BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Trekhaakverlichting e46 aansluiten

Forum voor alle E46 series van 1999 tot 2005.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
raimond74
Neutraal
Posts: 13
Joined: 04 Jun 2014 20:07
Type Auto: e46 318i

Trekhaakverlichting e46 aansluiten

Post by raimond74 »

Hallo,

Ik heb vorige week een trekhaak gemonteerd onder mijn pre-facelift 318i uit 2002 maar nu moet de verlichting nog worden aangesloten.
Nu lees ik diverse verhalen over een specifieke kabelboom en een module omdat het anders niet zou werken terwijl ik met een testlampje tot de conclusie kom dat de verlichting gewoon van de achterlichten kan worden afgetakt. Kan iemand mij hier iets meer over vertellen?

linfiel
1e Versnelling
Posts: 75
Joined: 13 Dec 2013 14:20
Type Auto: E46

Re: Trekhaakverlichting e46 aansluiten

Post by linfiel »

Je moet daar inderdaad een aparte kabelboom op je canbus systeem aansluiten, je achteruit sensoren blijfen dan ook branden/piepen als je een kar er achter heb en daarbij moet je nog een trekhaakmodule hebben, deze schakelt je sensorren uit, het is een heel gedoe om dit zelf aan de praat te krijgen, als je de draaden rechtstreeks op je achter lichten aan sluit denk de canbus dat er wat aan staat en blijft dan 24uur zoeken met gevolg lege battery, Hoop dat je hiet wat aan hebt, SUCCES ermee.
Groet. linfiel.

Topic Author
raimond74
Neutraal
Posts: 13
Joined: 04 Jun 2014 20:07
Type Auto: e46 318i

Re: Trekhaakverlichting e46 aansluiten

Post by raimond74 »

Afgelopen vrijdagavond de stoute schoenen maar aangetrokken en de trekhaakverlichting op de "normale" manier aangesloten dus gewoon afgetakt van de achterlichten.
En wat denk je, HET WERKT!! Geen foutmeldingen en de auto doet het ook normaal. Het hele weekend direct gebruik gemaakt van de trekhaak en alles werkt naar behoren.
De parkeersensoren piepen wel bij het achteruitrijden maar dat vind ik minder interessant. Ik kan de zekering er ook even uittrekken en dan is het gepiep ook weg.
Het kan dus wel!!

linfiel
1e Versnelling
Posts: 75
Joined: 13 Dec 2013 14:20
Type Auto: E46

Re: Trekhaakverlichting e46 aansluiten

Post by linfiel »

Zo dat is knap Raimond, ik heb er een hoop ellende van gehad, maar wel opletten dat je battery niet leeg getrokken word als de stekker van de aanhanger er nog bijvoorbeeld nog inzit, maar ik hoop dat het niet hoeft bij jou.
Groet. linfiel.

Topic Author
raimond74
Neutraal
Posts: 13
Joined: 04 Jun 2014 20:07
Type Auto: e46 318i

Re: Trekhaakverlichting e46 aansluiten

Post by raimond74 »

Vooralsnog gaat het goed. Ik moet er bij zeggen dat ik de blauwe draad voor vaste spanning nog niet heb aangesloten( moet nog)
Ik zou ook niet weten waarom ik problemen zou moeten krijgen, immers als de stekker er nog wel inzit met de verlichting en de auto uit heb ik ook geen gesloten circuit op de verlichting en zou de accu dus ook niet leeg kunnen trekken. Hetzelfde geld bij ontkoppelde stekker. Ook dan heb ik geen stroomverbruikers en zou er in theorie niks fout moeten gaan.
Post Reply

Return to “1999 - 2005 (E46)”