BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Bmw e46 316ti, ratel bij koude start

Forum voor alle E46 series van 1999 tot 2005.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
VincentOs
Neutraal
Posts: 3
Joined: 16 Oct 2018 17:16
Type Auto: Bmw e46 compact 316ti

Bmw e46 316ti, ratel bij koude start

Post by VincentOs »

Beste allemaal,

Om te beginnen zal ik me even voorstellen, aangezien ik nieuw ben op dit forum. Ik ben Vincent, 25 jaar jong en kom uit de ronde venen. Ik heb een bmw e46 compact 316ti. Nu heb ik een raar probleem, namelijk bij het starten met een koude motor geeft ie de eerste 3 seconden een harde ratel. Daarna is het weg en loopt ie gewoon goed. Als je gaat rijden is er ook niks aan de hand behalve als ie niet belast wordt dus zeg maar gas los gaat ie lichtjes ratelen. Zodra je gas geeft is dit weg. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik heb de olie al vervangen voor originele bmw olie 0w30! Alle tips zijn welkom! Alvast bedankt voor alle moeite. Met vriendelijke groet, vincen

JanMeulen
Neutraal
Posts: 1
Joined: 08 Jul 2013 13:55
Type Auto: BMW 320D E91
Age: 32

Re: Bmw e46 316ti, ratel bij koude start

Post by JanMeulen »

Hallo en welkom Vincent, ik ben ook nieuw.. Maar als ik je verhaal zo lees denk ik aan je klepstoters, daarnaast zou je kunnen denken aan simpelere dingen zoals een loszittende startmotor of een afdek plaat.

DannysedanE36
1e Versnelling
Posts: 187
Joined: 02 Jun 2013 23:32
Type Auto: E28 E34Touring, E36

Re: Bmw e46 316ti, ratel bij koude start

Post by DannysedanE36 »

VincentOs wrote: 16 Oct 2018 18:08 Beste allemaal,
Ik heb een bmw e46 compact 316ti. Nu heb ik een raar probleem, namelijk bij het starten met een koude motor geeft ie de eerste 3 seconden een harde ratel. Daarna is het weg en loopt ie gewoon goed. Als je gaat rijden is er ook niks aan de hand behalve als ie niet belast wordt dus zeg maar gas los gaat ie lichtjes ratelen. Zodra je gas geeft is dit weg. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik heb de olie al vervangen voor originele bmw olie 0w30! Alle tips zijn welkom! Alvast bedankt voor alle moeite. Met vriendelijke groet, vincen
Hallo Vincent,
Van welk bouwjaar is je auto? Mij lijkt 0W30 erg dun voor deze wat oudere motor. Is dat voorgeschreven volgens het boekje?
Dan zou het ratelen ook daarmee samen kunnen hangen; bovendien hebben alle motoren met hydraulische stoters de eerste seconden het 'even ratelen', want de oliedruk moet opgebouwd worden.
Via je kenteken zou je ook hier kunnen kijken: https://www.overwegolie.nl/motorolie-bmw.htm
Groeten, Danny

Topic Author
VincentOs
Neutraal
Posts: 3
Joined: 16 Oct 2018 17:16
Type Auto: Bmw e46 compact 316ti

Re: Bmw e46 316ti, ratel bij koude start

Post by VincentOs »

Mijn bmw komt uit 2003....de ratel die ik heb bij een koude start is echt behoorlijk hard....maar enkel bij starten. Verder een veel lichtere ratel bij een gelijkmatig onbelast toerental

DannysedanE36
1e Versnelling
Posts: 187
Joined: 02 Jun 2013 23:32
Type Auto: E28 E34Touring, E36

Re: Bmw e46 316ti, ratel bij koude start

Post by DannysedanE36 »

Misschien toch met andere olie rijden(als je dat nog niet hebt gewisseld), ik denk dan aan 5W40. Heb dat zelfs in m'n M30b28 van '82 met 500cc '5-in-een' toevoeging; loopt even stil en zelfs soepeler, Bewijs: moest het stationair toerental 300 toeren! lager afstellen dan die stond afgesteld voor de oliewissel.(ging van 10W40 naar 5W40).
Nogmaals, vind 0W30 erg dun, maar geen idee of het niet zou kunnen.
Heb nog geen ervaring met hydraulische klepstoters; mijn E34 M50b25 krijgt over 3-4 week de oliewissel van 10W40 naar 5W40. Groeten, Danny

Suusje
Neutraal
Posts: 2
Joined: 27 Oct 2018 20:35
Type Auto: BMW E46 1.6 16V

Re: Bmw e46 316ti, ratel bij koude start

Post by Suusje »

Hoi, ook ik denk dat je de verkeerde olie gebruikt. Zeker nu je de winter in gaat. Mijn advies is dan ook om 5W30 te kopen en het liefste van gastrol C3 Edge
Ik rij zelf ook een E46 en gebruik alleen deze olie, ik koop deze altijd online bij de olieconcurent.nl Wordt er 5 liter bij mijn thuis bezorgd voor 46 euro.

Topic Author
VincentOs
Neutraal
Posts: 3
Joined: 16 Oct 2018 17:16
Type Auto: Bmw e46 compact 316ti

Re: Bmw e46 316ti, ratel bij koude start

Post by VincentOs »

Het eerste wat ik gedaan heb is de olie vervangen voor 0w30. Dit stond in de handleiding die bij de auto zat. Raden jullie 5w30 aan? Van de week eerst de oliedruk meten en dan weten we meer.

I_C_Notting
Neutraal
Posts: 3
Joined: 11 Feb 2020 14:19
Type Auto: BMW 316i

Re: Bmw e46 316ti, ratel bij koude start

Post by I_C_Notting »

Hallo VincentOs,
Hoeveel km heeft de motor gelopen als ik vragen mag
Post Reply

Return to “1999 - 2005 (E46)”