BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

bmw 325i vanos turbo

Forum voor alle E36 series van 1991 tot 1999.

Moderator: Moderator Team


Topic Author
bmw325icabriovanos
Neutraal
Posts: 40
Joined: 27 Dec 2013 01:16
Type Auto: 325i cabrio
Age: 43
Contact:

bmw 325i vanos turbo

Post by bmw325icabriovanos »

Beste medeBMWers,
Ik rijd een e36 cabrio 325i met volgens mij een m52 blok welke momenteel open hart chirurgie krijgt. Niet zuigerveren, pakkingen ect..
Zodra ik deze weer in elkaar gebouwd heb en er grotere injectoren in gezet heb, wil ik hier een turbo (watergekoelde) op bouwen met intercooler en de hele mik mak erbij.. Allemaal niet zo spannend of moeilijk. Nu begint voor mij het probleem bij de ecu.. ik heb een setje gevonden waarmee ik de ontsteking en brandstofdruk kan regelen (AEM fuel/ignition controller) waar ik best wel vertrouwen in heb. Kan het ook best inbouwen enzo maar wil weten of er iemand ervaring mee heeft en of het een goede setup is? Iemand anders zn 325i geturbod? Welke setup heb je? Waar heb je em laten tunen na afloop?
Ik hou van mn blok dus mik op iets tussen 0.5 en 0.7 bar.
Ik hoor graag van jullie!
Josh :ja:
[ external image ]
If you ain't boosting shit, you can't even roll with us.

Topic Author
bmw325icabriovanos
Neutraal
Posts: 40
Joined: 27 Dec 2013 01:16
Type Auto: 325i cabrio
Age: 43
Contact:

Re: bmw 325i vanos turbo

Post by bmw325icabriovanos »

Niemand met turbo?
[ external image ]
If you ain't boosting shit, you can't even roll with us.

Redhead
2e Versnelling
Posts: 298
Joined: 27 May 2013 22:05
Type Auto: E36 316i 1.9 Aut4 / E28 525e

Re: bmw 325i vanos turbo

Post by Redhead »

Denk dat je hier nog wel wat referentie kan halen uit het artikel.
http://www.offenga.nl/projecten/project ... bo-project
E36 Compact | 316i 1.9 aut4. [ external image ] | E28 535e '83 Project

hj2
1e Versnelling
Posts: 83
Joined: 08 Aug 2013 09:51
Type Auto: E39 530i Touring 2003

Re: bmw 325i vanos turbo

Post by hj2 »

Wel een turbo, maar niet in de BMW 8-)
Kar er niet gewoon zo'n multi squirt ding in?

Redhead
2e Versnelling
Posts: 298
Joined: 27 May 2013 22:05
Type Auto: E36 316i 1.9 Aut4 / E28 525e

Re: bmw 325i vanos turbo

Post by Redhead »

Zou zelf liever een Eaton M45 [oa. Mini, SLK] erop zetten. Veel mooier. en ook betrouwbaarder naar mijn mening.
En kan makkelijker zonder IC gebruikt worden.

Zag dat ze hem zelfs op de 1.9 M43 toepassen. Heb je 150Pk ipv 105. Zou ik zelf nog wel leuk vinden. Maar al met al kom je na installatie toch wel zo'n 1500-2000,00 verder. Tja, dan heb je wat aparts, maar had ik ook een 323ti kunnen kopen met 180PK. Blijft dus een hobby die je maar moet willen bekostigen. Wel erg 8-) als je dat rijdt natuurlijk.
E36 Compact | 316i 1.9 aut4. [ external image ] | E28 535e '83 Project

Topic Author
bmw325icabriovanos
Neutraal
Posts: 40
Joined: 27 Dec 2013 01:16
Type Auto: 325i cabrio
Age: 43
Contact:

Re: bmw 325i vanos turbo

Post by bmw325icabriovanos »

Hey redhead, interesant art. Thanx for that! Zit nu op 192 pk. Wil minstens richting de 300. Als iemand nog suggesties heeft over de ecu en mogelijke vervangers hoor ik het graag.
[ external image ]
If you ain't boosting shit, you can't even roll with us.

Topic Author
bmw325icabriovanos
Neutraal
Posts: 40
Joined: 27 Dec 2013 01:16
Type Auto: 325i cabrio
Age: 43
Contact:

Re: bmw 325i vanos turbo

Post by bmw325icabriovanos »

Ohhja ben niet echt van de superchargers. Ga de auto veel gebruiken en als ik al 30% van mn motorvermogen moet inleveren voor die supercharger dan wordt het een heel onzuinige BMW.. ook al rijd ik rustig. Turbo daarentegen gebruikt weggegooide uitstoot van mn uitlaat. Dus eigenlijk wordt de auto economischer met de turbo. (Als ik normaal rijd... ) ;)
[ external image ]
If you ain't boosting shit, you can't even roll with us.

