitnemen van een motorblok.

Mijn project was gebaseerd op dit artikel van Pelican dat over de 6-cilinder blokken gaat.

Wat betreft de handleiding op TIS, weet je zeker dat het om de M43 gaat? Ik heb zelf niet in TIS gekeken (heb hem wel thuis liggen overigens), maar ik kan me niet voorstellen dat ze bij BMW dan zonder blikken of blozen toegeven dat het zo moet, als dat niet het geval zou zijn.

ronald 2002
2e Versnelling
Posts: 313
Joined: 17 Oct 2007 07:44
Location: walcheren zld
Age: 56

Post by ronald 2002 »

ik heb al veel bmw startmotoren vervangen en altijd langs onder.
heb het net even opgezocht in tis.

heb het even opgezocht voor een e36 sedan met m43 motor.

staat het letterlijk beschreven,bouten los.1 langs boven 1 langs onder.
startmotor kantelen,bedrading losmaken en langs onderen verwijderen.
2002 '75 +m3 '93+530D'02

DeepBass909
1e Versnelling
Posts: 60
Joined: 26 Sep 2007 09:59
Location: Gouda

Post by DeepBass909 »

Apart dat BMW Breeman het dan direct bevestigde en ook niet raar opkeek dat ik pakkingen bestelde om m'n startmotor te vervangen...

Maar goed, aangezien de meesten hier ook geen toegang hebben tot een brug, blijft dit nuttige info ;)

ronald 2002
2e Versnelling
Posts: 313
Joined: 17 Oct 2007 07:44
Location: walcheren zld
Age: 56

Post by ronald 2002 »

ik als beginnend sleutelaar deed het 25 jaar geleden gewoon met een krik en oprij bruggetjes.

en als het altijd zo zou moeten hoef je ook geen pakkingen te bestellen maar hebben ze die gewoon op voorraad.

ik zeg zonde van je tijd en geld en verkeerde info voor ande forum leden.

heb je al in tis gekeken?

je kan ook de motor eruit takelen,kun je er nog makkelijker bij.

om wat voor type auto ging het ook al weer,het kan zijn dat ik de verkeerde ingetikt had?
2002 '75 +m3 '93+530D'02

DeepBass909
1e Versnelling
Posts: 60
Joined: 26 Sep 2007 09:59
Location: Gouda

Post by DeepBass909 »

ronald 2002 wrote:ik als beginnend sleutelaar deed het 25 jaar geleden gewoon met een krik en oprij bruggetjes.

en als het altijd zo zou moeten hoef je ook geen pakkingen te bestellen maar hebben ze die gewoon op voorraad.

ik zeg zonde van je tijd en geld en verkeerde info voor ande forum leden.

heb je al in tis gekeken?

je kan ook de motor eruit takelen,kun je er nog makkelijker bij.

om wat voor type auto ging het ook al weer,het kan zijn dat ik de verkeerde ingetikt had?
Het gaat om een E36 316i met een M43B16 motor.
Wat betreft de pakkingen, de inlaatpakking hadden ze gewoon op voorraad liggen (niet bij de vestiging waar ik was, maar wel bij 2 andere vestigingen). De pakking tussen beide inlaten helaas niet, maar dat was ook een kwestie van 1 dag levertijd. Startmotoren worden niet dagelijks vervangen, en de startmotor hadden ze ook moeten bestellen, dus heel raar dat de pakkingen niet op voorraad lagen is dat niet.

En het eruit takelen is grappig dat je dat zegt, want voor een X5 schijnt dat dus serieus te moeten om de startmotor te vervangen. :shock:
De hoofdmonteur van BMW Breeman omschreef die motor als: "ze hebben de motor genomen, en vervolgens alles strak om het blok gemonteerd". Het schijnt dat die wagen een ware ramp is om aan te moeten werken.

