BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Electrische storing 316

Forum voor alle E36 series van 1991 tot 1999.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
Demian
Neutraal
Posts: 6
Joined: 05 Mar 2014 08:44
Type Auto: e36 316 Sedan 1998

Electrische storing 316

Post by Demian »

Hallo,

Sinds een maand heb ik een vreemd probleem met mijn e36 316 uit 1998. Soms begint na het starten de verlichting, buiten en binnen(climate controle en de klok) heel licht te knipperen. Als ik dan de ruitenwissers aan zet of op de rem trap reageert de verlichting daar heel duidelijk op. Je ziet alles echt minder fel worden en soms valt de radio voor een seconde weg. Het probleem word alleen nog erger als ik het grote licht aan zet. Dan valt alle verlichting en de radio uit. De wagen reset zich zeg maar. Het Abs lampje gaat weer aan en uit en de radio moet de USB stick even weer laden. Motorische is er niets aan de hand, ik kan gelukkig wel gewoon door rijden. Ook blijven de tellers het gewoon doen. Wie kan me hierbij helpen. Het betreft een sedan met nog maar 118000 km.

Groet Demian.

Speedy540
2e Versnelling
Posts: 342
Joined: 27 Apr 2014 23:02
Type Auto: e34 540ia / e34 520iat / e36 316i
Location: Maassluis
Age: 52

Re: Electrische storing 316

Post by Speedy540 »

Hallo,
Veranderd het toerental als je de verbruikers aan zet? je zou hem eens kunnen laten uitlezen. maar mogelijk is de dynamo niet goed meer. wat meet je met verbruikers aan en draaien de motor als je met een volt meter de spanning op je accupolen meet?

Ik ben in bezit van de mogelijkheden om de wagen uit te lezen. Ben gevestigd in delft.
Rij een 316i van 04-1994. Wil je wat laten maken of heb je onderdelen nodig? pm me maar dan kijk ik wat ik kan betekenen voor je. De 540i staat geschorst. Uitlezen van uw bmw is mogelijk. zowel met Dis als Inpa

Topic Author
Demian
Neutraal
Posts: 6
Joined: 05 Mar 2014 08:44
Type Auto: e36 316 Sedan 1998

Re: Electrische storing 316

Post by Demian »

Bedankt voor uw reactie. Ik heb de storing gelukkig nog niet weer gehad. Zodra de storing zich weer voordoet zal ik even meten. Afspraak voor het uitlezen staat volgende week al gepland bij een garage in de buurt, Delft is vanaf Emmen net iets te ver. Om even op de dynamo terug te komen, zou mijn accu dan ook niet slecht moeten worden bij geladen?

DannysedanE36
1e Versnelling
Posts: 187
Joined: 02 Jun 2013 23:32
Type Auto: E28 E34Touring, E36

Re: Electrische storing 316

Post by DannysedanE36 »

Hoi Demian. Ben ook Emmenaar. Naar welke garage ga je om uit te lezen, als vragen mag? Groeten, Danny

Speedy540
2e Versnelling
Posts: 342
Joined: 27 Apr 2014 23:02
Type Auto: e34 540ia / e34 520iat / e36 316i
Location: Maassluis
Age: 52

Re: Electrische storing 316

Post by Speedy540 »

Dat van je accu zou kunnen. Maar op je dynamo zit een voltage regelaar. deze moet er voor zorgen dat hij constante spanning afgeeft. Als deze defect raak of onderweg er naar toe is kan het zijn dat je boordspanning schommeld.
Rij een 316i van 04-1994. Wil je wat laten maken of heb je onderdelen nodig? pm me maar dan kijk ik wat ik kan betekenen voor je. De 540i staat geschorst. Uitlezen van uw bmw is mogelijk. zowel met Dis als Inpa

Topic Author
Demian
Neutraal
Posts: 6
Joined: 05 Mar 2014 08:44
Type Auto: e36 316 Sedan 1998

Re: Electrische storing 316

Post by Demian »

@ Danny ik heb een afspraak bij autobedrijf van veggel.
@ Speedy ik zal het aangeven bij de garage. Is er een mogelijkheid om deze zelf te testen? Ook als de storing zich niet voordoet? En als ze de wagen uitlezen, komt er dan zoiets als een kapotte spanningsregelaar in de computer naar voren? Of laat de computer alleen een fout code zien en blijft het daarna alsnog zoeken naar de oorzaak?

Speedy540
2e Versnelling
Posts: 342
Joined: 27 Apr 2014 23:02
Type Auto: e34 540ia / e34 520iat / e36 316i
Location: Maassluis
Age: 52

Re: Electrische storing 316

Post by Speedy540 »

Ik denk dat een defecte spannings regelaar niet aangegeven wordt bij het uitlezen van de wagen. Maar dit is door een goede monteur wel te meten. Ik zil niet zeggen dat het de oplossing is maar het is wel iets om even mee te nemen.
Rij een 316i van 04-1994. Wil je wat laten maken of heb je onderdelen nodig? pm me maar dan kijk ik wat ik kan betekenen voor je. De 540i staat geschorst. Uitlezen van uw bmw is mogelijk. zowel met Dis als Inpa

Topic Author
Demian
Neutraal
Posts: 6
Joined: 05 Mar 2014 08:44
Type Auto: e36 316 Sedan 1998

Re: Electrische storing 316

Post by Demian »

Gisteren met de BMW langs de garage geweest. Nadat ik het probleem zoals hier heb besproken is de wagen uitgelezen. Er zijn 0 foutcodes gevonden. Daarna hebben ze met een analoge ampère nijptang gemeten hoeveel ampère er geleverd werd bij een draaiende motor. Dit was volgens de monteur beneden niveau. Er werd, 15A geleverd maar dit moest 30A zijn volgens hem.(Getallen weet ik niet helemaal zeker meer, volgens de monteur was het de helft van wat het moest zijn.) Nadat hij de knipperlichten had aangezet zag je de meter op de maat verspringen, maar wel richting het positieve. Dus knipperlichten lichten op, meter in de +. Dit lijkt me niet zo gek toch, meer gevraagd is meer geleverd. Later werd er nog een soort acculader kastje op de auto aangesloten en toen de monteur deze kast inschakelde zag je inderdaad de lampen en alles dimmen maar de wagen vertoonde geen storing zoals in de OP. Ook schoot de meter weer vol naar de +, nu wel naar de 30A. Hij noemde het de wagen een beetje kietelen maar hierbij had ik mijn twijfels. Mocht het de Dynamo wel zijn dan moet mijn accu waarschuwing lampje op het dashboard toch wel zijn gaan branden? Ook start de wagen prima. Volgens mij zit het probleem dieper. Hoe denken jullie hier over?
Post Reply

Return to “1991 - 1999 (E36)”