BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

BMW E34 (Trilt???)

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
BMWE34
Neutraal
Posts: 3
Joined: 26 Jan 2012 20:43
Type Auto: BMW E34

BMW E34 (Trilt???)

Post by BMWE34 »

Beste mensen, ik heb sinds kort een bmw e34 in mijn bezit, heb alleen een probleem ermee als ik tegen de 100km per uur rij begint de auto te trillen (en hoe) als ik harder ga rijden dan 140 dan is het weg, heb de auto al uitgelijnd gebalanceerd stuurkogels en fuseekogel vervangen maar het probleem is nog niet opgelost dit probleem lijkt van de voorkant af te komen, iemand die weet wat het zou kunnen zijn??? alvast bedankt!

MAd
3e Versnelling
Posts: 521
Joined: 16 Nov 2009 16:49
Type Auto: 525i Touring E39

Re: BMW E34 (Trilt???)

Post by MAd »

Hallo E34,

Heb je ook al laten ballanceren?
Ik heb dus gezien dat dit al uitgevoerd is.
Is er op gelet tijdens het ballanceren op een kromme velg misschien, of een ei-vormige velg, dus een hoogte slingering van een van de velgen.

De wielbouten een voor een en dan te strak aangedraaid in plaats van eerst allen even aan te zetten de auto weer op de grond plaatsen en dan na te trekken!
Je trekt op deze wijze de flensplaat krom, waardoor de velg krom staat.
Remedie als je dit gedaan hebt, wielmoeren allemaal los, en dan opnieuw kruislings aantreken en doe dit vooral met een moment sleutel, zodat alle bouten even vast staan.

Vuil tussen de naaf en de velg, dat kan verschrikkelijk trillen.

Speling op het stuurhuis.

De trilling zit deze enkel in het stuur, of voelt u ook trilling in uw stoel?
waarom ik dit vraag, indien de trilling in uw stoel word doorgegeven, dan zit het in de achteras.
Misschien een kapotte kruiskoppeling in de aandrijfas tussen de bak en het differentieel.
Tussenlager van de ophanging van de aandrijfas.
Hardyschijf in de aandrijfas.
De trilling die u opgeeft heb ik ooit ook eens gehad, en het bleek bij mij dus een defecte kruiskoppeling te zijn in de aandrijfas, rijd u hier mee door, dan krijgt u onherroepelijk schade aan u versnellingsbak, of het differentieel.
Deze trilling zat dus onder de stoel, en niet in het stuur.

Word de trilling enkel in uw stuur doorgegeven dan zit het in de vooras.

Hoe reageert uw auto met remmen bij deze snelheid, trilt hij dan ook erg, indien u nu ja zegt, vervang dan de stabilisatorstang rubbers en de stabilisator eind stangetjes, of wellicht de remschijven, maar kijkt u eerst naar de stabilisatorstang rubber, en wel alle rubbers van deze stabilisatorstang.

Dit zijn wel de meest voorkomende dingen die dit zouden kunnen veroorzaken.

Hopelijk staat de oplossing er bij vermeld.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
BMWE34
Neutraal
Posts: 3
Joined: 26 Jan 2012 20:43
Type Auto: BMW E34

Re: BMW E34 (Trilt???)

Post by BMWE34 »

Hey Ad,

Bedankt voor je bericht.
Zijn een aantal punten wat ik nog moet nakijken.
Heb al van alles gedaan ook balanceren en uitlijnen 2x zelfs.
Als ik tegen die snelheid rij en ik draai het stuur dan is het net alsof ik met de voorkant stuiter en ff geen contact maak met het wegdek.
Was zelf al aan het denken aan de draag armen.
Het stuur kan ik raar genoeg los laten bij het trillen.
De velgen waren in orde die had ik ook laten nakijken.
Heb de fuseekogel laten vervangen daarna 1 stuurkogel nieuwe banden en toen is die opnieuw uitgelijnd en gebalanceerd.
Het probleem leek ff te zijn opgelost of in ieder geval een heel stuk minder (100kmu/110kmu ipv 80 tot 140)
Maar 2 dagen later was het weer hetzelfde verhaal alleen erger (naar mijn mening)
Ik zal nog op een paar punten controleren bedankt voor de tips!

MVG

bmwvanos
Neutraal
Posts: 30
Joined: 01 Feb 2012 20:23
Type Auto: E46 330 CI
Location: leusden
Age: 61

Re: BMW E34 (Trilt???)

Post by bmwvanos »

Zitten er originele velgen onder ? ik heb zelf wel eens gehad dat er een set velgen onder zat waar geen centreer ringen in zaten , dit zie je niet met balanceren omdat de velg vaak met een conische ring en op de vielbout gaten gebalanceerd word, eenmaal onder de auto worden ze dan alleen op de velgbouten gecentreerd en dat gaat vaak fout.

MAd
3e Versnelling
Posts: 521
Joined: 16 Nov 2009 16:49
Type Auto: 525i Touring E39

Re: BMW E34 (Trilt???)

