BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

[Z3 M54] Tik in blok

Forum voor alle E46 series van 1999 tot 2005.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
Bazz
Neutraal
Posts: 2
Joined: 08 May 2014 07:29
Type Auto: BMW Z3 2.2iS (2002)

[Z3 M54] Tik in blok

Post by Bazz »

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum, maar lees al wel een hele tijd mee. Sinds kort heb ik een BMW Z3 2.2iS met 117dkm op de teller, naast mijn E46 2.2i (zelfde blok dus ;) ), ik was op de hoogte van een aantal gebreken van de Z3 en daarom voor een nette prijs kunnen kopen. De wagen is wel goed onderhouden, dat wil zeggen defecten altijd netjes verholpen en op tijd zijn beurtjes gekregen. Nu is het zo dat de VANOS defect is (ga ik zaterdag vervangen) en dat het blok tikt. Het klinkt niet als het klepstoter tikje, maar meer als een doffe "tok". Bij een koude motor is het erger, maar bij een warme motor is het ook aanwezig. Boven de 1500 RPM is het verdwenen. De tok is stationair traag, dus "tok-tok-tok", zo'n 3 à 4 keer per seconde gok ik. Het geluid lijkt vooronder vandaan te komen, maar het is erg moeilijk te horen waar precies. Het lijkt erg op dit geluid: https://www.youtube.com/watch?v=MPNj56GIkfI.

DISA klep is zeker in orde, oliedop loshalen heeft geen effect, airco aan/uit heeft geen effect, tegenhouden visco fan (Z3 M54 heeft nog een visco fan) heeft ook geen effect. Motor loopt verder prima en ook onder accelereren/decelereren geen rare geluiden. Geen olieverbruik, geen koelvloeistof verbruik. Enkel stationair geeft hij die tok.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Ik heb het bericht in de E46 pagina geplaatst omdat ik denk dat daar meer mensen kijken dan op de Z3 pagina. De M54 techniek is identiek ;)

Topic Author
Bazz
Neutraal
Posts: 2
Joined: 08 May 2014 07:29
Type Auto: BMW Z3 2.2iS (2002)

Re: [Z3 M54] Tik in blok

Post by Bazz »

Een kleine toevoeging: het loshalen van de oliedop heeft toch wel effect. Het tikken verdwijnt als je de dop er af haalt. Losdraaien heeft geen effect (logisch ook..).
Post Reply

Return to “1999 - 2005 (E46)”