Hallo allemaal,
Ik heb een BMW 320i met vanos uit 1996 waarbij zich het volgende probleem voor doet.
Ik ben 2 weken terug met de BMW naar Duitsland geweest, bij vertrek geen problemen motor liep helemaal perfect. Echter aangekomen in Duitsland bij het stoplicht na de afrit begon de auto hevig te schudden en te trillen. Leek net een oude traktor.
Ik dacht hij loopt op 5 van de 6 poten dus bobines 1 voor 1 eruit getrokken. Maakte geen verschil...
Ben er mee naar huis gereden, probleem bleef zich helaas voor doen.
Thuis auto uitgelezen, kwam naar boven dat de nokkenassensor kapot was. Nu heb ik deze vervangen maar hij blijft slecht stationair draaien. Warm erger dan koud.
Nu zijn de bougies, olie+filter en luchtfilter ook pas 600km terug vervangen dus dat lijkt mij niet het probleem en de bobines lijken me dus ook nog werken. klinkt nog wel als een 6 cilinder maar dan wel een zieke.
Nu heb ik dus de nokkenassensor vervangen, oude kabel was helemaal porreus en had dus waarschijnlijk sluiting gemaakt.
Maar blijf dus problemen houden. Er komen ook steeds plofjes uit de uitlaat bij stationair lopen. Toerental blijft echter netjes rond 600 a700 RPM.
Nu ben ik de krukassensor gaan bekijken en ook die kabel leek in staat van ontbinden, dus ook maar vervangen. Helaas brak de kop van de sensor af in de behuizing dus dat wordt hakken .
Mijn vraag is, mocht het vervangen van de krukassensor het probleem niet verhelpen. Heeft iemand dan nog tips??
Ik begin er nogal radeloos van te worden namelijk en krijg sloop neigingen..
Ik hoor het graag!
gr.
Diederik
BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
Slecht stationair lopen bmw 320 Krukassensor/nokkenassensor?
Moderator: Moderator Team
Re: Slecht stationair lopen bmw 320 Krukassensor/nokkenassen
Vandaag nieuwe krukassensor geplaatst. Loopt ietsje beter maar dat kan ook zo lijken.
Verder nog steeds waardeloos....
Morgen maar eens mijn LMM schoonmaken hopelijk geeft het verschil.
Of zouden toch de injectoren voor problemen zorgen?
Verder nog steeds waardeloos....
Morgen maar eens mijn LMM schoonmaken hopelijk geeft het verschil.
Of zouden toch de injectoren voor problemen zorgen?
-
- 1e Versnelling
- Posts: 187
- Joined: 02 Jun 2013 23:32
- Type Auto: E28 E34Touring, E36
Re: Slecht stationair lopen bmw 320 Krukassensor/nokkenassen
Hallo. Moet je na de reparatie de computer niet resetten/foutcodes wissen, anders blijft de foutcode er toch in staan? Groeten, Danny
-
- 2e Versnelling
- Posts: 342
- Joined: 27 Apr 2014 23:02
- Type Auto: e34 540ia / e34 520iat / e36 316i
- Location: Maassluis
- Age: 52
Re: Slecht stationair lopen bmw 320 Krukassensor/nokkenassen
Het is inderdaad slim om even de fouten te wissen.
Weet niet waar TS vandaan moet komen maar ik ben in bezit van uitlees apparatuur.
Weet niet waar TS vandaan moet komen maar ik ben in bezit van uitlees apparatuur.
Rij een 316i van 04-1994. Wil je wat laten maken of heb je onderdelen nodig? pm me maar dan kijk ik wat ik kan betekenen voor je. De 540i staat geschorst. Uitlezen van uw bmw is mogelijk. zowel met Dis als Inpa
Re: Slecht stationair lopen bmw 320 Krukassensor/nokkenassen
Het resetten van de computer doe ik elke keer opnieuw. Bobine krijgt stroom dus werkt wel. Maar ben erachter gekomen dat de laatste cilinder niet (goed) meewerkt. De bougie had een gesmolten massa. (was slechts 6 a 700km oud) dus ik verdenk het mengsel. Nu had ik de injectoren losgehaald en gewisseld met een andere maar het probleem blijft zich voordoen. Alle andere bougies lijken goed te werken. Hebben althans de juiste kleur. De laatste is echter zwart en was dus eerst gesmolten....
