BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Waar op letten bij aanschaf BMW

Alle How to's en DIY(Do It Yourself) vind je hier terug.
Gelieve alleen informatie te verstrekken, voor het oplossen van problemen gebruik dan de overige forums.

Moderators: Moderator Team, Service Team


desmett
1e Versnelling
Posts: 180
Joined: 24 Jun 2005 15:48
Location: Mechelen, België

Post by desmett »

Kostenplaatje wsl. Verzinken is een dure aangelegenheid. Huidige Audis zijn ook niet meer volledig verzinkt, enkel dorpels, wielkasten en andere plaatsen waar de kans op roestvorming het grootst is worden nog verzinkt. Weet niet zeker hoe dit bij BMW zit, maar heb een vermoeden dat ze dezelfde werkwijze toepassen.
Automotive Engineering = German Engineering!!
Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am fahren durch Vorsprung durch Technik!

535-ehv

Post by 535-ehv »

Er zijn zoveel punten die je moet controleren als je een auto wilt gaan kopen, dat je eigenlijk wel een a4-tje vol kan schrijven :wink:
Naar gelang prijs zijn er natuurlijk steeds meer dingen, een ding van 1000euro kijk je niet zo nauw als 1 van 10.000 natuurlijk.

Werk zelf als monteur bij een garage bedrijf, en we werken mbv standaard onderhouds schema. Hoe vaker je auto's controleert wordt je er makkelijker in, en heb je je eigen ritme, zal de lijst even over type:

-instrumenten,verlichting, lampjes, controleer de afstelling&werking
-ruitenwissers, sproeiers:controleer de staat / werking
-vooruit, gordels, pedaalrubbers, stoelbevestiging, spiegels: controleer de staat / werking
-verwarming, ventilatie, airco:controleer staat / werking

-stuurbekrachtiging, koppeling: controleer het oliepeil, afdichting en afstelling
-aandrijfriemen: controleer de staat/werking
-accu: controleer de staat / bevestiging
-controle van waarschuwingssysteem voor remvl en kvs peil
-koelsysteem: controleer het peil, afdichting en staat van radiatoren
-controle klepspeling ( kloppend geluid hoorbaar is verdere diagnose )
-diagnose rekeneenheid

-motor: controleer afdichting, staat van de olie
-v'bak / diff. : controleer peil / afdichting
-controle profiel, spanning en slijtage patroon van de banden
-controle voor+achter wielophanging: controleer bevestiging en speling
-controle schokdempers en veren. staat/werking
-remsysteem: controleer dikte van de schijven+blokken

-reservewielhouder, brandstoftank, handremkabels: controleer staat en bevestiging
-uitlaatsysteem en kat: controleer afichting, staat en bevestiging
-controle uitlaatgas emissie
-aandrijfassen, stuurinrichting : controleer staat/werking, bevestiging
-brandstofleidingen: controle staat / bevestiging

-Carrosserie: controleer op schade

Dit komt echter alleen neer op het technische aspect, en is alleen van toepassing als je ook een brug hebt waar je de auto op kunt bekijken.
Als je de auto hebt nagekeken op de bovenstaande punten, kun je aan de hand van de punten die je vind een kosten plaatje maken, en kijken of het de moeite waard is, en wat er evt van de prijs af kan.

Grt

Bmw_cabrio

Post by Bmw_cabrio »

2x meegemaakt:
een (bijna) versleten stuurhuis of kapotte stuurkogels.
Vervangen van het stuurhuis is zeer kostbaar. Bij km-standen van rond de 200.000 bestaat de kans dat de auto los gaat aanvoelen in het stuur. Dit is geen goed teken. Hij moet gewoon strak en degelijk aanvoelen!

compuonline
1e Versnelling
Posts: 56
Joined: 27 Oct 2007 10:41
Location: Leiden

Post by compuonline »

Misschien ook effe opletten wat de staat van je bougies zijn en dat pakking niet lek is !

En wat de staat is van je waterpomp of je misschien wat smerigheid ziet bij de pomp.
BMW - E39

In Search of Angel Eyes

Ouwe
Neutraal
Posts: 22
Joined: 23 Jan 2008 12:46

Post by Ouwe »

Schrijf het chassisnummer en bel met een bmw dealer, vraag naar de laatste onderhoudsbeurt en de kmstand hierbij, is het een import auto dan kunnen ze de onderhoudshistorie niet zien dit kun je wel natrekken maar het kost wat meer werk.


