BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

F20 accu laadt niet.

Forum voor alle BMW 1-serie modellen van 2004 - heden

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
Pronto57033
Neutraal
Posts: 2
Joined: 28 Jun 2019 17:25
Type Auto: BMW 118d 1C12

F20 accu laadt niet.

Post by Pronto57033 »

Beste allemaal,

Helaas is autotechniek niet mijn vakgebied en zou ik wat advies in de goede richting zeer op prijs stellen van de hier aanwezige kennis. Als tegenprestatie stel ik graag een kratje bier beschikbaar :mrgreen:

Mijn F20 (118d, 150.000km) rammelde behoorlijk bij het volledig intrappen van de koppeling. De koppeling en het vliegwiel zijn 2 weken geleden vervangen.
5 Dagen daarna startte de wagen ineens niet meer en kreeg ik de oranje melding 'ignition fault'. Na een aantal keer in en uit stappen en proberen startte hij weer normaal. Voor de zekerheid terug naar de garage gereden en de accu laten testen welke in orde was. De enige code die verscheen was vanwege roetvorming in de catalysator, dat er waarschijnlijk na een paar km goed gassen uit is.

We rijden voornamelijk korte stukjes van ongeveer 6 km. Ik weet dat een auto, en vooral een diesel daar slecht tegen kan. Dus van de week maar eens een flink stuk van 400km over de snelweg gereden. De dag erna startte de wagen weer niet en een startkabel boodt geen soelaas. Aanduwen was de enige optie wat wel lukte. Op de 400km terug naar huis verscheen ineens een rode melding dat de accu niet oplaadt. De dagen erna verscheen deze melding steeds vaker met gisteren tot gevolg dat de melding dat de accu leeg was verscheen.

Volgens de garagist is de alternator (dynamo) kapot. Dit wist hij te vertellen door de accu te meten. De accu gaf 13.2v aan.
Ik heb flink zitten lezen her en der en zag voorbij komen dat het een massakabel kan zijn die na het vervangen van de koppeling slecht contact maakt. De monteur zei die kabel niet aangeraakt te hebben.

To the point:
1. Kan dit probleem iets te maken hebben met het vervangen van de koppeling en het vliegwiel?
2. Kan de monteur zien aan alleen het meten van de accu dat het de alternator is? In mijn boerenverstand dient ook de producent van de stroom gemeten te worden om dit met zekerheid vast te kunnen stellen. Ik heb thuis na een uur de accu gemeten, en gaf stationair 11.6v aan en na wat gaf geven 12.4v. De alternator produceert 11.7 stationair en na wat gas 12.4v. Die waardes komen overeen wat denk ik de mening van de monteur staaft. Of ga ik hier verkeerd en zijn dit normale waardes voor de alternator? Toen de monteur vanmorgen de accu meette gaf deze na 20 minuten rijden 13.2v aan. Op zijn meetappararaat kwam de melding dat de capaciteit van de accu goed is, maar vrij leeg is.
3. Kan ik zelf nog iets checken om er zeker van te zijn wat het kan zijn, m.a.w. dat de monteur me geen oor aan naait?
4. Ik heb al maanden geen geluid van de radio. Niet met cd, usb, fm en telefoon. De cd speelt ook niet maar de telefoon verbindt wel. Gisteren ineens werkte alles weer voor eventjes, want bij de volgende keert starten was het weer afgelopen met de muziek. Volgens de monteur is het programma dat in de electriciteit voorziet zo afgesteld dat de radio de laagste prioriteit heeft, dus mocht er een probleem ergens ontstaan is dat het eerste dat niet werkt.
Airco, groot licht, verwarming werkt allemaal. Wat kan hier het euvel zijn? Ik hoop ergens draden die niet goed zitten.

De auto rijdt, als ie start met een lege accu prima en ik ervaar geen verlies in vermogen. Zekerheidshalve schakelt de auto de stroomverbruikers uit. Ik heb alle kabels die ik kon vinden aangedrukt.

Wie helpt me verder op weg?
Vriendelijk bedankt voor de moeite!
Post Reply

Return to “1 Series”