BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Normale koelwater temperatuur & verbruik?

Forum voor alle BMW 1-serie modellen van 2004 - heden

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
Audibi
Neutraal
Posts: 11
Joined: 15 Feb 2015 21:05

Normale koelwater temperatuur & verbruik?

Post by Audibi »

Hallo allemaal,

Kort geleden ben ik trotse eigenaar van een 120d uit 2007 met m47 blok, het viel mij op dat ie geen koelwater temperatuurmeter heeft, na het uitvogelen hoe je dat te zien krijgt heb ik de volgende vragen, wie o wie kan deze onderbouwd beantwoorden:

1. wat is de normale bedrijfswarme temperatuur? Dus bij hoeveel graden moet ie blijven als ie goed opgewarmt is en wanneer moet ik aan de bel trekken als de grens overschreden is?

2. het verbruik is bij mij hoog, ik zit ong. op 1 op 14km met veel snelwegkilometers. Hoeveel halen andere 120d bezitters?

3. welke OBD scanners is het beste om aan te schaffen (prijs/kwaliteit)?

ben echt benieuwd naar reacties, alvast bedankt!

Groeten,
Audibi

Topic Author
Audibi
Neutraal
Posts: 11
Joined: 15 Feb 2015 21:05

Re: Normale koelwater temperatuur & verbruik?

Post by Audibi »

niet allemaal tegelijk :zwaai:

Topic Author
Audibi
Neutraal
Posts: 11
Joined: 15 Feb 2015 21:05

Re: Normale koelwater temperatuur & verbruik?

Post by Audibi »

Inmiddels heb ik te horen gekregen om mijn thermostaat te vervangen.. En een OBD2 van iSoft 910 schijnt ook goed te zijn :)

Topic Author
Audibi
Neutraal
Posts: 11
Joined: 15 Feb 2015 21:05

Re: Normale koelwater temperatuur & verbruik?

Post by Audibi »

Even reageren op m'n eigen topic met geen enkele andere bmw'er die reageert :lol:
toch doe ik het omdat ik zie dat veel mensen m'n berichten hebben gelezen en wellicht iets aan deze info hebben:

1. bedrijfstemperatuur voor de koelvloeistof moet rond de 85/86 - 90 graden zijn (het gaat nogmaals om een 120d e87 uit 2007 met M47 blok)

2. De thermostaat (zou ik als eerste doen) kan wel eens kapot gaan, dit zorgt ervoor dat de bedrijfstemperatuur van de motor niet op volle gang komt. Vervangen is dan een goede optie. Ook kan je kijken naar je temperatuursensor, vervangen kan het probleem verhelpen.

3. Voordat je de thermostaat en/of je temperatuursensor vernieuwt, CHECK EERST JE EGR-THERMOSTAAT. Die is supermakkelijk zelf te verwisselen, kost rond 4 tientjes (incl. O-ring) bij de dealer. Op youtube zijn er filmpjes (bmw e90 heeft nagenoeg dezelfde motor) te vinden waar te zien is hoe dat te verwisselen.

Ik hoop dat jullie (de lezers) er wat aan hebben!
Post Reply

Return to “1 Series”