BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Remblokken vervangen

Forum voor alle BMW 1-serie modellen van 2004 - heden

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
peterw
Neutraal
Posts: 26
Joined: 11 May 2013 09:39
Type Auto: E81

Remblokken vervangen

Post by peterw »

Mijn boordcomputer geeft aan dat de remblokken voor over 11.000 km vervangen moeten worden. Ik heb echter ergens gehoord, dat wanneer hij op nog 7.000 km staat, je ze al moet vervangen, omdat je anders met de slijtindicator de remschijven kunt slopen. Is dit zo? Lijkt me wel vreemd, dan had BMW die boordcomputer toch dat als grens moeten gebruiken (en had hij nu toch op 4.000 km moeten staan vind ik)

Wachten tot ik de indicator hoor doe ik liever niet, aangezien ik volgende week op vakantie ga en 5.000 km ga rijden, en heb geen zin de remblokken in het buitenland te moeten vervangen.

325i
4e Versnelling
Posts: 1941
Joined: 23 Apr 2008 17:05
Type Auto: E36 320i Sedan
Location: Heerlen
Age: 42

Re: Remblokken vervangen

Post by 325i »

Als je 5000km moet rijden zou ik zeker even nakijken of ze nog dik genoeg zijn.
Knap van de boardcomputer dat die over 11dkm zegt alleen kan je hier weinig waarde aan hechten.
Ik heb momenten in mijn leven gehad dat als een setje blokken 2000km mee gingen erg oud waren.

Je moet het gewoon bekijken en goed is goed.
Als je het niet vertrouwd en je ondrhoud toch zelf doet zou ik gewoon een setje in de koffer leggen sae=men met de doppendoos.
ik neem aan dat je met die 5000km immers geen 2500km hoeft te remmen en als je niet remt slijten ze uiteraard ook niet ;)
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

Topic Author
peterw
Neutraal
Posts: 26
Joined: 11 May 2013 09:39
Type Auto: E81

Re: Remblokken vervangen

Post by peterw »

Bedankt voor je reactie. Ik heb echter geen idee hoe ik kan zien of ze nog dik genoeg zijn (voor 5000km). Klopt inderdaad dat ik niet heel veel zal moeten remmen, maar toch. Tips om te controleren of ze dik genoeg zijn?

325i
4e Versnelling
Posts: 1941
Joined: 23 Apr 2008 17:05
Type Auto: E36 320i Sedan
Location: Heerlen
Age: 42

Re: Remblokken vervangen

Post by 325i »

meestal als je door het wiel heenkijkt met een llampje zie je de remblokken zitten of je rijd even langs een APK station die zijn meestal ook wel redelijk eerlijk erover.
als je het niet kan zien moet je even een wiel eraf pakken ;)
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

Topic Author
peterw
Neutraal
Posts: 26
Joined: 11 May 2013 09:39
Type Auto: E81

Re: Remblokken vervangen

Post by peterw »

Ok ik heb even gekeken en het ziet er zo uit:

[ external image ]

Ik schat dat ze 5mm dik zijn. Wanneer komt die 'krassende' indicator tegen de remschijf aan? Heb ik dan nog die hele 5mm? En zal ik hiermee mijn vakantie remmen (~4000km, niet al te veel remmen)? De boordcomputer zegt dus dat ik nog 11.000 km kan.

Alvast bedankt! :ja:

325i
4e Versnelling
Posts: 1941
Joined: 23 Apr 2008 17:05
Type Auto: E36 320i Sedan
Location: Heerlen
Age: 42

Re: Remblokken vervangen

Post by 325i »

Het ziet er niet echt heel dun uit en zelf zou ik ze niet vervangen.
Wat ik zo kan zien zou ik zeggen er zit nog 30% tot 35% voering op en mocht je indicator geluid gaan maken moet je hem gewoon even ertussenuit trekken maar ik gok niet datje er problemen mee gaat krijgen teminste ik neem aan dat je over de autobaan op vakantie gaat ? :mrgreen:

Maar als de indicator ertegen komt dan is die toch wel al zo goed als op
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

Topic Author
peterw
Neutraal
Posts: 26
Joined: 11 May 2013 09:39
Type Auto: E81

Re: Remblokken vervangen

Post by peterw »

Oke thanks, dan ga ik er nog lekker mee op vakantie. Niet over das Autobahn maar over de Franse snelwegen (met telepeages :nou: )

COUPEDOC
Neutraal
Posts: 17
Joined: 01 Jun 2012 18:08
Type Auto: F25 35d

Re: Remblokken vervangen

Post by COUPEDOC »

Toch even preciseren, dat de slijtage-indicator progressief mee afslijt met de remblokken.
Dus niet, zoals vroeger het geval was, bij een minimum dikte plots een lichtje doet branden.

Het resterende aantal kms is een benadering, maar zit er toch niet zoveel naast dat je ze gewoon kunt negeren.
Dat is trouwens de gegronde reden dat je de slijtage-indicator-contacten steeds mee moet vervangen met de remblokken.

Anders kun je niet goed "resetten".

Prettige vakantie.

:zwaai:
Post Reply

Return to “1 Series”