Iemand nog tips? Kleppen kapot? Gat in de zuiger?. Ik had met een cameratje die cilinder bekeken maar leek er goed uit te zien..
Ik wordt er nogal moedeloos van...
Iemand nog tips? Kleppen kapot? Gat in de zuiger?. Ik had met een cameratje die cilinder bekeken maar leek er goed uit te zien..
Ik wordt er nogal moedeloos van...
-
- Neutraal
- Posts: 40
- Joined: 27 Dec 2013 01:16
- Type Auto: 325i cabrio
- Age: 43
- Contact:
Re: Slecht stationair lopen bmw 320 Krukassensor/nokkenassen
Heb je die stekkeraansluiting van de sensor naar de kabelboom goed nagekeken? Als ie slecht gaat lopen en dan als fout die sensor aangeeft dan lijkt mij het probleem daar nog te zijn. Miss ff met klein staalborsteltje dat raakvlak van die stekker schoonmaken. Oxidelaagje is genoeg om de weerstand te veranderen of te verbreken. Wat zegt je computer als je em na het vervangen van de sensor opnieuw uitleest? Ik zou van de LMM afblijven als het niet noodzakelijk is. Ding is gevoelig voor defecten. Verkeerd reinigen betekend al nieuwe halen.
[ external image ]
If you ain't boosting shit, you can't even roll with us.
If you ain't boosting shit, you can't even roll with us.
-
- Neutraal
- Posts: 3
- Joined: 20 Feb 2014 03:39
- Type Auto: E36 '97 318i Touring
- Age: 41
Re: Slecht stationair lopen bmw 320 Krukassensor/nokkenassensor?
Lastig probleem, maar zie niks staan over een lucht slang nagekeken.
Die zou ik ook nakijken oa de balg(tussen LMM en motor) Deze geeft vaak problemen.
Keep us posted.
Die zou ik ook nakijken oa de balg(tussen LMM en motor) Deze geeft vaak problemen.
Keep us posted.
Re: Slecht stationair lopen bmw 320 Krukassensor/nokkenassensor?
Zo lange tijd niks gepost maar zal even melden hoe het is afgelopen.
Gezien ik de auto na nieuwe nokkenas-sensor en krukas-sensor nog steeds kut lopend had ben ik bobines gaan checken en alle luchtslangen gaan checken, allemaal prima.
Vervolgens een compressie test gaan doen (had ik veeeeel eerder moeten doen....) en ja hoor laatste cilinder 0 druk. Heb niet eens de moeite meer genomen om te kijken wat er daar aan kapot is (ga binnekort eens kijken) en ben opzoek gegaan naar een ander blok. Nu denken jullie vast waarom een ander blok meteen? Gezien de auto voor race/drift bedoelt is mocht er best wat meer vermogen in zitten. Een 320 was opzich prima geweest maar nu dit probleem omhoog kwam ben ik een oproep gaan plaatsen voor een 323/325 of 328 blok.
Uiteindelijk heb ik een 323i blok met net iets meer dan 1 ton aan km's (oude blok had er al 280 duizend km's op zitten) en alle benodigde electronica etc. voor slechts 450 euro over kopen. Was zonder versnellings bak.
Dit was voor mij een goeie deal gezien een revisie van de 320 bijna even duur zou worden. Moest alleen wel zelf de motor terplekke eruit schroeven enz. Ook was de koppeling van de 320 bijna af en heb nu weer een goeie koppeling.