Als je het chassisnummer hebt kun je namelijk wel bij iedere dealer een uitdraai krijgen met wanneer hij precies verkocht is, waar en in welke uitvoering en opties etc. (zeer handig om de orginaliteit van de auto te controleren).


Als je weet waar hij verkocht is neem je contact op hiermee en je kunt alsnog informatie over de onderhoudshistorie krijgen. Is hij in een latere periode bij een andere dealer in hetzelfde land geweest kunnen ze dit ook zien.


Controleer ook op stickers of bonnetjes van niet-dealer garage's deze slaan ook vaak de kmstanden bij een bezoek.


Zo heb ik laatst een auto laten staan uit '97 die voor het laatst in '02 bij de dealer was geweest, en toen een kmstand van 150.000 had. Bij de remvloeistof zat ook een stickertje met de naam van de niet-dealer garage dat ie in 2006 bijgevuld was, hiermee contact gezocht en die hadden de auto ook in het bestand staan met 364.000km in 2006. Anno 2008 en de auto had 155.000km op het klokje staan :( .


Heb je zelf geen technische ervaring met auto's en vertrouw je het nog niet na alle punten te hebben gecheckt uit dit topic. Ga dan naar een dealer in buurt en laat een diagnose van de auto maken dit kost wel wat +- €85 maar dan weet je wel precies hoe de status van de auto is, of die schade heeft gehad, wat aan vervanging toe is of binnekort toe is etc.. Even contact opnemen vooraf met een dealer is wel aan te raden ivm hun 'drukke planning'.
Last edited by Ouwe on 23 Jun 2008 12:56, edited 3 times in total.
318IS

Topic Author
dB-Mike
3e Versnelling
Posts: 584
Joined: 04 Jan 2005 07:05
Location: Rotterdam
Age: 43
Contact:

Post by dB-Mike »

Als ik dit zo lees wil ik iedereen bedanken voor zijn inbreng
Duidelijk dat iedereen dus begaan is met zijn/haar hobby BMW
-
Wat ik nog even wilde inbrengen
Tijdens de proefrit iemand meenemen en dan (indien mogelijk) de rugleuning neerklappen
De wiellagers achter is een voorkomend probleem bij de E36
Je kunt dat horen door een zachte brom in de achterste wielkuipen
-
Of je neemt miniemie ff mee in de kofferbak
-
Bij de E36 is vaak het bij het achterraam en kantelmechanisme van de kofferklep roest te vinden bij de rubbers
Dit kan je controleren door een Lollystokje te pakken van een waterijsje (je weet wel die lepeltjes die de doktergebruikt om je tong naar beneden te duwen en in je keel te kijken) en de rubbers zachtjes op te lichten
Veel voorkomde rotte plekken zijn in de deuren
Ik weet je haalt niet snel het deurpaneel er af maar binnenin onder op de bodem is vaak veel rotte plekken te vinden
Vaak komt dit door verstopte afwatering kanelen
-
Het is simpel op te lossen
Neem een kwast met wat wasbenzine en maak de boel schoon en ontvet daarna ff met een beetje jenever ( is een goede ontvetter) op een doek
Als het schoon is en je hebt mooi kaal staal
Dan even een busje zinkspray erbij en je bent van alle ellende verlost (ook voor in de toekomst)
Dit kan je op vele plaatsen uitvoeren wat een hoop ellende en geld BESPAART
-
Mocht je de mogelijkheid over een brug hebben
-
Check alle ashoezen zoals aandrijfassen en stuurassen
Deze scheuren nogal snel
Kost niet bizar veel maar is wel een domper als je dacht alles nagekeken te hebben en dan alsnog voor een onverwachte reparatie te staan.
-
Als je een auto ziet waarvan je denkt ja dat zou em kunnen zijn en de APK is niet lang meer
Overleg dan dat er een nieuwe APK komt op de ander zijn kosten
Kan je een hoop duidelijkheid geven over de persoon zelf.
-
Weer een kleine inbreng van mij :wink:
-
Al met al
-
Veel rijplezier gewenst in jou gewenste wagen
There's no place like the carseat...!!!

