BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Upgrade audio E91

Forum voor alle E9X serie vanaf vanaf 2006 tot 2012.

Moderator: Moderator Team


Topic Author
Bassie
Neutraal
Posts: 9
Joined: 28 Dec 2012 12:02
Type Auto: BMW E91 318d

Upgrade audio E91

Post by Bassie »

Ik heb sinds kort een BMW 318d touring uit 2006. Ik heb 4 speakers in de deuren en 2 subs onder de stoelen (volgens mij standaard audio pakket). Topauto met slechts 1 minpunt: het geluid. Vooral de hoge tonen komen niet goed uit de verf.
Vandaag heb ik de 4 deurspeakers vervangen door 4 2weg speaker van Pioneer. En niet tevreden: bij radiomuziek klinkt het prima, veel beter dan wat ik had. Maar bij m'n eigen muziek (muziek met wat meer bass) oversturen de speakers erg snel,het klinkt voor geen meter. Die gast die de speakers had ingebouwd, gaf aan dat de standaard speakers meer in het laag zitten en de nieuwe meer in het midden en hoog. Volgens mij (ik heb er niet zoveel verstand van)zijn er een aantal oplossingen (zonder al teveel geld uit te geven):
-filter plaatsen, waarbij het laag naar de subs gaat en midden en hoog naar de deurspeakers
-oude speakers terugplaatsen, nieuwe raamlijsten met uitsparing voor tweeters kopen en tweeters plaatsen

Zijn dit alle oplossingen of zie ik er nog een paar over het hoofd?
Alvast bedankt voor de moeite!

emmerx
Neutraal
Posts: 47
Joined: 16 Feb 2013 20:02
Type Auto: E91
Location: Bollenstreek

Re: Upgrade audio E91

Post by emmerx »

Bassie wrote: -filter plaatsen, waarbij het laag naar de subs gaat en midden en hoog naar de deurspeakers
-oude speakers terugplaatsen, nieuwe raamlijsten met uitsparing voor tweeters kopen en tweeters plaatsen

Zijn dit alle oplossingen of zie ik er nog een paar over het hoofd?
Alvast bedankt voor de moeite!
Hierover is al veel gepost op het E90post forum.
Een heel uitgebreid overzicht vind je op
http://www.e90post.com/forums/showthrea ... st11238082

Ik heb zelf de Professional HU (base/stereo) met alleen deurspeakers (mids) en de woofers onder de voorstoelen .
Klinkt op het eerste gehoor wel aardig, maar mist hoog en heeft veel te veel bass.
Komt door de toonregeling:
http://www.e90post.com/forums/showthrea ... ight=graph



Ik ga zelf de optie met de Focal KRS100 mids en tweeters inbouwen.
http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=540954
Raamstijlen al binnen, morgen de eerste kant inbouwen en testen.

Filters zal ik initieel instellen op -3dB om de toonregeling te corrigeren, maar ga daarna uitgebreid spelen om zonder extra EQ de klank wat vlakker te krijgen.
Auto audio is vaak weggegooid geld vanwege alle omgevingsgeluiden, maar deze brakke papieren set verdient wel een kleine upgrade

Met misschien in de toekomst ook nieuwe woofers; het houdt nooit op ...

emmerx
Neutraal
Posts: 47
Joined: 16 Feb 2013 20:02
Type Auto: E91
Location: Bollenstreek

Re: Upgrade audio E91

Post by emmerx »

Vandaag aan de audio 'gesleuteld'.
Helaas passen de Focal mids niet in de deur zonder een pasring, die ga ik van de week maken.

[ external image ]



Wel heb ik de tweeters in kunnen bouwen en tot volgende week heb ik de tweeters aangesloten via de midspeakers in de deur.
Daar bleek een scheidingsfilter in te zitten (eigenlijk alleen een condensator), en al een aansluiting voor een standaard BMW-tweeter.

[ external image ]


De lege connector heb ik met een tangetje ontdaan van plastic en er een stukje kabel aan gesoldeerd.
Voorlopig met kroonsteentje de Focal tweeters aangesloten, zonder scheidingsfilter.

