BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

BMW 316i E 1993: enkele vraagjes

Forum voor alle E36 series van 1991 tot 1999.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
Chris426
Neutraal
Posts: 15
Joined: 04 May 2015 18:27

BMW 316i E 1993: enkele vraagjes

Post by Chris426 »

Hallo,

ik heb hier een BMW 316i uit 1993 staan, waar ik een aantal vraagjes over heb.

Als eerste: wat is de snelste/makkelijkste manier om de motor eruit te halen?
Ik had ergens gelezen dat je dit best doet met motor en bak tegelijk, klopt dat?
En waar maak je je kraantje aan vast? Want ik zie enkel vooraan op het blok een oog om in te halen, achteraan vind ik er geen... moet er een band omheen de motor?


Dan, is er een manier om de wagen uit te lezen zonder specifieke apparatuur?
Bij Opel is er iets als de paperclipmethode, bestaat er ook zoiets bij BMW?

Bedankt alvast!

Grtz,

Chris

died320
Neutraal
Posts: 19
Joined: 02 Nov 2014 15:31
Type Auto: 323i MT

Re: BMW 316i E 1993: enkele vraagjes

Post by died320 »

Snelste en gelijk makkelijkste manier om je motor eruit te halen is (voor mij dan): Complete voorfront eraf halen ,klinkt als veel werk maar met z'n 2e met een beetje kennis in 15min te doen zo niet sneller (of langzamer..), 2 motorsteunen losschroeven aan de zijkanten van het blok en dan de 2 steunen van de bak loshalen. Vervolgens maak je de schakelstang los van de pook en haal je het rubber om de pook weg zodat deze er makkelijk uit komt en genoeg ruimte heeft.
Heb nooit een 4 cilinder eruit gehaald maar wat ik weet bij de 6 cilinders is dat soms het stuurhuis net in de weg zit voor je carter en dat je dus je stuurhuis los moet halen. Het lukt mij de ene keer wel zonder loshalen en de andere keer niet.
Qua ophangpunten had de 6 cilinder een oog aan de achterkant en aan de voorkant waaraan de ketting ging, ik moest hiervoor wel de luchtinlaat verwijderen om erbij te komen.
Vervolgens kun je de motor zo goed als horizontaal uit de auto trekken.

Er bestaat voor het uitlezen van een BMW E36 geen paperclipmethode oid meen ik.

succes!

Speedy540
2e Versnelling
Posts: 342
Joined: 27 Apr 2014 23:02
Type Auto: e34 540ia / e34 520iat / e36 316i
Location: Maassluis
Age: 52

Re: BMW 316i E 1993: enkele vraagjes

Post by Speedy540 »

Je kan de e36 uitlezen met dis en een gt1 kop. Echter is de aanschaf daarvan erg hoog. Ding koste mij nl 400 euro tweede hands en dat is dan nog een koopje.
[ external image ]
Rij een 316i van 04-1994. Wil je wat laten maken of heb je onderdelen nodig? pm me maar dan kijk ik wat ik kan betekenen voor je. De 540i staat geschorst. Uitlezen van uw bmw is mogelijk. zowel met Dis als Inpa

Topic Author
Chris426
Neutraal
Posts: 15
Joined: 04 May 2015 18:27

Re: BMW 316i E 1993: enkele vraagjes

Post by Chris426 »

Bedankt voor de antwoorden alvast!

Nog ff een vraagje: mopet de volledige luchtinlaat verwijderd worden, of enkel het bovenste gedeelte?

Ik heb nu bovenste gedeelte eral, maar zit nu nog in de knoop met m'n bekabeling, ik denk dat ik de onderste er ook moet afhalen om aan de rest van de bekabeling te komen.

Kan dit kloppen?

Bedankt!

Topic Author
Chris426
Neutraal
Posts: 15
Joined: 04 May 2015 18:27

Re: BMW 316i E 1993: enkele vraagjes

Post by Chris426 »

Edit: ben er intussen zelf wijs uit geraakt.
Trial and error blijft de beste leerschool ;).
Post Reply

Return to “1991 - 1999 (E36)”