BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

e91 325i 2006, storing P0420/P0430 & "bokken" van de motor/bak

Forum voor alle E9X serie vanaf vanaf 2006 tot 2012.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
RutgervDoorn
Neutraal
Posts: 2
Joined: 15 Jun 2018 11:15
Type Auto: e91 325i 2006 Monaco Blue// e28 525i 1985 Diamantschwartz

e91 325i 2006, storing P0420/P0430 & "bokken" van de motor/bak

Post by RutgervDoorn »

Hier het verhaal ook nog even.... eerst in algemeen gezet. daar zal ik hem verwijderen

Hallo iedereen,

De e91 komt uit Maart 2006, heeft dus een N52b25A blok erin liggen, als het goed is... (plastic onderkant van de bak) is het een ZF 6 bak automaat. km stand bij aanschaf is 165000. tijdens de uitgebreide testrit van 45 minuten deden zich geen vreemde zaken voor. Dit begon na een week of 3. Ik ben ook met de garage bezig over de garantie op de wagen gezien het feit dat hij niet voldoet.

De onderhoudshistorie van de wagen is bekend. heb zelfs de eerste apk beurten erbij. boekjes netjes opgeschreven.

De wagen is aangeschaft met een nieuwe apk en afleverbeurt.

Ik heb geen twee linkerhanden, want ik doe graag dingen aan auto's tot zover het gaat met het gereedschap wat ik heb maar een e91 is dus een beetje nieuw en onbekend gebied

Hier zijn de vragen dan. het motorlampje kwam bij en na uitlezen kwamen de genoemde foutcodes (P0420, P0430) omhoog. Dit kan zijn kat? een van de sensoren? verder zou ik het niet een twee drie weten.... heeft iemand ervaring met deze storing en zo ja kan er meer over verteld worden?

De volgende symptomen komen voor in zijn Drive/Park en Reverse. in neutraal niet of nauwelijks mits de airco bij staat( ja die snap ik ook niet helemaal).

Als ik met de wagen in manuele modus rijd komt het nagenoeg niet voor.... Het voelt alsof de koppelomvormer net wel net niet wil aangrijpen.. Maar goed zo voelt het, stel je voor in Drive voor het stoplicht dipt zen toeren tal af en toe een beetje en voelt het alsof er een vrachtwagen langsrijdt met veel wind... Blok komt dus weer op gang anders heb je dat gevoel niet. het voelt dus als de koppelomvormer maar het lijkt meer richting blok te gaan

Boven de 2000 toeren is hier geen last meer. En bij een constante snelheid komt het ook niet voor tussendoor.
het hoeft dan niet perse aan de bak/ koppelomvormer te liggen lijkt mij..... als de wagen in Drive staat en de airco staat bij heb je wel zwaardere last onder stationair toerental. Kan dit gerelateerd zijn aan iets in de motor??

Ik heb een andere situatie gelezen waarin staat dat het bij de man was opgelost met nieuwe bobine pennen en bougies. Dit is iets wat ik wel graag zou willen uit proberen. Verder meerdere verhalen gelezen maar die komen terug op de bak... en de bak schakelt verder eigenlijk prima, kan er niks aan ontdekken wat zou kunnen betekenen dat de bak aan het falen is. alle versnellingen werken. nooit problemen met in een versnelling zetten.

ik heb een poging gedaan om het vierkant te maken met de volgende argumentatie: Motorstoring P0420 en P0430 zijn erin gekomen na een paar weken gebruik op een 12 jaar oude auto met 165 000 km op de teller. Inmiddels... 3000 km verder heeft het blok dus wat meer werk gekregen. Ik weet niet wanneer de bougies/bobine pennen voor het laatst zijn vervangen. Als dit te lang geleden is kan het dus tot een slechte ontbranding leiden wat ervoor zorgt dat de storing erin komt en dat dus ook de auto moeilijk doet in drive voor het stoplicht met de airco aan omdat dit extra lasten zijn op de motor onder stationair toerental....

Verder ben ik eigenlijk nog geen steek verder... als iemand een ander inzicht heeft of dit verhaal kan bevestigen hoor ik het graag....

alvast bedankt voor de reacties!

Groeten Rutger
Post Reply

Return to “2006 - 2012 (E90, E91, E92, E93)”