Ik heb de electrische ramen ingebouwd, (foto's volgen nog)
Hieronder een kleine how-to:
Er zijn twee draden nodig die de motor aansturen. (dit zijn twee dikke draden voor het openen en sluiten van de ramen)
Pak vanuit je contact +, stroom naar je schakelaar. bijde schakelaars hebben een + nodig. Trek voor beide schakelaars ook een massa draad. (deze heb ik onder de middenconsole geplaatst)
De motoren in de deuren zitten vast met popnagels, zorg er dus voor dat je een goede boor hebt om deze uit te draaien. er zitten vier popnagels per deur. (Ik heb de motoren vastgezet met bouten +moeren, dan kan je ze altijd losdraaien mocht dit nodig zijn)
Verwijderen van de oude raamopener:
-Boor de popnagels uit
-Begeleid het raam naar beneden
-Verwijder de pinnen die de geleiders op de plaats houden
-Trek het oude mechanisme uit de deur
-Zorg ervoor dat het raam goed in de raamgeleider zit, anders kan je raam knappen doordat er spanning op komt te staan.
-Plaats de electrische bediening (deze heb ik dus vastgezet met bouten en moeren)
-Zet de geleiders die het raam naar boven duwt vast, ( dit is een klik systeem)
-Zorg nu ook weer dat het raam goed op zijn plaats zit.
-Zet de stang (foto volgt) vast.
-Sluit de schakelaar aan en kijk of het raam goed in de raamgeleider beweegt, zie je het raam iets kantelen aan de kant waar de deurslot zit, stop dan gelijk, draai dan de stang open en zet het raam goed, draai de stang weer vast.
-Als het raam goed omhoog en omlaag gaat, dan kan alles dichtgemaakt worden.
Altijd check, check dubbel check voordat je alles weer terug plaatst. (het is jammer als je alles weer los moet maken als je ziet dat het raam toch niet goed omhoog gaat.
Hoop dat julie hier iets mee kunnen. foto's volgen dus nog.
Mvg,
Michael
BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
how to: electrische ramen
Moderators: Moderator Team, Service Team
Re: how to: electrische ramen
nog ff een tip:
Let erop dat je niet te lange boutjes gebruikt voor het monteren
Anders loopt het raammechanisme er tegenaan
Let erop dat je niet te lange boutjes gebruikt voor het monteren
Anders loopt het raammechanisme er tegenaan
BMW 316i E36
Re: how to: electrische ramen
ervaring mee?Fab-ian wrote:nog ff een tip:
Let erop dat je niet te lange boutjes gebruikt voor het monteren
Anders loopt het raammechanisme er tegenaan
Heb jij het er ook ingezet? hoe loopt het raam bij jou ? ( knikt die iets naar voren?)
Groeten
Super BMW 316i
Re: how to: electrische ramen
Ik moet zelf mijn (hand) mechanisme vervangen omdat de bovenste 2 tanden van het tandwiel afgebroken waren
Daardoor kon het raam niet helemaal dicht
Maar nu wel weer
Daardoor kon het raam niet helemaal dicht
Maar nu wel weer
BMW 316i E36
Re: how to: electrische ramen
Nog een tip: Kijk of het raam netjes omhoog en omlaag gaat, niet scheef dus. Dit is vooral bij een coupe nog wel is het geval.. Als die ietsje scheef zit, gaat die wel dicht maar hou je een kiertje. Erg vervelend fluitend toontje bij 120km/h. Dus deur ook dicht doen om te zien of die goed gaat
Re: how to: electrische ramen
Hallo, ik zie dat dit een oude topic is maar bmw-009 heb je nog steeds die foto's ergens staan?
Ik ga binnenkort ook electrische ramen inbouwen in mijn e36 compact.
Vanaf je schakelaar heb je 2 draden een + en een min
+ naar de accu
- chasis
welke gaan nou naar de electrische motor?
Ik ga binnenkort ook electrische ramen inbouwen in mijn e36 compact.
Vanaf je schakelaar heb je 2 draden een + en een min
+ naar de accu
- chasis
welke gaan nou naar de electrische motor?
-
- Neutraal
- Posts: 1
- Joined: 11 Jul 2010 13:49
Re: how to: electrische ramen
ik ben dus niet de enige,
ik heb hetzelfde probleem, mijn bestuurdersraam (die bij de mcdrive wel handig is ) knikt ook naar voren maar komt ook een beetje naar buiten , boutjes zijn zeker niet te lang, kreeg namelijk maar net het borgmoertje erop. enig idee?
alvast bedankt
robert
ik heb hetzelfde probleem, mijn bestuurdersraam (die bij de mcdrive wel handig is ) knikt ook naar voren maar komt ook een beetje naar buiten , boutjes zijn zeker niet te lang, kreeg namelijk maar net het borgmoertje erop. enig idee?
alvast bedankt
robert
Re: how to: electrische ramen
Ik weet dat dit een best oude topic is maar, thanks voor de info
Ik heb nu de mechanismes met de motoren, maar hoe moet ik verder met de kabelboom? Ik heb deze van een 96er sedan (teminste ik denk dat het 96 is) hij heeft een m52 motor, maar geen facelift. De onderdelen/motoren etc, komen van een sloop auto af.
Ik heb:
De motoren,
Mechanisme,
middenconsole met knopjes.
Hoe/waar gaan de kabels heen en wat moet ik allemaal demonteren zodat ik ALLEEN de kabelboom naar achteren heb en ze werkend krijg?
Ik heb nu de mechanismes met de motoren, maar hoe moet ik verder met de kabelboom? Ik heb deze van een 96er sedan (teminste ik denk dat het 96 is) hij heeft een m52 motor, maar geen facelift. De onderdelen/motoren etc, komen van een sloop auto af.
Ik heb:
De motoren,
Mechanisme,
middenconsole met knopjes.
Hoe/waar gaan de kabels heen en wat moet ik allemaal demonteren zodat ik ALLEEN de kabelboom naar achteren heb en ze werkend krijg?
Re: how to: electrische ramen
Dit probleem heb ik nou ook! Sjongejonge ik schrok me dood viel opeens me raam naar beneden, met veel moeite weer omhoog gekregen het raam zit nu gewoon los in het portier het mechanisme pakt het raam niet meer... Het gebeurde zomaar ineens, heb ik weer.
Mvg, Quincent
Mvg, Quincent