DoubleEagle
Neutraal
Posts: 2
Joined: 12 Aug 2008 00:44

Post by DoubleEagle »

Handige topic
Bedankt voor de info

Doppie
Neutraal
Posts: 15
Joined: 05 Oct 2008 08:50

Re: Waar op letten bij aanschaf BMW

Post by Doppie »

oliedop eraf draaien moet in een positief geval een onregelmatige terugval van toeren geven

hwim
Neutraal
Posts: 19
Joined: 03 Oct 2008 09:07

Re: Waar op letten bij aanschaf BMW

Post by hwim »

Na alle goeie tips. Maak even een afspraak met en BMW dealer. Voor ongeveer 100 euro weet je in ieder geval dat het geen schadewagen is en wat de mogelijke grote onkosten voor de nabije toekomst zijn. Bijna elke BMW dealer voert zo'n technokeuring uit. Maak een goeie afspraak en praat zelf met de monteur die de wagen nakijkt.

suc6

Henk

325i
4e Versnelling
Posts: 1941
Joined: 23 Apr 2008 17:05
Type Auto: E36 320i Sedan
Location: Heerlen
Age: 42

Re: Waar op letten bij aanschaf BMW

Post by 325i »

hwim wrote:Na alle goeie tips. Maak even een afspraak met en BMW dealer. Voor ongeveer 100 euro weet je in ieder geval dat het geen schadewagen is en wat de mogelijke grote onkosten voor de nabije toekomst zijn. Bijna elke BMW dealer voert zo'n technokeuring uit. Maak een goeie afspraak en praat zelf met de monteur die de wagen nakijkt.

suc6

Henk

Aankoopkeuring bij BMW vind ik maar niks teminste hier hebben ze echt niet z`n intresse erin en lakdikte meter hebben vele dealers niet eens.
Als je een echte goede aankoopkeuring wilt doen laat dan de DEKRA komen voor iets van 200euro wordt die echt mega goed nagekeken. ;)
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

sportfan27
1e Versnelling
Posts: 213
Joined: 11 Aug 2008 15:59
Location: zeg ik lekker niet
Age: 45

Re: Waar op letten bij aanschaf BMW

Post by sportfan27 »

pascalmartini wrote:Wat kan ik doen bij een slippende koppeling?
Als het een handbak is dan koppelingsplaten vervangen en/of eventueel de drukgroep.

328iHIOB
1e Versnelling
Posts: 201
Joined: 31 Oct 2008 17:37
Age: 39

Re: Waar op letten bij aanschaf BMW

Post by 328iHIOB »

goede dag

wat vaak voorkomt bij bmw e36 e39 e38 e46

e36 -fuseekogels voor hebben vaak speling je hoort hem dan bonken als je tegen een stoepje of op een klinker weg rijdt

-draagarm rubbers achter liggen er vaak uit de auto rammeld dan in bochten de auto moet ook uitgelijnd worden als je dit wilt vervangen

- remleidingen achter roesten ook wel eens door let vooral op het bochtje wat bij de draagarmen achter zit
dit komt ook bij de e46 en e39 voor helaas alleen te controleren op een brug

-als de auto bonks als je eerst optrekt en dan achteruit rijdt heb je grote kans dat je hardy schijf eruit ligt dat is een rubber wat tussen de uitgaande as van de bak zit en de cardan as

e39 e38 heeft vaak last van gescheurde draag arm rubbers voor hierdoor gaat de auto trillen en dit ligt dus niet aan onbalans in de voor wielen maar aan de rubbers

e38 stuurstang heeft vaak speling op de kogels of op de hulp pitman arm

e38 e39 e36 e46 als de auto rammeld op een klinkerweg controleer dan de slingersteunen dat zijn de stabilisator stangetjes deze hebben vaak speling en je hoort ze dan op een klinker weg

e38 komt vaak voor dat er op de fuseekogel achter de onderste, of de bovenste draagarm speling zit bij het vv van de kogel moet je eigenlijk uitlijnen bij het vv van de draagarm niet

e39 e38 komt wel eens voor dat de remslangen scheurtjes krijgen achter precies bij de remklauw

e46 gaspedaal haakt stel het stel schroefje bij de gasklep wat straker probleem verholpen 10 minuten werk