[ external image ]


Nu veel te veel hoog door de EQ instelling van de HU, maar met bass op -1 en treble op -4 gaat het wel.
Stuk beter dan zonder tweeters en geen gekke optie voor mensen die ook alleen de base STEREO optie hebben.
Volume moet wel beperkt blijven...
Last edited by emmerx on 08 Feb 2019 21:54, edited 3 times in total.

emmerx
Neutraal
Posts: 47
Joined: 16 Feb 2013 20:02
Type Auto: E91
Location: Bollenstreek

Re: Upgrade audio E91

Post by emmerx »

Ik wil mijn standaard mid speakers in de deur vervangen door betere aftermarket 4" speakers: Focal KRS100.
Die zijn echter een stuk kleiner dan de OEM speakers, en de opening tussen de speaker en het gat in de deurbekleding is niet bevorderlijk voor de geluidskwaliteit ....

Ik ga zelf adapters maken. Waarschijnlijk van MDF, omdat het eenvoudig te bewerken is.

Maar mooier vind ik het om met 3D-prototyping de adapters in plastic te maken:
http://www.shapeways.com/gallery/makerd ... ical-parts
(lijkt me leuk daar een BMW-winkeltje te beginnen)

of evt bij grotere oplage met CNC in aluminium; als meer mensen zo'n upgrade overwegen.


Vraag is of iemand al een dergelijke adapter heeft getekend in bv Autocad of Blender?
Dan kan ik die als uitgangspunt nemen voor mijn 3D-tekeningen.

Anders ga ik dit weekeinde mijn Autocad skills ontroesten....

[ external image ]
Last edited by emmerx on 20 Feb 2013 21:25, edited 1 time in total.

Topic Author
Bassie
Neutraal
Posts: 9
Joined: 28 Dec 2012 12:02
Type Auto: BMW E91 318d

Re: Upgrade audio E91

Post by Bassie »

Ok top, bedankt voor de reacties. Ik heb nu bij Schmiedmann een offerte opgevraagd voor een Alpine upgrade. Ben benieuwd of het meevalt of dat ik een nier moet verkopen om het te bekostigen...:)

emmerx
Neutraal
Posts: 47
Joined: 16 Feb 2013 20:02
Type Auto: E91
Location: Bollenstreek

Re: Upgrade audio E91

Post by emmerx »

Ben erg benieuwd en hoor graag of dat het geld waard is.
Ligt natuurlijk erg aan het soort muziek dat je meestal luistert.

Ik heb nu het basale 'stereo-pakket' (Professional HU gecodeerd als STEREO, middentonen in de deuren en 6"-woofers) uitgebreid met de tweeters. Daarmee klinkt de muziek al prima en kan hard genoeg; zelfs met de 6" woofers.

Binnenkort betere middentonen (Focal FRS100) en beter scheidingsfilter zouden daarmee voor mij ruim genoeg moeten zijn. En niet te duur.
Anders later wellicht ook OEM 8" woofers uit het 'hifi-pakket' ...

Topic Author
Bassie
Neutraal
Posts: 9
Joined: 28 Dec 2012 12:02
Type Auto: BMW E91 318d

Re: Upgrade audio E91

Post by Bassie »

Mail gehad van ze:
-de kit kost 385,- incl btw. Zie details http://www.schmiedmann.nl/nl/bmw-e91/19 ... -0-445-684
-kosten van nieuwe deurlijsten 36,- incl btw

Daar komen nog de kosten van de opvulling voor de raamlijsten bij en natuurlijk het inbouwen zelf. Ik heb nog 2 vragen uitstaan bij ze:
-wat zijn de kosten van de deurspeakers los? (ik wil de speakers achterin ook vervangen)
-moeten de subs ook vervangen worden? (deze zitten namelijk niet in het upgrade pakket)

Ervaring van iemand die dit pakket ook hefet laten inbouwen: http://bmw3seriesforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=525

emmerx
Neutraal
Posts: 47
Joined: 16 Feb 2013 20:02
Type Auto: E91
Location: Bollenstreek

Re: Upgrade audio E91

Post by emmerx »

De opvulling van de deurlijst zit al achter je huidige deurlijsten zonder speakergaas!
Bij BMW zijn ze alleen 'vergeten' een tweeter (inkoop 3,-) te monteren; om zo heel eenvoudig de slechtste van de diverse audio-opties te creëren....

