BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

130i

Forum voor alle BMW 1-serie modellen van 2004 - heden

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
Fean
Neutraal
Posts: 1
Joined: 25 Mar 2011 12:04
Type Auto: BMW 330 Coupe

130i

Post by Fean »

Wegens familieuitbreiding gaat de mini eruit (2 deuren), dus we zijn aan het kijken voor een 4 deurs met wat vermogen. M'n missus wijs gemaakt; hoe groter de motor..hoe veiliger ivm de grote van de motor, veiligheid voor alles en ze geloofde mij meteen :lol: Daarbij rijdt ze niet meer dan 3000-4000km per jaar.

Dan kom je al gauw uit bij Audi Sportback S3, Golf GTI, Focus ST Octavia RS, BMW 130i etc. De Audi is net een oud model geworden en die zijn tweedehands nog erg prijzig. Ford en Golf heb ik wat moeite mee..en de Octavia is net nieuw.
De 130i 50-150dkm ligt ongeveer rond de 20k euro. De 6 cylinders spreken mij ook erg aan. Leuke auto.

Ik ben eigenlijk benieuwd wat de mankementen zijn van deze auto. Ik las net al een serie waarvan cylinderkop niet helemaal deugde. Zijn er nog meerdere dingen bij een 130i waarop ik moet letten?

325i
4e Versnelling
Posts: 1941
Joined: 23 Apr 2008 17:05
Type Auto: E36 320i Sedan
Location: Heerlen
Age: 42

Re: 130i

Post by 325i »

auto moet gewoon goed zijn onderhouden en opletten dat ze niet hard getrapt zijn.
Je zal verstelt staan hoe een 130i loopt en je snapt wel dat er genoeg zullen zijn waar met loden schoenen in gereden is.

Verder als de fusee`s en stuurkogels goed zijn zal je wenig vinden aan z`n auto.
De 1serie heeft niet voor niks lange tijd in de top10 van minst reparatiegevoelige auto`s gestaan
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

COUPEDOC
Neutraal
Posts: 17
Joined: 01 Jun 2012 18:08
Type Auto: F25 35d

Re: 130i

Post by COUPEDOC »

Een 130i is op zijn minst een geweldige auto voor een echte liefhebber. Zeker als hij is uitgerust met de nodige opties : xenon, schuifdak, professionele navi, leren bekleding, keyless entry, schuifdak, etc.

Er zijn er niet teveel van verkocht in de BeNeLux, maar ook niet in Duitsland, dus goeie exemplaren zijn toch wat duurder, zeker degene met veel opties.

Een LCI van na maart 2007 is aantrekkelijker, want iets comfortabeler. Heeft bovendien dagrijlicht.
Maar de Pre-LCI heeft een beter stuurgevoel (zuiver hydraulisch) en betere koplampen (de binnenste lichten zijn nog H7-lampen, ook bij de Bi-Xenon uitvoering, en die helpen mee bij groot-licht, is niet zo bij de LCI).
Laat je dus leiden door kms, onderhoudsgeschiedenis en opties.

Maar..... verwacht niet teveel van het comfort, zeker niet als het een M-sport uitvoering is, want die is zo hard als een plank.
Bovendien is er heel weinig plaats op de achterbank, en dan bedoel ik echt héél weinig.
In feite is de E87 een coupé met vier deuren.
OK voor kinderen, maar krap voor volwassenen.

De motor is vermoedelijk de beste die BMW ooit heeft gemaakt, al heb ikzelf het gevoel dat er meestal een aantal van de 265 paarden met ziekteverlof zijn.
De motor levert in feite zelden zijn nominaal vermogen.
Zuinig kan hij wel zijn : zeer vlot rijden onder de 10 liter is perfect haalbaar.
Zelfs nerveus en pittig rijden blijft betaalbaar.
Stadsverkeer is evenwel niet zijn natuurlijke habitat, dan loopt het verbruik snel op, het is per slot een drieliter motor.

De mekaniek is aboluut betrouwbaar (in AutoBild op plaats 1 !!).
Een automaat is super, maar iets minder snel. Verbruikt mogelijk wat meer.