Redhead
2e Versnelling
Posts: 298
Joined: 27 May 2013 22:05
Type Auto: E36 316i 1.9 Aut4 / E28 525e

Re: bmw 325i vanos turbo

Post by Redhead »

bmw325icabriovanos wrote:Ohhja ben niet echt van de superchargers. Ga de auto veel gebruiken en als ik al 30% van mn motorvermogen moet inleveren voor die supercharger dan wordt het een heel onzuinige BMW.. ook al rijd ik rustig. Turbo daarentegen gebruikt weggegooide uitstoot van mn uitlaat. Dus eigenlijk wordt de auto economischer met de turbo. (Als ik normaal rijd... ) ;)

Haha, dat kan een interessante discussie worden :mrgreen:
Zit een kern van waarheid in. Maar het is niet geheel wat jij steld.

En hier is Turbo meer in trek en aan de andere kant van de plas Compresoren. Hebben beide evenveel voordeel en nadeel.
Kwestie van smaak in eerste instantie.

Een supercharger [vortech, oa] is nog wel een serieuze optie voor je. Best of both een beetje ;)
E36 Compact | 316i 1.9 aut4. [ external image ] | E28 535e '83 Project

Topic Author
bmw325icabriovanos
Neutraal
Posts: 40
Joined: 27 Dec 2013 01:16
Type Auto: 325i cabrio
Age: 43
Contact:

Re: bmw 325i vanos turbo

Post by bmw325icabriovanos »

[ external image ]
[ external image ]

Kop eraf gehaald, bij compressietest bleken cil 4/5 druk te verliezen. Heb de gehele kop maar meteen onder handen genomen. Bleken de kleppen te zijn. Deze bij beide raakvlakken ( kleppen en op de kop) nieuw vlak aan gefreest en gedraait.
[ external image ]
[ external image ]
[ external image ]
[ external image ]

Heb vanwege de turbo die er op gaat komen meteen een performance koppakking gehaald. Deze is niet alleen sterker:
[ external image ]
Maar ook een paar mm dikker. (2,5mm dikker)
Ik verwacht dat dit mijn huidig compression ratio van 10.0:1 voordelig gaat beinvloeden wat ten goede komt van de werking van de turbo later.
[ external image ]

Plaatsen hydraulische kleppenstooters:
[ external image ]
[ external image ]
[ external image ]
[ external image ]
Nokkenas erop van de inlaatpoort :
[ external image ]
De opzet is om alles eerst dicht te bouwen zodat ik iig komende zomer ermee kan rijden.( Mis m'n favo cabrio ;)
Daarna ga ik beginnen met het maken van een inlaatspruitstuk en uitlaatspruitstuk, turbo mounten, piping, intercooler en de sensoren bypassen. Ik ga niet voor een nieuwe computer aangezien ik geen gezeik wil dat de auto straks niet door de uitstoottest komt bij de apk. Dus ik ga zorgen dat ik de wastegate zover terug kan draaien dat de turbo geen effect meer heeft. ( liefste electronisch dmv actuator, maar das nog even een project opzich dat ik moet uitdenken.:p )
En de originele computer houden. Alle inkomende en uitgaande signalen van de ECU ga ik dan manipuleren dmv een :

AEM Fuel/Ignition Controller.
http://www.jegs.com/webapp/wcs/stores/s ... howValue=3

Of iets soortgelijks.

Heb me daar nog niet helemaal in verdiept, maar dat moet wel goed gaan komen. Er zijn zoveel manieren om dat goed te doen. Mocht iemand hier trouwens al ervaring mee hebben, (niet van heb ik wel eens een keer de broer van de melkboer, die iemand kent en die had een neef die vroeger op school zat met iemand die dat ook had en dat was helemaal kut. ) dan hoor ik natuurlijk graag welke opties geprobeerd zijn en wat uiteindelijk het gewenste resultaat kreeg.

Eerste post met fotos op dit forum dus hoop dat die shit werkt. Is via Dropbox, dus mocht het niet werken dan ff rechter muis en openen in new tabblad.

:P

Keep ya'll posted! Ride ownnn!!!! :zwaai:








lol.
[ external image ]
If you ain't boosting shit, you can't even roll with us.

Redhead
2e Versnelling
Posts: 298
Joined: 27 May 2013 22:05
Type Auto: E36 316i 1.9 Aut4 / E28 525e

Re: bmw 325i vanos turbo

Post by Redhead »

Interessant wat je allemaal gaat uithalen.
Jammer genoeg doen de plaatjes het op bneide manieren niet.
E36 Compact | 316i 1.9 aut4. [ external image ] | E28 535e '83 Project

Topic Author
bmw325icabriovanos
Neutraal
Posts: 40
Joined: 27 Dec 2013 01:16
Type Auto: 325i cabrio
Age: 43
Contact:

Re: bmw 325i vanos turbo

Post by bmw325icabriovanos »

[ external image ]
If you ain't boosting shit, you can't even roll with us.

