Page 1 of 1

Hard wiring dashcam F20 (LCI)

Posted: 09 Mar 2018 15:29
by Korakal
Hoi,

Afgelopen week is mijn dashcam bezorgd, een Thinkware F800PRO-2CH. Ik heb hierbij ook een Thinkware hardwire kit aangeschaft.
Vooraf had ik al gekeken naar hoe ik de kabels zou gaan aansluiten en dat zag er niet heel ingewikkeld uit. De kabels van en naar de camerapositie liggen al en ik heb geprobeerd om bij de FEM (Front Electrical Module) de aftakkingen voor de hardwire kit te maken. Ze zitten eraan, maar ik krijg niet de juiste voeding voor de camera.
Kunnen jullie eens meedenken?
Hardwire kit heeft een zwarte kabel voor ground, een gele kabel voor permanent, en een rode kabel voor ignition power:
https://www.blackboxmycar.com/blogs/new ... ring-guide

Ik heb gelezen dat je de instructies voor het aansluiten van de BMW Advanced Car Eye kunt volgen; daar zit inderdaad ook een sterk gelijkende hardwire kit bij met dezelfde kleur en pinout; het is veilig om aan te nemen dat daar geen verschil in zit:
https://www.bimmerfest.com/forums/attac ... 1428352857

De aansluitingen bij de FEM staan als volgt genoemd:
- Pin 33: Supply, terminal 30
- Pin 20: Activation, relay, terminal 15N
- Pin 24: Sensor ground

Kijk ik naar wat de FEM pinout is, dan zie ik hier:
http://f30.bimmerpost.com/forums/attach ... 1428540064
- geel (permanent) op A173*3B/A258*3B PIN 33
- rood (ignition) op A173*3B/A258*3B PIN 20
- zwart (ground) op A173*3B/A258*3B PIN 24

Tot zover klinkt het ook nog redelijk logisch, al begrijp ik bijv niet waarom zwart niet op Pin 6 (ground) maar op Pin 24 (sensor ground) wordt geadviseerd. Ik meet overigens ook niks tussen 33/6 en 20/6...

Meet ik echter de spanning tussen Pin 33/24 en Pin 20/24, dan staat daar nauwelijks wat op, ook niet bij ignition. Ik heb de hardwire kit nu aangesloten, maar op de plug die in de camera gaat meet ik ook niks.

Ik begrijp niet helemaal waar het nu mis gaat, iemand die mij uit de brand kan helpen? Thanks alvast!

Re: Hard wiring dashcam F20 (LCI)

Posted: 26 Mar 2018 19:25
by Korakal
Goed, het is opgelost, en voor toekomstige referentie, hierbij ook nog even wat toelichting.

1e: het bleek dat één van de aangebrachte kabelconnector-clips (een betere naam voor zo'n doorprikding voor kabels heb ik niet gevonden) een klein beetje ruimer dan gepland was, en daardoor geen goed contact maakte
2e: de bovengenoemde pin 33/20 en 24 maken alleen een stroomkring wanneer de stekker A173*3B op z'n plek zit! Met de stekker los kun je meten wat je wil, maar er gebeurt niks.

De combinatie van beiden zette mij op het verkeerde spoor. Ik kwam erachter toen ik in BMW ISTA/Rheingold het schema terugvond, en daarin vermeld 'A' (Ausgang) en 'E' (Eingang) bij de te gebruiken aansluitingen zag staan. Overigens ook wel een aardige 'ontdekking' voor als je er niet zo in thuis bent: terminal 30 = permanent, terminal 15 = geschakeld en maken beiden de kring rond met M (Masse, ground).

Met andere woorden: ook voor andere dashcams is dit in de 1-serie de juiste manier van permanent aansluiten!