BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Upgrade audio E91

Forum voor alle E9X serie vanaf vanaf 2006 tot 2012.

Moderator: Moderator Team


emmerx
Neutraal
Posts: 47
Joined: 16 Feb 2013 20:02
Type Auto: E91
Location: Bollenstreek

Re: Upgrade audio E91

Post by emmerx »

Deze week mijn Connect2 kabelset (CTHBM01) en DIN-frame binnengekregen.
Dit weekeinde pas tijd om te gaan inbouwen en te zien/horen of alles klopt wat ze beweren bij Connects2:
- PDC geluid blijft
- Bediening op stuur blijft werken
- Geen foutmeldingen via CAN-bus

Best een gok om 150,- uit te geven als dit niet zo zou werken...

Eerst de climate control verwijderen (klikken) en de OEM-radio (2x kruiskopschroef),
dan de FAKRA connector los en de antenne plug er uit trekken.

Daarna op zoek naar een continue 12V voor de gele voedingskabel zodat de radio de instellingen behoudt als het contact wordt uitgezet.
[ external image ]]
Deze positie bleek helaas toch een contact-geschakelde 12V, dus ik kon alles weer opnieuw instellen.
De aansluiting er twee posities onder heeft uiteindelijk wel een continue 12V.
De meegeleverde (15A gezekerde) connector past perfect in de zekeringhouder zonder enige modificatie.

Eerst testen of alles werkt, voordat ik alles inbouw en wegwerk.
Om zo zeker te zijn dat niet alle moeite voor niets is ...

[ external image ]

Gelukkig blijkt bij de test dat alles prima werkt.
De stuurwielbediening geeft de eerste keer wat problemen, maar contact uit en aan en alles werkt als een zonnetje.
Ook de geluiden van de parkeerhulp in de achterbumper zijn goed hoorbaar uit de achterste luidsprekers.

Onder de radio is genoeg ruimte om de uitgebreide kabelset en CAN-box weg te werken.
[ external image ]
Zichtbaar is nog de contraplug van de externe microfoon, links onderaan de warboel op de foto.
Ik ga het eerst met de interne mic van de Sony proberen.
Als de mensen me niet goed verstaan ga ik de externe microfoon alsnog installeren en aansluiten.



[ external image ]
Op de DIN-frame een universele telefoonhouder van Ebay vast gezet, beetje gemodificeerd met zaag en vijl.
In het dashboard durfde ik niet te boren, maar bij een plastic frame van 15,- is dat minder risicovol.
En alles kan later eer eenvoudig terug naar origineel; fijn bij een evt verkoop van de auto.

Conclusies:
- Geluid is heel veel beter.
De OEM radio heeft een ingebouwde 20 Watt eindversterker die de subwoofers onder de voorstoelen niet kan aansturen zonder vervorming. Resultaat is waardeloos laag in heftigere muziek. De Sony MEX BT3800 met 4x 52W kan de 2 Ohm van de parallelle speakers (woofers en mid+tweeter) aan de voorkant wel strak weergeven!
- Bluetooth A2DP werkt prima.
Audio streamen van de music player en internet radio op de smart phone werken feilloos, navigatiestem wordt mooi in- en uitgefade.
- PDC geluid is hoger qua frequentie en stereo is daarmee beter te horen, dus aan welke kant je weinig ruimte meer hebt.
- Geluid is zonder de belachelijke versterking van laag en hoog.
Netjes vlak audio uitgangssignaal dat met de 3-bands toonregeling op de radio goed is aan te passen op de luidsprekers en de akoestiek van de auto.


Ik ben blij dat ik dit heb geprobeerd, ondanks alle mensen op de diverse fora die het afraden.
Natuurlijk is een radio in de kleur van de rest van het dashboard mooier, maar bij de nieuwere after market radios is de kleur van het display al instelbaar. Zoals de opvolger van deze radio: de Sony MEX BT3900.

En ik moet zien of de microfoon goed genoeg is, want dat wordt nog wel een klusje.

Maar ik heb veel geld uitgespaard:
- Dension of Fiscon BT-module: 500,-
- losse 4x 50W eindversterker: 250,-
- equaliser: 200,-
- inbouw: 200,-
- BMW-codering: 60,-
En ik kan vrijwel de hele set weer meenemen naar een volgende auto.

