BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Verdeler kap + bougie kabels !!

Forum voor alle E21 series van 1975 tot 1983.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
Ivo-BMW
Neutraal
Posts: 18
Joined: 29 Feb 2012 18:43
Type Auto: bmw 316i 1982

Verdeler kap + bougie kabels !!

Post by Ivo-BMW »

Hoi,

Ik heb afgelopen week een " marter" onder de kap van m'n bmw 316i uit 82' gehad.die het blijkbaar leuk vond 2 bougie kabels door te bijten. Dit natuurlijk heel vervelend, maar heb al een nieuwe set bougie kabels gekregen, en deze kabels zouden van het zelfde type bmw af komen. Mijn probleem is nu alleen, ik weet niet zeker of ik alles terug in de goede volgorde heb zitten. Ik geloof van wel, maar twijfel toch .. Iemand hier een foto van? of een handleiding hoe de verdelerkap erop zou moeten komen, en de bougie kabels goed zitten?

Bijvoordbaard dank!

Ivo Rabelink

MAd
3e Versnelling
Posts: 521
Joined: 16 Nov 2009 16:49
Type Auto: 525i Touring E39

Re: Verdeler kap + bougie kabels !!

Post by MAd »

Hallo Ivo,

Monteer dan ook een ongedierte verjager, dit is echt heel effectief tegen Marters die graag de kabelbomen e.d. stuk vreten.
In Duitsland is het ook raak soms.
** Dit apparaatje kan men gewoon kopen bij Brezan of elke andere goede autoshop **

De verdelerkap kan maar op een manier geplaatst worden.
Als je voor de auto staat, met het gezicht naar de motor, dan zit de verdelekap aan de linker zijde voor u, bij de 4de cilinder aan de achterzijde van de motor.
** Plaats dus de bougie kabels ook van uit dit gezichtspunt!! **

De eerste cilinder zit dus van uw BMW aan de voorzijde bij de radiateur.
De tweede cilinder zit dus op de volgorde van 1 t/m 4 dus de eerste cilinder zit bij de radiateur, de 2de weer een naar achter, de derde weer een verder naar achter, de vierde cilinder zit dus aan de achterzijde van de motor.

De ontstekings volgorde is van uw BMW: 1-3-4-2
De eerste bougiekabel dient dus op de verdelerkap als u er naar kijkt aan de linkerzijde achter te zitten, daar moet de bougiekabel voor de eerste cilinder zitten.
De rotor van de ontsteking draait tegen de wijzers van de klok in, dat wil dus zeggen, de volgende bougiekabel moet op plaats links voor in dat gat gestoken worden van de verdelerkap, dat is cilinder 3 die steekt u dus ook op de derde bougie.
De volgende bougiekabel steekt u op de plats van de verdelerkap rechts voor, en de andere zijde van de kabel op de 4de bougie achteraan op de motor.
En dan blijft er nog maar een over de 2de cilinder als laatste op bougie van cilinder 2.

Dus de normale telling van de cilinders begint de 1ste cilinder aan de zijde van de radiateur.
De 2de cilinder zit achter de 1ste cilinder.
De 3de cilinder zit weer achter de 2de cilinder.
De 4de cilinder zit aan de achterzijde achter de 3de.
makkelijker kan dus niet.

De ontstekings volgorde is als volgt: 1-3-4-2

Verwar deze 2 tellingen niet met elkaar, want dan word het een zooitje!

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is overgekomen, ik weet dus ook niet hoever de technische knobbel reikt bij u.
Dus heb ik er maar een duidelijke uitleg bij gedaan die men allen zou snappen.

Met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
Ivo-BMW
Neutraal
Posts: 18
Joined: 29 Feb 2012 18:43
Type Auto: bmw 316i 1982

Re: Verdeler kap + bougie kabels !!

Post by Ivo-BMW »

Ad,

Super bedankt! hij loopt weer als een zonnetje!

Ivo

MAd
3e Versnelling
Posts: 521
Joined: 16 Nov 2009 16:49
Type Auto: 525i Touring E39

Re: Verdeler kap + bougie kabels !!

Post by MAd »

Hallo beste Ivo,

Geen dank beste Ivo.

Het is voor mij meer dan genoeg dat de BMW weer is zoals hij moet zijn, starten en rijden.

We zijn tenslotten voor elkaar aanwezig op een forum om te helpen waar we kunnen.

Veel veilige km's rij plezier toegewenst.

Met vriendelijke groet,

Ad
Post Reply

Return to “1975 - 1983 (E21)”