Ik rijd een BWM 318D E91 Touring uit 2008.
Ik heb deze voormalige leaseauto aangeschaft via leaseplan met 92K op de teller.
Inmiddels is dit 164K.
Ik reed afgelopen Donderdag op de A14 richting Dresden met een drafje van rond de 180kmph toen er opeens een melding verscheen dat er verminderd motorvermogen beschikbaar was en zsm moest stoppen.
Ik ben gestopt en heb de ANWB gebeld.
De ADAC garage waar ik terecht kwam gaf aan dat het een probleem met de distributieketting betreft met aanvullend het advies om dit bij een BMW dealer te laten verhelpen aangezien het een, volgens hem, bekend probleem betrof waar een coulance regeling voor zou gelden. Wat mij betreft prima.
Nu heb ik wat gegoogled en ben tot de conclusie gekomen dat er best wel wat mensen met hetzelfde euvel te vinden zijn.
Echter heb ik niet kunnen achterhalen of er nu daadwerkelijk een structureel probleem is met dit type uit genoemd jaar.
Aanvullend hoor ik al maanden een vervelend rateltje en heb ik dit ook gemeld bij de BMW dealer die op zijn beurt een optionele offerte heeft afgegeven voor vervanging distributieketting á 2300 euro. Er werd met klem beweerd dat er helemaal geen probleem is, maar dat dit de enige optie was om van het rateltje af te komen. Het vervolg weten we inmiddels uit de intro van mijn verhaal

Wat nu? Bij wie verhaal ik wat? Ligt de schuld bij mij? Ligt het bij de garage met het "foute" advies? Is het een structureel E91 (n47 motor) probleem?
PS: Waarom ik een BMW heb gekocht? Ik had begrepen dat de distributieketting onderhoudsvrij was!
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
bij voorbaat dank
groeten
Marc