BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

trillen na koppeling vervangen.

Forum voor alle E46 series van 1999 tot 2005.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
Wallr
Neutraal
Posts: 4
Joined: 20 May 2015 15:28
Type Auto: 318d e46

trillen na koppeling vervangen.

Post by Wallr »

Ergens op een rustig weggetje (gelukkig) begaf mijn druklager het laatst. Geratel in de versnellingsbak en schokken in het koppelingspedaal. Maar hij ontkoppelde gelukkig nog wel. Dus ( en hier ga ik comentaar op krijgen) rustig doorgereden.
Thuis gekomen wat heen en weer gebeld en uiteindelijk een Valeo massief vliegwiel besteld ipv een dubbelmassa vliegwiel. Ja, was ook stuk/vast gelopen. Toen het binnen was hele spul eronder gebouwd. Maar bij een proefrit toch het volgende geconstateerd.

Ik hoor een trillend geluid wat steeds erger wordt naarmate ik opschakel. Eerste, tweede en derde hoor ik het nog niet zo maar bij vierde en vijfde echt wel hoorbaar. Komt ergens achter vandaan, maar kan ook zijn dat het bij de versnellingsbak begint. Geluid is tussen 80 en 100 kilometer het ergst, daarna wordt het minder. Hoorde het volgens mij ook toen het druklager het begaf.

De Aandrijfas lagers zijn laatst vervangen evenals de ophangrubbers, dus dat zal het niet zijn.
Ik hoor het graag!

Speedy540
2e Versnelling
Posts: 342
Joined: 27 Apr 2014 23:02
Type Auto: e34 540ia / e34 520iat / e36 316i
Location: Maassluis
Age: 52

Re: trillen na koppeling vervangen.

Post by Speedy540 »

Is er intern in de bak niet iets meer stuk gegaan? Denk aan synchroon messen oid.
Rij een 316i van 04-1994. Wil je wat laten maken of heb je onderdelen nodig? pm me maar dan kijk ik wat ik kan betekenen voor je. De 540i staat geschorst. Uitlezen van uw bmw is mogelijk. zowel met Dis als Inpa

DannysedanE36
1e Versnelling
Posts: 187
Joined: 02 Jun 2013 23:32
Type Auto: E28 E34Touring, E36

Re: trillen na koppeling vervangen.

Post by DannysedanE36 »

Hallo,
"Ik hoor een trillend geluid wat steeds erger wordt naarmate ik opschakel. Eerste, tweede en derde hoor ik het nog niet zo maar bij vierde en vijfde echt wel hoorbaar. Komt ergens achter vandaan, maar kan ook zijn dat het bij de versnellingsbak begint. "
Om dit te voorkomen, is de 'twin-mass' toegepast. Met een enkele koppeling gaat op den duur je V-bak kapot. Die is ' aangepast' aan het twin-mass systeem. Terug naar het 'oude' systeem, lijkt mij. Succes. Groeten, Danny

Topic Author
Wallr
Neutraal
Posts: 4
Joined: 20 May 2015 15:28
Type Auto: 318d e46

Re: trillen na koppeling vervangen.

Post by Wallr »

10 punten Danny. Enkelmassa vliegwiel kon wel op een benzine motor, niet op een diesel.
Ik heb hem vervangen voor een dubbelmassa en hij rijdt weer goed!

DannysedanE36
1e Versnelling
Posts: 187
Joined: 02 Jun 2013 23:32
Type Auto: E28 E34Touring, E36

Re: trillen na koppeling vervangen.

Post by DannysedanE36 »

Denk de juiste keuze, waarschijnlijk leidt de korte duur van de ' single' niet tot gevolgschade. Het is nu weer volop genieten van je beemer. Groeten, Danny
Post Reply

Return to “1999 - 2005 (E46)”