Vanaf onder kom je sowieso al niet bij de bovenste montage bout van de startmotor. Die is alleen van boven af bereikbaar en om genoeg ruimte te maken zodat je er ook daadwerkelijk bij kan (zeker als wat dikkere onderarmen hebt, zoals ik), zit je er al snel aan vast het één en ander weg te halen.ronald 2002 wrote:had je startmotor niet langs onder weg kunnen halen?
normaal zet ik de auto op de brug.
haal de massa kabel van de accu los.
de bouten en bedrading los en dan in omgekeerde volgorde alles er weer op en een half uur later weer de brug af.
dit is ook te lezen op tis.
dus voordat iedereen inlaten gaat demonteren voor een starter,kijk even op tis of in de werkplaatsboeken.
en maak dat sticky maar weer los.
knap dat je het zo gedaan hebt,weetje zeker dat je pakkingen weer nieuw zijn.
maar als ik er langer dan een half uur over doe komen ze mouwen van de planning en de afdeling rekeningen
[ external image ]
Dit is recht van boven. De 2 bouten van de startmotor zijn hierop niet zichtbaar, maar de bovenst zit pal tegen het motorblok aan. Dat is door de kanteling van het motorblok dus ook precies midden boven het vliegwiel. Daar kom je dus echt niet op een andere manier bij. Bovendien ligt de startmotor ook weer door het gekantelde blok, vrijwel boven op de motor. Van onderaf kom je er dus sowieso ook erg moeilijk bij. Daarnaast is er door de benzine en remleidingen eigenlijk geen ruimte om de startmotor naar beneden de laten zakken. Een ander probleem waar je onherroepelijk tegenaan loopt als je vanaf de onderzijde werkt, is dat de aansluitpunten niet bereikbaar zijn, omdat er koelleidingen onderlangs lopen en er een motorsteun in de weg zit.
Ik heb dit ook nog nagevraagd bij de BMW dealer, en zij bevestigde inderdaad dat dit de enige manier is om een startmotor te vervangen. Het was ook niet een klus waar ze echt om zitten te springen. En dan is dit nog 1 van de makkelijkere blokken/auto's om het bij te doen... Bij een X5 is de enige mogelijkheid het compleet uitnemen van een motorblok.
Mijn project was gebaseerd op dit artikel van Pelican dat over de 6-cilinder blokken gaat.
Wat betreft de handleiding op TIS, weet je zeker dat het om de M43 gaat? Ik heb zelf niet in TIS gekeken (heb hem wel thuis liggen overigens), maar ik kan me niet voorstellen dat ze bij BMW dan zonder blikken of blozen toegeven dat het zo moet, als dat niet het geval zou zijn.