Onderhoudskosten binnen de perken. Banden kosten wat je gaspedaal beveelt.
Zeker de RunFlats onmiddellijk wegdoen en gewone banden monteren, liefst in carré ( rondom dezelfde maat, bijv. 225-45-17 ) om een beter neutraal weggedrag te verzekeren.
Ik vond "Mischbereifung" (breder vanachter dan vanvoor) geen succes : meer "tramlinig", meer onderstuur.
Ik heb wel direct een sperdifferentieel laten monteren (Quaife), waardoor de tractie dramatisch verbeterde.

Uiteindelijk heb ik de mijne weggedaan wegens een uitgesproken gebrek aan comfort in de ophanging, maar vaak mis ik hem nog.

Daarom heb ik recent nog een E86 gekocht, dezelfde motorisering en een beter onderstel (E46-achtig).
Kan ik je trouwens ook aanbevelen, maar dan natuurlijk alleen maar voor twee personen.

Wat moet je vooral doen : eerst uitgebreid gaan proefrijden.
En liefst een neutrale goed geïnformeerde kennis meebrengen.

Ik mag hopen dat het wat wordt.

:zwaai:

325i
4e Versnelling
Posts: 1941
Joined: 23 Apr 2008 17:05
Type Auto: E36 320i Sedan
Location: Heerlen
Age: 42

Re: 130i

Post by 325i »

hard als een plank :shock:
hehe het zal zijn at je gewend ben maar ik hou wel van een iets stugger onderstel en voor mijn gevoel is z`n 130i van 2005 met sportonderstel nog behoorlijk comfortabel.
Zo zie je maar dat het is wat je gewend bent en idd een proefrit zal wonderen doen maar ik vind het een heerlijk onderstel.

Verder klopt ben ik het wel helemaal met bovenstaand verhaal eens :ja:

En wat betreft het vermogen is het wel zo dat BMW z`n motoren zo bouwt dat er lekker rustig mee gereden kan worden maar wil je de power hebben de auto toch wel redelijk hoog in toeren moet houden maar dat is normaal met een 24v motor daar waren de E30 vroeger idd beter in die hadden meer power onderin en had je met 170pk ook het gevoel dat je ze allemaal had
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

pegro
1e Versnelling
Posts: 72
Joined: 01 Apr 2011 11:50
Type Auto: e36

Re: 130i

Post by pegro »

130i CUP krijgt nieuwe cylinderkop (item hier van remcob)
Zou DAT alleen voor de CUPuitvoering gelden?

pegro
1e Versnelling
Posts: 72
Joined: 01 Apr 2011 11:50
Type Auto: e36

Re: 130i

Post by pegro »

heb een aantal bmw garazie's gemaild,inclusief die van denhaag.....
er zijn helemaal geen problemen bekend over kleppen gedoe.....
maw niet "alles" geloven wat je/ik lees...

pegro
1e Versnelling
Posts: 72
Joined: 01 Apr 2011 11:50
Type Auto: e36

Re: 130i

Post by pegro »

COUPEDOC wrote: 1)Bovendien is er heel weinig plaats op de achterbank, en dan bedoel ik echt héél weinig.
2)meestal een aantal van de 265 paarden met ziekteverlof zijn.
3)Zeker de RunFlats onmiddellijk wegdoen en gewone banden monteren,
4)Ik heb wel direct een sperdifferentieel laten monteren (Quaife), waardoor de tractie dramatisch verbeterde.
Ha coepeedokter .....1) het is iid een boodschappen wagentje voor gezin zonder kinderen
2) ziekteverlof of bedoelt u puur verlof...
3) Heb een artikel gelezen,kweet niet meer waar,daarin stond dat "alles" (vering enz)afgestemp is op die runflats
Dus geen gewone banden er op... die RF zijn iid soort weggooi banden,1 spijker of schroef er in en einde rf. ben er niet blij mee nu gister het SYMBOOL oplichte....(vorige eigenaar 2 weken geleden,zelfde,result rekening voor hem 2 banden)
4) wat het niet voldoende om die tractie uit te zetten....schijnbaar niet...
mis nog me auwe 316....
maar het "boodschappen karretje,rijdt ZO vlot...."niet te geloven" (vrij naar jan boskamp) :kwijl:
Post Reply

Return to “1 Series”