Een lekke band, aquaplaning, verlies van grip, minder effectief remmen… De gevolgen van een versleten band. De Europese regelgeving heeft voor zomerbanden een wettelijke slijtgrens ingesteld van 1,6 mm rubber op het gehele rolvlak.
[ external image ]
De beroemde en klassieke slijtindicator
[ external image ]
Zonder twijfel het meest bekende systeem: een rubberblokje van 1,6 mm dik dat normaal gesproken onder in de lengtekanalen is geplaatst. Zodra dit rubberblokje op het rolvlak zichtbaar wordt, moet u de band vervangen.
Om de plaats van de slijtindicator op het rolvlak te kunnen vinden, is er een TWI (Tread Wear Indicator) markering, het logo van het merk (bij Michelin bijvoorbeeld een klein poppetje) of een driehoek markering.
Slijtindicator in de vorm van cijfers
Over het algemeen een minder bekend systeem, een slijtschaal in de vorm van cijfers. Deze cijfers geven de dikte van het rubber aan en worden naargelang de slijtage van de band gewist. Merken als Nokian en Metador hebben hiervoor gekozen.
Een interessant alternatief
[ external image ]
Twee Chinese ontwerpers hebben een concept band ontwikkeld waarvan de binnenste rubberlaag van de band fluo oranje is gekleurd. Zodra het rolvlak slijt komt de kleur tevoorschijn: een teken dat de band moet worden vervangen. Een goed idee maar volgens onze experts moeilijk uitvoerbaar.
De onverslaanbare dieptemeter
Deze kleine en eenvoudige tool is goedkoop en geeft een nauwkeurige meting. En bij gebrek aan een dieptemaat, kan men altijd nog gebruik maken van een 1 euro munstuk dat men in één van de groeven van het rolvlak kan steken.
En u? Hoe meet u de slijtage van uw banden?
BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
De slijtage van uw band meten: de verschillende technieken
Moderators: Moderator Team, Service Team
De slijtage van uw band meten: de verschillende technieken
Alle banden voor BMW en actualiteiten over banden op http://www.rezulteo-banden.nl Volg ons ook op Twitter @rezulteo_banden en op Facebook
-
- 4e Versnelling
- Posts: 1941
- Joined: 23 Apr 2008 17:05
- Type Auto: E36 320i Sedan
- Location: Heerlen
- Age: 42
Re: De slijtage van uw band meten: de verschillende techniek
Ik wil niet lullig doen maar is dit niet een overbodig topic?
Najah zal wel een reclame doeleind hebben maar ik denk dat iedereen wel weet wanneer z`n band kaal is en als ze dat niet weten komen ze er relatief vlug achter
Najah zal wel een reclame doeleind hebben maar ik denk dat iedereen wel weet wanneer z`n band kaal is en als ze dat niet weten komen ze er relatief vlug achter
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000
Re: De slijtage van uw band meten: de verschillende techniek
Hallo,
Niet geheel een overbodige topic aangezien uit recent onderzoek is gebleken dat automobilisten het onderhoud van hun auto steeds vaker uitstellen en langer blijven doorrijden op banden met te weinig profiel Nu geldt dit natuurlijk niet voor alle automobilisten, maar voor ons een reden om over dit onderwerp een topic te starten. Het doorrijden op banden met te weinig profiel is namelijk niet alleen gevaarlijk voor de bestuurder zelf, maar ook voor de andere weggebruikers!
Qua reclame; ons doel is niet het maken van reclame, maar het informeren van de consument over banden en gerelateerde onderwerpen. Wellicht dat sommige topics niet voor alle forumleden nieuwe informatie bieden, maar voor diegenen die hier nog geen kennis over hebben over bepaalde onderwerpen hopen wij nuttige, informatieve informatie aan te bieden
Niet geheel een overbodige topic aangezien uit recent onderzoek is gebleken dat automobilisten het onderhoud van hun auto steeds vaker uitstellen en langer blijven doorrijden op banden met te weinig profiel Nu geldt dit natuurlijk niet voor alle automobilisten, maar voor ons een reden om over dit onderwerp een topic te starten. Het doorrijden op banden met te weinig profiel is namelijk niet alleen gevaarlijk voor de bestuurder zelf, maar ook voor de andere weggebruikers!
Qua reclame; ons doel is niet het maken van reclame, maar het informeren van de consument over banden en gerelateerde onderwerpen. Wellicht dat sommige topics niet voor alle forumleden nieuwe informatie bieden, maar voor diegenen die hier nog geen kennis over hebben over bepaalde onderwerpen hopen wij nuttige, informatieve informatie aan te bieden
Alle banden voor BMW en actualiteiten over banden op http://www.rezulteo-banden.nl Volg ons ook op Twitter @rezulteo_banden en op Facebook
-
- Neutraal
- Posts: 17
- Joined: 28 Dec 2012 14:47
- Type Auto: BMW 320i F30
- Location: Anusfoort
- Age: 57
Re: De slijtage van uw band meten: de verschillende techniek
Ik vind het wel interessante info, dat van die cijfers wist ik bijvoorbeeld nog niet.
Weer eens wat anders!
-
- 4e Versnelling
- Posts: 1941
- Joined: 23 Apr 2008 17:05
- Type Auto: E36 320i Sedan
- Location: Heerlen
- Age: 42
Re: De slijtage van uw band meten: de verschillende techniek
Ik vond het topic ook niet volledig nuttenloos hoor anders had ik hem niet goedgekeurd
En een beetje sluikreclame snap ik ook rustig wel hoor en is door mijn in ieder geval ook wel ichtelijk geaccepteerd.
Zou ik zelf waarschijnlijk ook doen dus kan ik het moeilijk afkeuren voor een ander
Maar mensen rijden idd wel te lang door al is het vaak omdat ze geen zin hebben om geld uit te geven.
En 1,6mm voor de APK vind ik zelf ook veeeeeel te weinig want 1,6mm is gewoon in mijn ogen kaal maargoed zo zijn er meer apk dingen die veel strenger mogen van mij
En een beetje sluikreclame snap ik ook rustig wel hoor en is door mijn in ieder geval ook wel ichtelijk geaccepteerd.
Zou ik zelf waarschijnlijk ook doen dus kan ik het moeilijk afkeuren voor een ander
Maar mensen rijden idd wel te lang door al is het vaak omdat ze geen zin hebben om geld uit te geven.
En 1,6mm voor de APK vind ik zelf ook veeeeeel te weinig want 1,6mm is gewoon in mijn ogen kaal maargoed zo zijn er meer apk dingen die veel strenger mogen van mij
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000
Re: De slijtage van uw band meten: de verschillende techniek
Het te lang doorrijden op versleten banden hangt inderdaad samen met de crisis en het niet echt bewust zijn van de gevolgen van versleten banden (en zeker niet in bepaalde weersomstandigheden). Het is inderdaad een flinke uitgave, maar ook een investering in je eigen veiligheid!
Alle banden voor BMW en actualiteiten over banden op http://www.rezulteo-banden.nl Volg ons ook op Twitter @rezulteo_banden en op Facebook
-
- 4e Versnelling
- Posts: 1941
- Joined: 23 Apr 2008 17:05
- Type Auto: E36 320i Sedan
- Location: Heerlen
- Age: 42
Re: De slijtage van uw band meten: de verschillende techniek
juist , banden icm goede vering en schokdempers is het enige contact met de weg dus dit moet gewoon in orde zijn
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000