Op YouTube staan fantastische DIY filmpjes van Bavsound, zeker die van de montage van de tweeters is erg handig.
http://www.youtube.com/watch?v=PKnz7r4DuMA

Nieuwe subwoofers zijn niet nodig, maar de 8" woofers geven uiteraard een betere bass dan de standaard 6" speakers.
De standaardspeakers van BMW zijn helaas niet zo best.

Al vind ik het geluid in mijn auto (alleen nog de tweeters aangesloten) nu al ruim voldoende. Het volume kan al hard genoeg: ik moet hem regelmatig zachter zetten na een paar minuten omdat ik er anders gek van word.
Dus zolang iemand geen europees kampioen in autoaudio wil worden volstaat het om tweeters toe te voegen (en evt middentonen speakers).
Investeer het overige budget dan in een goede Bluetooth optie; want waarom BMW wel HFP maar geen A2DP (audiostreaming) heeft in de Professional HU is mij een volslagen raadsel. De Dension upgrade is 'maar' 400,- ....

Topic Author
Bassie
Neutraal
Posts: 9
Joined: 28 Dec 2012 12:02
Type Auto: BMW E91 318d

Re: Upgrade audio E91

Post by Bassie »

Thx voor de info. Zodra het is geïnstalleerd deel ik m'n ervaringen. Inbouwen bij mijn 'mannetje' kost €200, hij is er ongeveer 3-4 uur mee bezig. Prima prijs vind ik!

emmerx
Neutraal
Posts: 47
Joined: 16 Feb 2013 20:02
Type Auto: E91
Location: Bollenstreek

Re: Upgrade audio E91

Post by emmerx »

Is niet duur, best wat werk.

Ik hoor graag of hij ook je Professional HU gaat coderen van STEREO naar HIFI om die vervelende EQ-instelling te verwijderen?

Topic Author
Bassie
Neutraal
Posts: 9
Joined: 28 Dec 2012 12:02
Type Auto: BMW E91 318d

Re: Upgrade audio E91

Post by Bassie »

Heb je meer info over dit coderen? Het is mij niet geheel duidelijk namelijk. En dan kan m'n mannetje dat meteen meenemen.
Thx!

330Dave
Neutraal
Posts: 3
Joined: 28 Feb 2012 20:55
Type Auto: E91 330D

Re: Upgrade audio E91

Post by 330Dave »

Ik wil me nergens mee bemoeien, maar waarom zoveel moeite doen als je ook een pasklare set kunt monteren?

http://www.hifimotive.nl/product/bmw/77 ... cifiek/15/

Heb ik zelf ook en speelt :ja:

emmerx
Neutraal
Posts: 47
Joined: 16 Feb 2013 20:02
Type Auto: E91
Location: Bollenstreek

Re: Upgrade audio E91

Post by emmerx »

Bassie wrote:Heb je meer info over dit coderen? Het is mij niet geheel duidelijk namelijk.
Is mij ook niet 100% duidelijk of de HiFi codering van de radio beter is, want dan ben je wel de heftige frequentiecorrectie (pieken in laag en hoog) kwijt en een veel neutraler geluid.


330Dave wrote:.. waarom zoveel moeite doen als je ook een pasklare set kunt monteren?
Omdat er zo veel opties zijn, goedkoper of van betere kwaliteit.
En het fijn is om met hulp van anderen te kunnen bepalen wat de optimale prijs/kwaliteit is voor een ieder: een echt forum.


Dank voor je bemoeienis.
Ik had die Gladen set ook gezien en beluisterd, was echter niet wat ik zocht:
een goedkope simpele upgrade (alleen tweeters) voor rond de 100,- (incl BMW-plastic) of
een high end upgrade van hoog en midden (zonder dat die veel vermogen/volume hoeft te hebben) voor maximaal 300,-


Voor veel mensen met een Professional HU gecodeerd als STEREO zal de goedkope optie van kant-en-klare BMW-Hifi-tweeters (of een ander after market merk zoals BAVsounds) een prima optie zijn, aangesloten/gesoldeerd op de uitgang van midtone speakers met de treble op -4.

