BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

ruitensproeier verstopt.

Forum voor alle E36 series van 1991 tot 1999.

Moderator: Moderator Team


Topic Author
albertjonko
Neutraal
Posts: 21
Joined: 25 Sep 2008 10:00

ruitensproeier verstopt.

Post by albertjonko »

sinds de winter doen de ruitensproeiers van mijn bmw 320i uit 92 het niet meer.. nu heb ik dat al vaker gehad en gewoon vervangen.. maar er moet toch wel een simpele manier zijn om te zorgen dat ze het weer doen.

als ik de slangetjes loshaal en de hendel overhaal, dan komt er wel gewoon ruitenvloeistof eruit stromen.

iemand nog een idee??

ronald 2002
2e Versnelling
Posts: 313
Joined: 17 Oct 2007 07:44
Location: walcheren zld
Age: 56

Re: ruitensproeier verstopt.

Post by ronald 2002 »

draadje uit je staalborstel trekken en dan even in gaatje porren pielen of hoe je het wilt noemen en hij is weer schoon
2002 '75 +m3 '93+530D'02

Topic Author
albertjonko
Neutraal
Posts: 21
Joined: 25 Sep 2008 10:00

Re: ruitensproeier verstopt.

Post by albertjonko »

vanmiddag even proberen dan.. had het wel met een spelt gedaan, maar mocht niet zoveel baten

bimmer
4e Versnelling
Posts: 1256
Joined: 24 Jan 2005 18:16
Type Auto: 318i (E46)
Location: Brunssum
Age: 45
Contact:

Re: ruitensproeier verstopt.

Post by bimmer »

Ik gebruik een compressor om wat lucht er door te blazen. Door de kracht en druk zijn ze 9 van de 10 x weer vrij.

Kan overigens ook zijn dat je pomp stukgevroren is als je niet voldoende antivries in je ruitensproeierreservoir had.

nicolay
3e Versnelling
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2009 00:13
Type Auto: E36 318i M43 Touring M 1998
Location: Den Dolder
Age: 42

Re: ruitensproeier verstopt.

Post by nicolay »

Heb ze onlangs vervangen, ze kosten echt maar een paar euro. Zijn ze gelijk weer echt zwart...
318i M43 touring 1998, M-uitgevoerd.

dB-Mike
3e Versnelling
Posts: 584
Joined: 04 Jan 2005 07:05
Location: Rotterdam
Age: 43
Contact:

Re: ruitensproeier verstopt.

Post by dB-Mike »

Zou ze indd ff doorblazen maar als ze steeds verstoppen houd in dat de sproeier waarschijnlijk van binnen roestig is
Heb je er soms water doorheen?
Anders zou ik denken gewoon vuil ff doorblazen en indd een ijzerdraad (of zeer dunne naald)
There's no place like the carseat...!!!

Topic Author
albertjonko
Neutraal
Posts: 21
Joined: 25 Sep 2008 10:00

Re: ruitensproeier verstopt.

Post by albertjonko »

nicolay wrote:Heb ze onlangs vervangen, ze kosten echt maar een paar euro. Zijn ze gelijk weer echt zwart...
waar heb je ze dan voor een paar euro gekregen?

nieuw zijn ze zonder stekker 12 euro en met stekker 25 euro..

heb ondertussen 1 kanaal vrij kunnen krijgen.. nog 3 te gaan :?

GSnIet
Neutraal
Posts: 47
Joined: 07 Jan 2008 13:56
Type Auto: 328iT
Location: Amsterdam

Re: ruitensproeier verstopt.

Post by GSnIet »

bij de dealer kosten ze 3 euri nog wat ..en de verwarmde 30 euro..dus

nicolay
3e Versnelling
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2009 00:13
Type Auto: E36 318i M43 Touring M 1998
Location: Den Dolder
Age: 42

Re: ruitensproeier verstopt.

Post by nicolay »

Ja, idd bij de dealer, ik was ook verbaasd, maar dacht toen wel waarom zou ik gaan zitten klooien als ze goed als gratis nieuw zijn? Zeker als ze na 18 jaar nogal grijs uitslaan..
318i M43 touring 1998, M-uitgevoerd.

