BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Achterlichten problemen

Forum voor alle E46 series van 1999 tot 2005.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
FrankBMW
Neutraal
Posts: 2
Joined: 12 Jun 2015 13:42
Type Auto: 320i E46

Achterlichten problemen

Post by FrankBMW »

Beste Lezers,

Ik heb sinds twee maanden een BMW 320i (eind 2001) aangeschaft. Na wat klein onderhoud en een grote beurt een heerlijke auto.
Nu heb ik afgelopen week voor het eerst mijn afneembare trekhaak gemonteerd om even snel een aanhangertje weg te brengen.

Direct bij het aansluiten van de aanhangwagen stekker begin er een lampje te branden op het dashboard dat er wat aan de achterlichten mankeert.
Na controle breek alles gewoon te werken ( Licht, rem, richting aanwijzers).

Na de rit de aanhangwagen afgekoppeld en toen begon de ellende..... Aan de rechter kant branden nu alle drie de lampen bij normaal licht (dit waren eerst alleen de twee buitenste.) Aan de linker kant brand alleen het buitenste lampje (nog maar één dus). Ook het mistlicht werkt helemaal niet meer. Alle lampjes en bedrading zijn goed.

Na wat gezoek op internet kwam ik er achter dat er eigenlijk een speciale module moet worden ingebouwd bij het gebruik van een trekhaak. En niet zomaar wat draadjes aanknijpen bij de achterlichten. Dit hebben de sukkels die de trekhaak ooit geïnstalleerd hebben helaas gedaan.

Reeds geprobeerd:
Uitlezen, fout wissen ( komt gelijk weer terug ) Error: side licht left
Licht module een tijdje spanningsloos gemaakt.
Alle bedrading van de trekhaak losgekoppeld (dus terug naar de originele situatie)

Dit helpt allemaal niet.

Ik vrees dat de licht module (achter de verlichtingsknop) gewoon kapot is.
Iemand ervaring met dit geval?
Alle inbreng is welkom want het vervangen van die licht module brengt problemen met de kilometerstand met zich mee.
De stand is namelijk ook in deze module opgeslagen....

Vriendelijke groet, en bedankt voor de eventuele reacties!

Topic Author
FrankBMW
Neutraal
Posts: 2
Joined: 12 Jun 2015 13:42
Type Auto: 320i E46

Re: Achterlichten problemen

Post by FrankBMW »

Goede middag,

Na wat onderzoek weer wat verder gekomen.
Ik was bezig extra massa draden aan te sluiten toen ik ineens zag dat er vanaf de trekhaakdoos twee draden lopen naar de kabelboom die de kofferdeksel ingaat. Na wat tape te verwijderen zag ik dat er een draad die normaal gesproken naar de kofferdeksel gaat was onderbroken en aan de twee draden was gemaakt die naar de trekhaakdoos lopen. Na wat zoeken op internet blijkt dat er in sommige trekhaakdozen een extra contact zit om het mistachterlicht te onderbreken zodat deze niet brandt op de auto als er een aanhanger achter hangt.

Nu zou je zeggen, draden weer aan elkaar en het probleem is opgelost.... :nee:
Het mist achterlicht werkt weer helemaal zoals het hoort :) , het dashboard lampje dat zegt dat er iets aan de verlichting mankeert is nu ook uit. :) Tot zover allemaal goed. Alleen doet van de normale achterlichten één lampje het niet.
Het gaat om het middelste lampje aan de linker onderkant. Maar gek genoeg ook geen foutmelding.... Vanavond weer even de BMW scanner er aan. Misschien wat oude storingen wissen....

Groet,
Frank
Post Reply

Return to “1999 - 2005 (E46)”