Gezien de 320 een m52b20 blok was en de 323 een m52b25 blok past dit bijna 1 op 1 qua electronica. Alleen je EWS systeem zit altijd in de weg (heb dit nog steeds niet opgelost) Rij dan nu ook nog met de 320 computer rond. Auto rijdt er niet heel veel minder om denk ik.
Al met al ben ik uiteindelijk 1,5 week bezig geweest met de ombouw aangezien ik alleen de weekenden vrij had en af en toe een avond. En de auto is vervolgens probleem loos door de APK gekomen (was al 2 weken verlopen ).
Als ik weer eens tijd heb en het weer lekker is ga ik de 320 uit elkaar trekken en kijken wat de schade is, vervolgens wordt het een mooie salontafel ofzo ;D
Gezien ik de auto na nieuwe nokkenas-sensor en krukas-sensor nog steeds kut lopend had ben ik bobines gaan checken en alle luchtslangen gaan checken, allemaal prima.
Vervolgens een compressie test gaan doen (had ik veeeeel eerder moeten doen....) en ja hoor laatste cilinder 0 druk. Heb niet eens de moeite meer genomen om te kijken wat er daar aan kapot is (ga binnekort eens kijken) en ben opzoek gegaan naar een ander blok. Nu denken jullie vast waarom een ander blok meteen? Gezien de auto voor race/drift bedoelt is mocht er best wat meer vermogen in zitten. Een 320 was opzich prima geweest maar nu dit probleem omhoog kwam ben ik een oproep gaan plaatsen voor een 323/325 of 328 blok.
Uiteindelijk heb ik een 323i blok met net iets meer dan 1 ton aan km's (oude blok had er al 280 duizend km's op zitten) en alle benodigde electronica etc. voor slechts 450 euro over kopen. Was zonder versnellings bak.
Dit was voor mij een goeie deal gezien een revisie van de 320 bijna even duur zou worden. Moest alleen wel zelf de motor terplekke eruit schroeven enz. Ook was de koppeling van de 320 bijna af en heb nu weer een goeie koppeling.
Gezien de 320 een m52b20 blok was en de 323 een m52b25 blok past dit bijna 1 op 1 qua electronica. Alleen je EWS systeem zit altijd in de weg (heb dit nog steeds niet opgelost) Rij dan nu ook nog met de 320 computer rond. Auto rijdt er niet heel veel minder om denk ik.
Al met al ben ik uiteindelijk 1,5 week bezig geweest met de ombouw aangezien ik alleen de weekenden vrij had en af en toe een avond. En de auto is vervolgens probleem loos door de APK gekomen (was al 2 weken verlopen ).
Als ik weer eens tijd heb en het weer lekker is ga ik de 320 uit elkaar trekken en kijken wat de schade is, vervolgens wordt het een mooie salontafel ofzo ;D
Re: Slecht stationair lopen bmw 320 Krukassensor/nokkenassensor?
Klinkt beetje als zelfde probleem met me e36 320i m50b20 alleen hoop ik niet ik het zelfde probleem heb
Alles vervangen zoals bobines en bougies
Kleppendeksel pakking nieuw enzo
Daarvoor draaide die goed na 2 dagen begon het probleem en als zo lees bij hierboven komt beetje overheen
Luchtmassa meter is ook nieuw dus ik begrijp er niks meer van nu nokkenas sensor besteld dan hopen het voorbij is
P.s hoe haal je bij odb1 de foutcodes uit het sisteem of gaat dat niet omdat odb1 ook al niet is uit te lezen
Mvg nathan
Alles vervangen zoals bobines en bougies
Kleppendeksel pakking nieuw enzo
Daarvoor draaide die goed na 2 dagen begon het probleem en als zo lees bij hierboven komt beetje overheen
Luchtmassa meter is ook nieuw dus ik begrijp er niks meer van nu nokkenas sensor besteld dan hopen het voorbij is
P.s hoe haal je bij odb1 de foutcodes uit het sisteem of gaat dat niet omdat odb1 ook al niet is uit te lezen
Mvg nathan