GSnIet
Neutraal
Posts: 47
Joined: 07 Jan 2008 13:56
Type Auto: 328iT
Location: Amsterdam

Re: ruitensproeier verstopt.

Post by GSnIet »

daarom ;)

Topic Author
albertjonko
Neutraal
Posts: 21
Joined: 25 Sep 2008 10:00

Re: ruitensproeier verstopt.

Post by albertjonko »

nou dealer zegt: gewone 12,70 euro.... kom nog niet egt in de buurt van de drie.. maarja tog een keer doen he

Topic Author
albertjonko
Neutraal
Posts: 21
Joined: 25 Sep 2008 10:00

Re: ruitensproeier verstopt.

Post by albertjonko »

zou het pompje niet de druk meer aankunnen ? Ik hoor die altijd wel flink draaien. losgekoppeld komt er wel ruitenvloeistof eruit, maar gekoppeld niet.. terwijl de sproeiers wel gewoon schoon zijn.

jonasv
Neutraal
Posts: 37
Joined: 07 Aug 2012 17:28
Type Auto: bmw E36 316i compact
Age: 34

Re: ruitensproeier verstopt.

Post by jonasv »

ronald 2002 wrote:draadje uit je staalborstel trekken en dan even in gaatje porren pielen of hoe je het wilt noemen en hij is weer schoon
Ik had exact hetzelfde voor,

en wat deden ze bij de bmw-garage, idd, draadje uit een staalborstel en in het gaatje porren :)

MAd
3e Versnelling
Posts: 521
Joined: 16 Nov 2009 16:49
Type Auto: 525i Touring E39

Re: ruitensproeier verstopt.

Post by MAd »

Hallo beste BMW vrienden,

Bij verstopte ruitenwissersproeiers zoek ik ze dan gewoon even op, hahahaha, nee dit is natuurlijk een grapje.

Maar als het bij mij zo ver is, dan neem ik een setje laspit ragertjes, het is een setje met verschillende maten RVS staafjes met wat niet scherpe karteltjes er op.
Uitermate geschikt om de openingen te cleanen van de ruitensproeiers.
Ik heb dit setje al meer dan 20 jaar in mijn bezit, ooit eens gekocht voor de laspitten van de autogeen lasset.
Nu liggen ze dus in het deurvak van mijn auto, en indien de sproeier net wil werken, de rager er in en direct resultaat.
Het mooie van dit setje, je kan er je sproeikopjes ook uitermate goed mee afstellen, de ragertjes zijn een cm of 4 lang.
In dit setje zit altijd de juiste maat, en het beschadigd dus niet de sproeikoppen, als u de juiste maat kiest.

Dit setje kost haast niets, tenminste toen, nu zou ik het niet durven zeggen, reken ergens op een euro of 10 denk ik.
Te verkrijgen in elke las benodigheden zaak of waar ze autogeen las setjes verkopen.

Het is echt meer dan de moeite waard om dit set in bezit te hebben, geeft altijd resultaat.

Indien men er voor kiest om het lucht pistool te nemen, koppel dan wel even de sproeier slang los bij de motorkap.
Anders heeft u de kans dat u het terugslag ventiel vernielt, dan loopt de hele slang telkens leeg, het tankje in!
En het vuil blijft uiteraard als men de slang niet los haalt in het slangetje achter, met kans op weer een verstopte sproeier.

Dit moet dus allemaal helpen, succes. :ja:

Ik wens u nog een hele fijne zondag middag toe.

Met vriendelijke groet,
Ad

328iHIOB
1e Versnelling
Posts: 201
Joined: 31 Oct 2008 17:37
Age: 39

Re: ruitensproeier verstopt.

Post by 328iHIOB »

Zit er ook niet nog een plastik blokje tussen de sproeikopjes.

Ik dacht dat deze ook wel eens dicht gingen zitten.

Een wit rond blokje als die voor het blokje wel gewoon sproeit zal het blokje verstopt zitten nieuwe is dan de beste optie kosten het geld niet.
Post Reply

Return to “1991 - 1999 (E36)”