BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Verbruiksmeter klopt niet.

Forum voor alle BMW 1-serie modellen van 2004 - heden

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
ad116i
Neutraal
Posts: 17
Joined: 04 Nov 2011 21:41
Type Auto: bmw 116i

Verbruiksmeter klopt niet.

Post by ad116i »

Beste forumleden,

In mijn E87 116i b.j. 2010 zit een verbruiksmeter die wel erg optimistisch werkt.
Naarmate de auto zuiniger gaat rijden word de afwijking van de verbruiksmeter steeds groter.
Voorbeeld: De auto rijdt 1: 13 ( gemeten door aantal kilometers gedeeld door getankte liters) de verbruiksmeter geeft aan 1:14.6
De auto rijdt 1: 14.0 de verbruiksmeter geeft aan 1: 16.1
Iedere keer na het tanken reset ik de reiscomputer in het I-drive systeem en reset de gemiddelde snelheid,en verbruik op het display.
Dit om een zo correct mogelijke meting te krijgen.
Ik ben van huis uit niet zo lastig , maar ik ben van mening dat een verbruiksmeter van BMW ( Deutsche Gründlichkeit) wel iets nauwkeuriger moet kunnen werken.

Wie heeft hier soortgelijke ervaringen mee?
Is dit eenvoudig zelf te verhelpen of moet de dealer dit doen?
Ik heb namelijk nog steeds garantie op de auto.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten,

Ad 116i

Leeuwen999
1e Versnelling
Posts: 54
Joined: 19 Feb 2012 09:59
Type Auto: 118I ( 2015 )

Re: Verbruiksmeter klopt niet.

Post by Leeuwen999 »

Hallo,

Ik heb juist de ervaring dat de meter redelijk klopt. Bij mij geeft hij 9 ltr/100 km en dit klopt vrij redelijk helaas ( en dan rij ik erg rustig ). Ik heb nog nooit zo kunnen rijden dat mijn verbruiksmeter 1 op 16 aangeeft. Triest is wel dat de auto opgegeven wordt voor gemiddeld 6,5 ltr/100km.
Kortom: meter moet wel nauwkeuriger kunnen ( ik weet niet of de dealer hier wat mee kan, zelf kan je er m.i. niets mee ), jouw auto is wel mooi zuinig ( maar doet ook nog niet wat ze beloven, wat ik zelf ( bij € 1,90/ltr ) een belangrijker punt vindt dan de afwijking van de meting )

Gr Arie

WdePundert
3e Versnelling
Posts: 631
Joined: 07 Aug 2011 14:06
Type Auto: 118I
Contact:

Re: Verbruiksmeter klopt niet.

Post by WdePundert »

Ik heb een 118i uit 2010 en heb ook steeds het idee dat de meter erg optimistisch is, al heb ik er nooit echt naar gerekend. Ik ben benieuwd naar verdere reacties en of dit inderdaad onder de garantie valt.
Verba volant, scripta manent.

COUPEDOC
Neutraal
Posts: 17
Joined: 01 Jun 2012 18:08
Type Auto: F25 35d

Re: Verbruiksmeter klopt niet.

Post by COUPEDOC »

Je kan de verbruiksaanduiding zelf bijregelen in het geheimmenu. Eerst ontsleutelen op nummer 19 met de som van de vijf laatste cijfers van je chassisnummer en dan op nummer 20 de drie cijfers van de index aanpassen (eenheden, tientallen en honderdtallen).
Met wat passen, meten en geduld kan je je meter in je normale rijbereik erg nauwkeurig ijken.
;)

Topic Author
ad116i
Neutraal
Posts: 17
Joined: 04 Nov 2011 21:41
Type Auto: bmw 116i

Re: Verbruiksmeter klopt niet.

Post by ad116i »

Ik heb de dealer naar dit "probleem" laten kijken.
Ze hebben de verbruiksmeter gekalibreerd.
Deze is geeft nu exact het echte verbruik aan.
Het probleem is dus opgelost.

Groeten,

Ad116i

WdePundert
3e Versnelling
Posts: 631
Joined: 07 Aug 2011 14:06
Type Auto: 118I
Contact:

Re: Verbruiksmeter klopt niet.

Post by WdePundert »

Mooi dat het aan te passen is. Bij de eerstvolgende beurt zal ik de callibratie ook uit laten voeren.
Verba volant, scripta manent.
Post Reply

Return to “1 Series”