Zelf wil ik net iets meer en wil ik ook de mid toners vervangen; klinken nu wat vaag/dof.
Heb de Focals 100KRS gehoord in een andere auto en die klinken fantastisch; passen alleen niet uit-de-doos....
Daarom hieronder mijn demo-adapter uit MDF, er komt een kunststof 3D-geprinte versie aan als alles goed past en klinkt.

[ external image ]

Als je veel bas in de muziek hebt zijn andere woofers onder de voorstoelen en een externe versterker een must.
Maar dan ben je minimaal 600,- extra kwijt, nog 200,- erbij als je ook een DSP voor frequentie-correctie wil.
Last edited by emmerx on 08 Feb 2019 21:54, edited 1 time in total.

emmerx
Neutraal
Posts: 47
Joined: 16 Feb 2013 20:02
Type Auto: E91
Location: Bollenstreek

Re: Upgrade audio E91

Post by emmerx »

Vandaag scheidingsfilter in deurpaneel gelijmd en de middentoon speaker van Focal getest.
Was de afgelopen dagen gewend geraakt aan de OEM-speaker met een extra tweeter, dus verwachtte weinig verbetering meer.

[ external image ]

Dat werd een enorme verrassing.
Heb nu normale lage tonen, miste met de OEM speakers kennelijk heel wat laag.

Met correctiefilters van scheidingsfilter kan de treble vlak op 0 dB, bass moet nog wel wat verzwakt worden.
Ga morgen meteen de andere kant ook ombouwen en bass setting goed krijgen de kabels netjes tapen!

[ external image ]

Uploaded with ImageShack.us

emmerx
Neutraal
Posts: 47
Joined: 16 Feb 2013 20:02
Type Auto: E91
Location: Bollenstreek

Re: Upgrade audio E91

Post by emmerx »

Speakers zijn inmiddels ingespeeld en de audio klinkt nu fantastisch.

De volgende stap is het oplossen van het feit dat mijn huidige BT-module geen A2DP audio streaming en AVRCP bediening ondersteunt.

Ik ga nu mijn HU vervangen door een Sony MEX BT3900 met:
[*]meer vermogen; de OEM HU mist de power om de 3 speakers aan te sturen
[*]Bluetooth A2DP en AVRCP-ondersteuning; OEM heeft alleen HFP
[*]AUX ingang
[*]USB-ingang
[*]betere EQ mogelijkheden

Sony kost een kwart van wat ik kwijt ben aan een Dension 500s BT of vergelijkbaar spul.
OEM oplossing van BMW hiervoor is helemaal kostbaar.
Iedere installateur raadt het me af, voornamelijk omdat de microfoon van de car kit slechter zou gaan werken.
Maar dan wil ik juist graag proberen of het kan werken: ik heb de externe Sony microfoon al liggen ..

Wel heb ik in de UK een kabelset moeten kopen om de PDC gong en de stuurbediening te behouden.
Kost ook dik €160,- met DIN frame en Sony lead.

Kan ik de komende jaren wel steeds mijn radio eenvoudig upgraden als er nieuwe technologieën komen.
Of weglaten en vervangen door een BT-ontvanger met versterker als mijn smart Phone nog meer autofuncties krijgt dan die nu al heeft: music & video player (mp4 mp3 FM-radio internetradio), navigatie, camera, kompas, echte kilometerteller, flitserverrader, ritadminstratie, Wifi Access Point, sms voorlezer, dictafoon, tijdwaarneming/circuittiming ...

http://www.dynamicsounds.co.uk/connects ... 34517.html

[ external image ]

Ik post hier mijn ombouw ervaringen zodra de set binnen is.
Iemand anders ervaringen met deze set van Connect2 ?
Post Reply

Return to “2006 - 2012 (E90, E91, E92, E93)”