Ik had het er nog met een maat van mij en m'n vader (die mij hebben geholpen) erover, en ook zij konden het zich moeilijk voorstellen, gezien de rest van de onderdelen in de buurt van de startmotor, dat je er van onder zo makkelijk bij zou kunnen. Aan de kant van de startmotor zit namelijk ook o.a. de ABS-regeleenheid en het volledige stuurhuis, die beide best wel heel erg in de weg zitten (zelfs bij werken vanaf de bovenkant). Daarnaast lopen er nog aantal koelleidingen onder en om de startmotor.

Wat betreft deze opmerking
ik zeg zonde van je tijd en geld en verkeerde info voor ande forum leden.
Het is aan een forum lid nog altijd zelf om te bepalen of en hoe hij/zij iets gaat vervangen. Dit is een bewezen methode om de startmotor te vervangen (ik heb het met succes en plezier gedaan), dus in mijn ogen zeker geen verkeerde info. Misschien niet de manier zoals aangegeven in TIS, maar wel 1 die iemand met een beetje sleutel ervaring zonder problemen kan doen. Extra kosten zijn (uit m'n hoofd) €16 aan pakkingen, dus dat is geen reden. En het geeft je gelijk de kans een aantal andere zaken ook na te kijken, waarvoor je anders ook de inlaat zou moeten demonteren (bijvoorbeeld de stationairregelklep).

Ik heb nog geen kans gehad om in TIS te kijken (ik heb alleen achter m'n laptop gezeten, en die draait geen Windows, dus ook geen TIS...). Ik zal vanavond m'n gewone PC eens aanslingeren.

EDIT:
Ik heb TIS vanavond eens aan geslingerd en die beschrijft inderdaad een procedure om de startmotor via de onderzijde te vervangen.
Hier de procedure zoals TIS die omschrijft:
  1. Oliepeilstok los halen
  2. Aansluitdraden startmotor loshalen (geen specifieke beschrijving, maar dit gaat het makkelijkst na het verwijderen van de dynamo)
  3. Bovenste bout startmotor via de bovenzijde loshalen (bij aandraaien, aandraaimoment 45nM)
  4. Onderste bout startmotor via de onderzijde loshalen
  5. Startmotor uit de starterkrans trekken
  6. Startmotor draaien zodat het startrelais (extra "tonnetje aan de zijkant van de startmotor) aan de bovenkant zit
  7. Startmotor naar beneden kantelen (LET OP! bedrading hierbij niet beschadigen)
  8. Voor montage van de nieuwe motor het tandwiel van de oude controleren op beschadigingen
  9. Indien het tandwiel van de startmotor beschadigd is de tandkrans op het vliegwiel controleren op beschadigingen (bij zware beschadigingen moet het vliegwiel ook vervangen worden)
Dus bij deze 2 manieren om de startmotor te vervangen 8)

oscar318
Neutraal
Posts: 2
Joined: 18 Jun 2012 11:41
Type Auto: BMW 318i sedan 1992

Re: How to - Startmotor vervangen?

Post by oscar318 »

hallo,

ik heb zelf een bmw e36 sedan 318i uit 1991, en ik heb gisteravond ook even mijn startmotor vervangen. nou las ik in dit topic een hele hoop over het hoe en wat, maar toen ik eenmaal het gereedschap in mijn handen had, begon ik te tweifelen... ik had echt geeeen zin om die hele inlaat weg te halen enzo, dus ik nog eens goed gekeken naar het blok en toen zag ik de oplossing:

bij mijn motorblok zit er recht onder mijn inlaatspruitstuk een zwarte V beugel, en als je die loshaalt en voorzichtig er tussenuit haalt, kun je de startmotor er zo uitpakken, nadat je de bouten losgehaalt hebt natuurlijk. andere startmotor er weer in en alles weer vastdraaien, al met al ben ik, iemand die voor het eerst aan zijn eigen auto sleutelt, er binnen een uur mee klaar... dus waarom heel je blok uitelkaar halen als het niet nodig is?

groeten!
Post Reply

Return to “Kennisbank”