BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

130i CUP krijgt nieuwe cylinderkop

Forum voor alle BMW 1-serie modellen van 2004 - heden

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
remcob
Neutraal
Posts: 2
Joined: 20 May 2013 11:37
Type Auto: BMW 130i CUP

130i CUP krijgt nieuwe cylinderkop

Post by remcob »

Hey allen,

Het volgende wil ik met jullie delen, ook omdat er mogelijk anderen zijn met een vergelijkbare situatie (die van mijn ervaring kunnen profiteren).

Anderhalf jaar geleden kochten we voor mijn vrouw een 130i CUP. Een heerlijke auto met veel vermogen, geweldige handling en ook nog eens flink behangen met lekkere accessoires. En vooral: het prachtige geluid van de 6-in-lijn. Alleen dat al was een belangrijke reden de auto te kopen. Gelukkig kochten we hem met dealergarantie, want we zouden tegen een naar probleem oplopen.

Na enige tijd begon een klepstoter te tikken. Niet altijd, maar wel regelmatig. Nadat de dealer het geluid eindelijk had gehoord (het is net als met kiespijn: als je bij de tandarts zit, heb je ineens geen last), heeft men 12 klepstoters vervangen aan de uitlaatzijde (meen ik). Toch kwam het geluid al weer snel terug. Toen is bij een beurt gekozen voor het flushen van de motor en nieuwe olie (iets dunner). De dealer (BMW Den Haag, Forepark) stelde zich overigens erg professioneel en servicegericht op.
Noot: ik heb geen belangen bij of relatie met deze dealer, behalve dat we klant zijn.

Na het flushen trad het probleem toch weer op. Bij mijn eigen onderzoek (ik wilde intussen weleens het naadje van de kous weten over de opbouw van de cylinderkop: valvetronic e.d.) kwam ik erachter dat een bepaalde generatie van de 3 liter cylinderkop vaker met dit probleem kampt en dit zou het gevolg zijn van een minder goede smering.
Hierop ben ik in gesprek gegaan met de dealer en ik heb aangegeven, dat we die auto vrijwel alleen voor de motor hadden aangeschaft, en dat we zo terugverlangden naar het zuivere 6-cylindergeluid :-). Als illustratie had ik enkele filmpjes gemaakt met daarop duidelijk het tikkende geluid.

Het was best een lastige discussie, want de dealer heeft het geluid na die eerste keer nooit meer zelf kunnen constateren en naar verluid is het af en toe tikken niet per se schadelijk (ik ben daar zelf niet van overtuigd trouwens). Toch heeft heeft BMW Den Haag uiteindelijk zonder moeilijke gevechten onder garantie de gehele kop vervangen. En dat is een tamelijk dure grap, want de kop komt compleet met nieuwe kleppen, nokkkenassen, valvetronic (ex de servo), klepstoters etc.
Ik was wel aangenaam verrast, dat het bedrijf een service manager in dienst heeft, die dit soort gevallen begeleidt. Dat maakt de discussie wat gemakkelijker, want je hebt een aanspreekpunt.

We genieten nu alweer enige tijd van een boterzacht lopende motor. Zeker als deze opgewarmd is, is het geluid onovertroffen; hier kan geen V8 tegenop...

Remco

WdePundert
3e Versnelling
Posts: 631
Joined: 07 Aug 2011 14:06
Type Auto: 118I
Contact:

Re: 130i CUP krijgt nieuwe cylinderkop

Post by WdePundert »

Mooi dat het verholpen is en hulde aan de dealer. :ja:
Verba volant, scripta manent.

COUPEDOC
Neutraal
Posts: 17
Joined: 01 Jun 2012 18:08
Type Auto: F25 35d

Re: 130i CUP krijgt nieuwe cylinderkop

Post by COUPEDOC »

Dat tikken is een frequent voorkomend probleem bij de drie liter motor.
Ligt aan een minder goede vulling bij koud opstarten van de klepstoters.

Uiteindelijk gaat dat tikken weg bij opwarmen, maar dat kan soms wel wat duren.
Daarvoor worden allerlei additieven aangeprezen (Wynn's, etc.), maar het voelt toch niet goed aan om zo'n motor te hebben.

Grosso modo is dat verholpen vanaf modeljaar 2007 : toen is de plastic kap bovenop de motor van grijs naar zwart veranderd synchroon met de wijziging van de klepstoterconstructie.