bmw motoren hebben ook wel eens last van een carterventilatie probleem de nieuwe motoren maar ook de oudere controlereer altijd de carter ventilatie klepjes van de motoren deze scheuren vaak of zitten dicht

nieuwe typen zitten ze op de kleppendeksel bij een v8 645i 650i ga zo maar door
ouwe typen v8 735i 740i e38 achter op het inlaatspruitstuk
e46 4 cilinder zitten ze achteraan onder je microfilter huis de slang is ook vaak stuk bestel deze erbij
e46 6 clinder onder het inlaatspruitstuk lastig klusje hoop werk
e39 6clinder zelfde plek als de e46 6 cilinder

dit kan je controleren als je de oliedop eraf haalt krijg je hem er haast niet af dan weet je zeker dat het de carterventilatie klepje is

hoop dat jullie hier wat aan hebben het is niet helemaal het juiste topic maar wou het maar even melden voor vragen kan je me mailen

dit is wat ik in die 6 jaar heb meegemaakt vast nog genoeg vergeten dus staat iets er niet bij vraag het mischien kan ik je helpen

groetjes 328ihiob (jeffrey)

Nick B

Re: Waar op letten bij aanschaf BMW

Post by Nick B »

Uit eigen ervaring:

Neem iemand mee die verstand heeft van de auto waar je naar gaat kijken. Hierdoor heb ik al een auto laten staan.

Ik ben op zoek naar een 325i,maar wel een goeie en fatsoendelijke. Daarom neem ik "325i" van dit forum mee. Die heeft verstand van zaken,weet waar hij op moet letten en geeft achteraf een eerlijk oordeel waar de eigenaar bij staat. Ik koop de auto pas als hij zegt dat ie goed is en dan hoef ik zelf nog niet te hebben gereden... :ja:

denankay
Neutraal
Posts: 16
Joined: 22 Apr 2010 22:21
Type Auto: bmw 316 touring executive
Location: spijkenisse
Age: 49
Contact:

Re: Waar op letten bij aanschaf BMW

Post by denankay »

hallo luitjes

zag hier een bericht over monteurs
onze auto was erg vies van binnen buitenkant erg netjes

ik ben ook monteur maar nee mijn auto ruikt niet naar olie of iets dergelijks
een douche doet wonderen en een monteur is idd lui maar wel op een slimme wijze zal ik maar zeggen
een monteur weet ook wat de onderdelen kosten als dit niet onderhouden wordt ook al kan hij het zelf
dus ik onderhoud mijn auto goed en ben er zuinig op
er zitten ook nog een 3 kinderen in de auto en een vrouw dus de auto moet ook veilig zijn

ik kocht mijn auto met hier en daar ook wel een aandacht puntje vooral erg vies van binnen niet gewassen maar komt wel bij een garage vandaan
sommige dingetjes werken/werkten niet maar goed de kop prijs is daar geheel aan aangepast
wel eiste ik er een nieuwe apk op en normaal ben je niet blij met een steekproef maar ik dus dit keer wel aangezien mijn auto bij de keuring een steekproef had

dus ja veel punten hier kloppen zeker waar je op moet letten maar er staan er ook wel wat tussen waar je niet zo heel erg zwaar aan moet tillen

succes allen en groetjes weer
dennis en angela

RaceSmurf
Neutraal
Posts: 10
Joined: 27 Jul 2010 13:04
Type Auto: E36 M3.0

Re: Waar op letten bij aanschaf BMW

Post by RaceSmurf »

Hoewel ik de meeste tips welke kenden (zijn vrij algemeen en toepasbaar bij andere merken) heeft de contact + km reset knop mij een slechts aanschaf bespaart. Er gingen namelijk twee lampjes niet branden. Gemeld bij garage eigenaar. Zou er naar kijken. Twee dagen later terug gegaan en gevraagd wat het probleem was. Er bleek te zijn gerommeld met de bedrading. Hij heeft de auto (naar eigen zeggen) uit elkaar gehaald en als reserve onderdelen verkocht.

Overigens weet ik inmiddels ook wat het stipje naast 'km' in de midden display van het dashboard betekend. Heel hard wegrennen ;-) Het is een indicatie dat erg gerommeld is met de boordcomputer, vaak km stand.

Zonder internet had ik waarschijnlijk de auto gekocht. Drie werf hoera voor internet!
Post Reply

Return to “Kennisbank”