BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Rare problemen met kachel en koelvloeistof

Forum voor alle E46 series van 1999 tot 2005.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
n.mathon
Neutraal
Posts: 1
Joined: 07 Jun 2015 21:58
Type Auto: E46

Rare problemen met kachel en koelvloeistof

Post by n.mathon »

Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort een troste eigenaar van een BMW E46 316i uit 2003.
Ik ervaar wat problemen met mijn kachel en koelvloeistof.

Ik had een flinke kras gespot aan de onderkant van mijn voorbumper en terwijl ik die aan het bijtippen was, zag ik dat er iets lekte aan de onderkant van de auto (in het midden bij de pook ongeveer), niet extreem veel maar toch veel druppels.

Ik verplaatste de auto en rook aan het spul, het was duidelijk geen olie want mijn vingers waren niet vettig toen ik het aanraakte maar ook geen benzine want dat ruik je goed, het was dus koelvloeistof. Nu was het die dag erg warm hier in het zuiden (33 graden), dus ik dacht dat het daardoor kwam (te veel druk misschien).

Die avond toen het nog steeds erg zwoel en vochtig na de storm was, kreeg ik supersnel een flinke lichtblauwe waas op de binnenkant van de ramen, vooral toen ik de kachel had aangezet. Dit kreeg ik uiteindelijk weg door de airco aan te zetten. Het rook echt naar koelvloeistof.

Ook krijg ik (met een warme motor) pas warme lucht in de cabine zodra ik flinke toeren maak en minimaal ong. 40kmpu rij, en hoor ik soms water lopen. Voor de rest is altijd alles droog binnen mijn cabine.
Een paar dagen daarvoor had ik een klein beetje mayonaise-achtige smurrie aan de onderkant van mijn peillstok, maar niet onder de oliedop (olie is twee weken daarvoor ververst). Ik rij best vaak lange afstanden dus het komt niet doordat ik steeds korte stukken rij.

De lek was tot nu toe maar eenmalig, omdat ik wel iedere keer check of er een plasje ligt zodra ik een aantal minuten later weer weg rij. Ik heb ook anti-lek spul van BARS gisteren in mijn koelstysteem gegooit om extra lekken te voorkomen (Ja, ik moet wat).

Onderhoud doe ik voornamelijk zelf, ben best handig maar dit probleem heb ik nog niet eerder gehad.
Weten jullie wat de oorzaak zou kunnen zijn en hoe dit het makkelijkst is op te lossen?

Ik hoor graag jullie tips en to-do's.
Hartstikke bedankt!

Groeten, N. Mathon
Post Reply

Return to “1999 - 2005 (E46)”