BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Te warm worden motor

Forum voor alle E36 series van 1991 tot 1999.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
E36cabriofan
Neutraal
Posts: 4
Joined: 06 May 2015 12:32
Type Auto: E36 cabriolet m43

Te warm worden motor

Post by E36cabriofan »

Sinds gister loopt mijn motor warm e36 cabrio 318i m43. Heb toen simpel de verwarming test gedaan en die werd niet warm. De thermostaat ging niet open en heb deze toen vervangen. Na het systeem ontlucht te hebben een stuk gaan rijden en liep de motor weer warm! Was bij een garage in de buurt en die schreeuwden meteen koppakking. De verwarming wordt wel weer warm dus er is volgens mij wel circulatie in het systeem. Er lekt volgens mij wel klein beetje koelvloeistof tussen blok en thermostaathuis. M'n buurman zei dat de bouten van de thermostaat niet helemaal vast gedraaid mogen worden klopt dit? Mocht dit wel mogen snap ik waarom hij lekt.

Heb nu vanochtend de motor opnieuw ontlucht zat nog een beetje lucht in. Wat mij alleen opviel was dat de tempratuurmeter in het dashboard niet meer omhoogkomt! Tevens heb de visco koppeling gecontroleerd. Deze is te stoppen moment na de koude start, maar als ik de fan probeer te stoppen na 15 min stationair lopen is deze nogsteeds met de hand te stoppen! Is mijn visco koppeling misschien ook aan vervanging toe?

Ik probeer eerst alle mogelijkheden voor het warm lopen te controleren, voordat ik een gargage bedrijf m'n koppaking laat vervangen.

Hebben jullie misschien nog ideën of oplossingen?


De km stand is ongeveer 210000 km

Speedy540
2e Versnelling
Posts: 342
Joined: 27 Apr 2014 23:02
Type Auto: e34 540ia / e34 520iat / e36 316i
Location: Maassluis
Age: 52

Re: Te warm worden motor

Post by Speedy540 »

Hallo,

Voor de bouten van het thermostaathuis zal wel een aanhaal moment bekend moeten zijn. Ik zelf ken deze niet maar mogelijk zijn er hier mensen die dit weten. Heb je een nieuwe pakking geplaatst? en ook een nieuwe O-ring bij de thermostaat? Is de thermostaat wel de juiste waarde? en zit deze juist gemonteerd? denk hier bij aan het kogeltje wat er in zit. Hoe heb je het blok ontlucht? stond bijvoorbeeld de kachel aan? zodat het hele systeem ontlucht wordt?
Als je fisco met de hand (krant) te stoppen is dan zou ik deze vervangen.

Wat gebeurd er na een tijdje stil staan en afgekoelde motor als je de radiator dop losdraait? komt er dan lucht uit?
Rij een 316i van 04-1994. Wil je wat laten maken of heb je onderdelen nodig? pm me maar dan kijk ik wat ik kan betekenen voor je. De 540i staat geschorst. Uitlezen van uw bmw is mogelijk. zowel met Dis als Inpa

Topic Author
E36cabriofan
Neutraal
Posts: 4
Joined: 06 May 2015 12:32
Type Auto: E36 cabriolet m43

Re: Te warm worden motor

Post by E36cabriofan »

Hallo,

Het lekken bij de thermostaat is verholpen blijkbaar zat het nieuwe huis zo strak aangedraait dat de behuizing gescheurd was. Heb nu andere thermostaat gemonteerd en het lekken is gestopt.

Ik heb de auto tijdens het onluchten rechts voor iets opgekrikt en gevuld met onluchtingsnippel los. Tot er geen lucht meer uit de nippel kwam. Daarna heb ik de dop op het expansie vat gedraaid en de auto gestart. Een paar keer goed gas gegeven tot er een straaltje koelvloeistof uit de nippel kwam. Daarna nippel terug erin geschroefd en motor warm laten worden. Verwarming wordt nu ook weer goed warm.

Echter is mijn tempratuur meter in het dashboard nogsteeds dood. Terwijl slangen van de radiateur warm zijn en de kachel goed heet is. Iemand een oplossing?