Dus heb je een zwarte bedekking, dan zitten er de nieuwe klepstoters in, die niet meer tikken door onvoldoende "vollopen met olie".
Als je ermee geplaagd zit moet je blijven zeuren bij BMW om er iets aan te doen, mét tussenkomst van BMW.
Het betreft een constructiefout.

Leeuwen999
1e Versnelling
Posts: 54
Joined: 19 Feb 2012 09:59
Type Auto: 118I ( 2015 )

Re: 130i CUP krijgt nieuwe cylinderkop

Post by Leeuwen999 »

Hallo,

Hoe doe je dat, zeuren bij BMW, met tussenkomst van BMW. Ik zeur bij de dealer over een rauw lopende motor, men geeft aan dat het bij het concept hoort. Tevens ben ik niet tevreden over de lak, als er een vogel op poept heb ik een vlek die niet meer te verwijderen is ( binnen 2 uur ). Ik heb ook al een brief geschreven aan BMW Nederland, zij geven aan dat als de dealer hem goed vindt, hij dus goed is ( wel erg makkelijk )
Het betreft een 118 I ( F 20 ) van 2012

B.v.d. Arie

325i
4e Versnelling
Posts: 1941
Joined: 23 Apr 2008 17:05
Type Auto: E36 320i Sedan
Location: Heerlen
Age: 42

Re: 130i CUP krijgt nieuwe cylinderkop

Post by 325i »

De waterbasis lak heb je idd dat het niet tegen vogelstront kan en dat is dus niet alleen bij BMW maar ook bij andere meren.
Vroeger met de oude laksoorten wat wellingswaar voor de spuiter giftiger was had je dit soort problemen eigenlijk niet.
Net als de sinasappelhuid in de huidige lakken kan je eigenlijk niks aan doen maar of het mooi is dat is een 2e.

Dat rauw lopen weet ik even niet aangezien ik niet zeker weet of het princiepe van de 118i het zelfde is als de oude 1 serie met 118i ik weet wel dat de 114i wat een turbo blok is ook niet echt geweldig stil is en geweldig mooi loopt maar dat ligt idd aan het feit dat het een kleine opgefokte motor is en dus idd bij het princiepe van de motor bouw hoort.

Bij de oude 1 serie motoren 4 cylinder is het wel zo dat als die stationair loopt het net een diesel is aangezien die heel langzaam loopt en je daardoor de lagers hoort bewegen en dat is op te lossen door hem software matig iets hoger te laten lopen en dus ruimer af te stellen.
Probleem is gewoon dat tegenwoordig CO2 uitstoot belangrijker is dan een goede stille en krachtige motor te bouwen wat ook nog eens blijft lopen.
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

Leeuwen999
1e Versnelling
Posts: 54
Joined: 19 Feb 2012 09:59
Type Auto: 118I ( 2015 )

Re: 130i CUP krijgt nieuwe cylinderkop

Post by Leeuwen999 »

De vogelstront zal ook bij andere merken zijn, maar mijn vrouw heeft een 2 jaar oude Twingo. Hier zit de stront soms wel twee weken op, geen probleem ( bij Renault hebben ze het wel voor elkaar ). Als met al, vind ik de nieuwe BMW niet de kwaliteit hebben van de oude ( er zijn meer zaken die me storen, bijvoorbeeld de navigatie ( professional, waarvoor je bijna € 2000,- betaald ) is niet zo up to date als de TomTom van mijn vrouw ( € 90,- !! ). Het zwarte in het interrieur en exterieur krast als bij schoon maken ( zelfs met microvezeldoek ens, enz ).
Ik heb er nogmaals een brief aan BMW-Nederland aan gewijd, verwacht er echter niet veel ( meer ) van

Gr Arie

pegro
1e Versnelling
Posts: 72
Joined: 01 Apr 2011 11:50
Type Auto: e36

Re: 130i CUP krijgt nieuwe cylinderkop

Post by pegro »

130i CUP krijgt nieuwe cylinderkop
Zou dat alleen voor de CUP uitvoering gelden?
Heb een uurtje internet afgestruind,maar kom niets tegen dat dit meer voorkomt
Heb een mail naar bmw denhaag (van TS) gestuurd met de vraag "is dat veel voorkomend" :arrow:
Post Reply

Return to “1 Series”