Ook nog een USB naar telefoonlaadconnector gesoldeerd zodat ik mijn telefoon kan laden met de USB-poort op de Sony.
Ik ben blij! :D
Last edited by emmerx on 08 Feb 2019 22:00, edited 4 times in total.

emmerx
Neutraal
Posts: 47
Joined: 16 Feb 2013 20:02
Type Auto: E91
Location: Bollenstreek

Re: Upgrade audio E91

Post by emmerx »

Na een dag de eerste ervaringen: allemaal positief.

De interne microfoon van de Sony werkt prima voor car kit gesprekken.
Niemand merkte verschil met mijn OEM BMW car kit microfoon,
dus ik laat de externe Sony microfoon nog even in de verpakking.

De dong voor de PDC is een piep geworden die stereo beter klopt.
De dong voor de gordels (beter: nog niet ingeklikte gordels) is weg.
Wat me niet legaal lukte met de oude HU is nu vanzelf opgelost!

Beste upgrade winst blijft de veel betere geluidkwaliteit van de versterker en
het gemak waarmee de telefoon zich verbindt met de HU en muziek speelt.
Door een profiel te kiezen voor deze BT-connectie wordt automatisch mijn km-administratie app gestart
en bij het verlaten van de auto de parkmobile app ...

emmerx
Neutraal
Posts: 47
Joined: 16 Feb 2013 20:02
Type Auto: E91
Location: Bollenstreek

Re: Upgrade audio E91

Post by emmerx »

Na veel positieve ervaringen met de upgrade nu ook een eerste negatieve ervaring:
De knoppen van de radio werken pas weer als ik eenmaal een knop van de stuurbediening heb gebruikt.

Maar zelfs ondanks dit blijft de inbouw van de Sony radio een enorme verbetering,
die ik iedereen (zonder ingebouwde navigatie) aanraad!

emmerx
Neutraal
Posts: 47
Joined: 16 Feb 2013 20:02
Type Auto: E91
Location: Bollenstreek

Re: Upgrade audio E91

Post by emmerx »

Een carkit met draadloze Qi lader gemaakt voor mijn nieuwe Samsung S4.
Auto is nu een audioparadijsje geworden.

[ external image ]


De Samsung S4 geschikt maken voor draadloos laden voor maar € 8,-
[ external image ]


Vorige week ook nog even een Sony MEX-BT4100U ingebouwd als test.
Bediening met stuur werkt nu nog beter (FF/RW) en geen probleem meer bij opstarten.

Kleur van scherm aanpassen is grappig voor de BMW puristen, kan de radio gewoon BMW-oranje worden.

emmerx
Neutraal
Posts: 47
Joined: 16 Feb 2013 20:02
Type Auto: E91
Location: Bollenstreek

Re: Upgrade audio E91

Post by emmerx »

Opes, 6 jaar geleden ingebouwd, maar nooit ervaringen gepost .....

HU inmiddels vervangen door de Sony MEX-N4100BT.

[ external image ]

Alles werkt echt super in de auto nu, radio/versterker i.c.m. Android smart phone ingesteld op split screen.
Geen groter scherm nodig; bediening via stem werkt prima en terugkoppeling routenavigatie komt door speakers..
  • Alles draadloos: audio (Bt A2DP), car kit (HFP) en opladen telefoon met Qi (langzaam, evt Samsung Fast charge met kabel ...)
  • Prima audio: 4x 50W Sony met 7-bands equalizer, Focal tweeters en mids
  • Spotify, Tune In radio en lokale muziekbestanden via CD, USB of AUX-ingang
  • Navigatie via Google Maps: altijd kaart updates (evt offline kaart) en verkeersinfo met roaming in de EU
  • Flitsers en lokale maximale snelheden met TomTom Flitsers
  • PDC in stereo
  • Inkomende berichten worden voorgelezen
  • Bediening via knppen op stuur
  • Geen piep meer wanneer de gordels niet gebruikt worden...

[ external image ]


Toch blijft het leukste knopje op het dashboard van de achterwielaangedreven BMW de DTC.
Bij regen of sneeuw even ingedrukt houden voor party mode...
Post Reply

Return to “2006 - 2012 (E90, E91, E92, E93)”