Er komt inderdaad na het afkoelen ongeveer 15 minuten na uitzetten motor iets lucht uit het expansie vat. Maar heel weinig alsof je een half leeg flesje frisdrank opent

Speedy540
2e Versnelling
Posts: 342
Joined: 27 Apr 2014 23:02
Type Auto: e34 540ia / e34 520iat / e36 316i
Location: Maassluis
Age: 52

Re: Te warm worden motor

Post by Speedy540 »

Dat ontluchten zou hij niet meer moeten doen als hij een hele tijd stil staat. Per ongeluk de temperatuur sensor stekker los gehad?
Rij een 316i van 04-1994. Wil je wat laten maken of heb je onderdelen nodig? pm me maar dan kijk ik wat ik kan betekenen voor je. De 540i staat geschorst. Uitlezen van uw bmw is mogelijk. zowel met Dis als Inpa

Topic Author
E36cabriofan
Neutraal
Posts: 4
Joined: 06 May 2015 12:32
Type Auto: E36 cabriolet m43

Re: Te warm worden motor

Post by E36cabriofan »

Ik laat de auto staan tot morgen vroeg dan zal ik hem nog eens proberen te ontluchten. De verwarming wordt nu goed heet dus circulatie is er. Die stekker heb ik niet los gehad, omdat ik niet precies weet waar die sensor zit. Ergens onder het inlaat spruitstuk als ik het goed heb? Ik heb de dashboard test gedaan (knop om rit teller op nul te zetten vast houden) en alle tellers gaan dan naar max en weer naar nul. Zal dan de sensor kapot kunnen zijn?

Speedy540
2e Versnelling
Posts: 342
Joined: 27 Apr 2014 23:02
Type Auto: e34 540ia / e34 520iat / e36 316i
Location: Maassluis
Age: 52

Re: Te warm worden motor

Post by Speedy540 »

Het zou dan de sensor kunnen zijn. Ik weet ook even niet waar hij zit. MAar om de sensor uit te kunnen sluiten kan je de stekker er van los nemen en dan middels een draadje in de stekker deze aan de massa van de wagen te leggen (bijvoorbeeld via het blok) en dan de wagen op contact zetten. Dan zal de meter van je temperatuur naar max moeten uitslaan.
Rij een 316i van 04-1994. Wil je wat laten maken of heb je onderdelen nodig? pm me maar dan kijk ik wat ik kan betekenen voor je. De 540i staat geschorst. Uitlezen van uw bmw is mogelijk. zowel met Dis als Inpa

bmw325icabriovanos
Neutraal
Posts: 40
Joined: 27 Dec 2013 01:16
Type Auto: 325i cabrio
Age: 43
Contact:

Re: Te warm worden motor

Post by bmw325icabriovanos »

Sensor zit op je radiator, als je voor de auto staat rechtsonder. Even de stekkertjes aandrukken. en miss schoonmaken. Als ie het dan niet doet zou ik de auto warm laten worden en eraan gaan frunniken. Mocht je tempmeter wel oplopen of een beetje heb je een kabelbreuk. makkelijk op te lossen.
Probleem nog niet opgelost zou ik de sensor even doormeten. Even de weerstand meten. Iemand die dit meeleest kan dat vast wel even voor je doen bij zijn bmw e36 voor je of je vraagt het even aan ome google. Miss staat het zelfs wel in het werkplaatshandboek wat de weerstandswaarde moet zijn. succes!!!
[ external image ]
If you ain't boosting shit, you can't even roll with us.

Mvg20
Neutraal
Posts: 3
Joined: 25 May 2015 10:58
Type Auto: 316i compact

Re: Te warm worden motor

Post by Mvg20 »

Ik heb het hetzelfde probleem gister thermostaat vernieuwd vanmorgen reed ik bij de dijk omhoog 50m van mijn huis en hij begon op het begin min kool te staan en steeg niet ik reed in zn 3e versnelling en hij lag weer en was dood maar op mijn radiateur zit niks kan dit achter de waterpomp zijn (in de buurt van)
Kan iemand mij hiermee verder helpen?

Mvg

Chris426
Neutraal
Posts: 15
Joined: 04 May 2015 18:27

Re: Te warm worden motor

Post by Chris426 »

Heb je wel stromende kvs bij draaiende motor?
Zo ja, kan je de waterpomp al ongeveer uitsluiten lijkt me.
Post Reply

Return to “1991 - 1999 (E36)”