Topic Author
bmw325icabriovanos
Neutraal
Posts: 40
Joined: 27 Dec 2013 01:16
Type Auto: 325i cabrio
Age: 43
Contact:

Re: bmw 325i vanos turbo

Post by bmw325icabriovanos »

Still nothing??
[ external image ]
If you ain't boosting shit, you can't even roll with us.

Redhead
2e Versnelling
Posts: 298
Joined: 27 May 2013 22:05
Type Auto: E36 316i 1.9 Aut4 / E28 525e

Re: bmw 325i vanos turbo

Post by Redhead »

Heb ze gezien hoor, Netjes :ja:
E36 Compact | 316i 1.9 aut4. [ external image ] | E28 535e '83 Project

Topic Author
bmw325icabriovanos
Neutraal
Posts: 40
Joined: 27 Dec 2013 01:16
Type Auto: 325i cabrio
Age: 43
Contact:

Re: bmw 325i vanos turbo

Post by bmw325icabriovanos »

Crap...

Maatje van me de nokkenas er niet goed ingelegd bij aandraaien.. gevolg.. Krak.. Nokkenas gebroken uitlaatsysteem.
Nu schijn ik ergens gehoord te hebben dat je de inlaat nokkenas van een e46 3liter kan gebruiken voor de uitlaatnokkkenas op een M50 motor. Iemand hier ervaring mee? Anders iemand ervaring met aftermarket nokkenassen? Iets scherpere nokkenassen welke me meer koppel zouden geven onderin de toeren zou ik wel waarderen en ja.. Als het nou toch al kapot is kan ik het meteen beter vervangen door iets beter.. Heeft het kapot gaan nog zin gehad..
Iemand ideeen ?
[ external image ]
If you ain't boosting shit, you can't even roll with us.

Topic Author
bmw325icabriovanos
Neutraal
Posts: 40
Joined: 27 Dec 2013 01:16
Type Auto: 325i cabrio
Age: 43
Contact:

Re: bmw 325i vanos turbo

Post by bmw325icabriovanos »

BMW blijkt dus een m50tu b25 blok te zijn.
Heb nog wat kleine dingen die ik moet oplossen maar het blok draait weer! Heb de kleppen opnieuw laten slijpen en het vlak waar je klep op afsluit opnieuw laten freesen. Ook de voering waar je kleppen in op en neer schuiven uitgeboord en nieuwe erin geperst. Daarna het kop opnieuw laten afpersen met alle kleppen erin om zeker te weten dat alles perfect afsluit.
Vervolgens de kop weer gemonteerd met een performance koppakking welke tegen hogere compressie kan.
Alles weer op tijd gezet en er is weer leven in mn auto!:twisted:
Er is een pakking van de nokkenassensor die niet goed afsluit. Deze lekt nog olie naar buiten. Ik moet ook nog de multieriem vervangen maar die doet ik nog wel tergelijkertijd met lichtere poulies en spanrol.
Momenteel eerst alle kleine dingen oplossen als een kapotte sensor. Had de auto laten keuren en ik bleek een te hoge CO waarde te hebben. Ik denk mn lambda sonde maar het kan ook mn temperatuur sensor zijn welke op de kop van het blok zit, en dus is losgeweest.
Om een hoop gezoek te voorkomen wil ik de auto graag uitlezen en achter de foutcode komen.
Ik heb filmpjes gezien waar ze het contact van de auto aanzetten, 5 keer snel gas vol in en weer los. Dan zou je check engine lamp aangaan en je een code geven welke aan een probleemoorzaak gelinkt kan worden. Dit werkt volgens mij helaas niet bij mijn e36 :duh:
Dus ben nu op zoek naar iemand die me kan bijpraten over uitleesmogelijkheden en welke systemen het lekkerst werken. Zie andere topic. ;)
Verder heb ik besloten om eerst mijn uitlaatsysteem te vervangen naar een met een dubbel systeem naar links achter en rechtsachter.
Ook de ophanging gaat vervangen worden en ga de auto iets omhoog doen. Daarna wil ik er m3 remmen op hebben voor. En daarna .. (eindelijk) gaat de turbo er pas op.
Hoop dit begin volgend jaar zomer klaar te hebben.
Als de auto dan motorisch helemaal naar mn zin is en ook zo rijd en remt ga ik me focussen op hoe ie eruit ziet binnen en buiten. Heb een plastidip set gekocht met mat zwarte plastidip. Ga de auto mat zwart wrappen/spuiten. De nieren en de wielen mat zijdeglans, iets andere tint zwart. Interieur is nu wit/grijs. Vind het op zich wel heel mooi maar vind alles zwart ook heel strak. Denk alleen in de zomer met het dak eraf dat het leer wel warm wordt ....
Foto's volgen nog!
[ external image ]
If you ain't boosting shit, you can't even roll with us.
Post Reply

Return to “1991 - 1999 (E36)”