Post by MAd »

Hallo BMW vrienden,

Normaal gezien is het voldoende dat de boutgat conussen met de conussen van de bouten gefixeerd en gecentreerd zitten.
Het hele spul zit dan echt goed gecentreerd en zal eigenlijk geen trilling hoeven te geven, als het naafgat iets te ruim is.

Men plaatst dan welliswaar een opvulring, maar ik zie dan vaak niet een shet verschil, en merk vaak ook geen verschil.

Natuurlijk kan het zijn, dat men het veiliger vindt dat deze ruimte is opgevuld.

Ik zie het bij de caravan net zo, de naafgaten zijn daar echt een halve centimeter groter dan de naafring.
Ik heb dus de proef op de som genomen en deze velgen onder mijn auto te monteren, ik reed destijds dus en A6 2.5 TDI.
Ik ondervond echt geen trilling, terwijl de naafgaten toch echt 5 mm te groot waren, en bij geen enkele snelheid.

Zou er wel trilling plaats vinden, dan klopt er helemaal niets van de boutgaten van de velg, of men heeft verkeerde bouten of moeren genomen met een hele verkeerde conus of bolling van de bouten of moeren.
Dan word het raakvlak te klein, en daardoor ontstaat er de trilling, want de kans dat de 2 verschillende conusvlakken gaan zoeken, is dan wel erg groot.

Als alle boutgat conussen en de boutconussen overeen komen, dan kan er geen trilling ontstaan, de zaak zit gewoon perfect geborgd en gecentreerd.

Ik wijt dan erg vaak deze trilling doordat er vuil aan wezig is tussen de naaf en de velg.

Wat ook erg vaak voor trilling kan zorgen, dat is dat de remtang/remklauw net goed werkt.
Neem bijv. het glijstuk waardoor de remklauw gecentreed word in het midden van de dikte van de remschijf, als dit gedeelte erg vuil is of vast zit, of dat de remcilinder zelf vast zit.
Dan word de remschijf in feite krom gedrukt, door dat er maar eenzijdig tegen de schijf word geduwd.
Daardoor krijgt men ook trilling, en de schijf raakt krom, maakt niet uit of deze nu oud of geheel nieuw is.

Dus een goede controle is daarom vereist, als men last heeft van trilling bij het rijden van een bepaalde snelheid of bij het afremmen.

Succes.

met vriendelijke groet,

Ad

bmwvanos
Neutraal
Posts: 30
Joined: 01 Feb 2012 20:23
Type Auto: E46 330 CI
Location: leusden
Age: 61

Re: BMW E34 (Trilt???)

Post by bmwvanos »

Beste Ad ,

Ik ben het niet helemaal met je eens over het centreren van de velgen , standaard velgen worden niet voor niks precies op maat gemaakt qua naafgat , wat ook veel invloed heeft is welke band er gemonteerd is, hoe lager de band des te meer deze trillingen gaat doorgeven in het stuur.
Een 80 of 70 serie band zal zeker veel minder doorgeven dan een 40 of 30 serie band, verder word er natuurlijk veel verlaagd en andere schokdempers gemonteerd wat de gevoeligheid sterk beinvloed.
Vervuilde naaf en/of velg is zeker een mogenlijkheid maar is goed zichtbaar bij demontage.
Ik praat alleen uit ervaring dus alles is in principe mogenlijk.

MAd
3e Versnelling
Posts: 521
Joined: 16 Nov 2009 16:49
Type Auto: 525i Touring E39

Re: BMW E34 (Trilt???)

Post by MAd »

Hallo BMWvanos,

Ja, je hoeft het ook niet met me eens te zijn, dat staat geheel vrij, het is tenslotte ook een forum.

Ik praat dus over de eigen ervaringen die ik er mee opgedaan heb.

Zolang de connussen over een komen met de bouten of moeren, dan kan er echt heel weinig verschil in centratie zitten.

Is dit wel het geval, dan klopt een van de dingen niet, zoals de vorm van de conus van de bouten/moeren met de velg conus.

Men moest eens weten hoe vaak men de verkeerde bouten/moeren aanschaft, ja, dan kan de preciese passing van de naaf wel iets verbloemen, maar ook niet alles.

Ik heb het dus meegemaakt bij de A6, het naafgat van de velg was dus 5 mm te groot ten opzichte van de naaf, de juiste bolling van de bout en de velg waren correct.
En zie met geen enkele snelheid geen trilling aanwezig, ook niet bij 180 of met 80, ook niet er tussen in.
De velgen van de A6 pasten dus op de caravan, en uiteraard ook anders om, de ET waarde was gelijk.
De velgen van de caravan zijn origineel, en zelfs daar zijn deze naafgaten te ruim bemeten, ook 5 mm dus.
Bij de caravan heb ik ook nooit last van onbalans of trillen, zou dit wel het geval zijn, geloof me dat je dit trillen goed in je auto zal voelen.
Ik heb daar wel eens een vraag over gesteld bij de dealer van de caravan, dit mag nimmer een probleem geven.
Bij alle Alko assen is dit precies hetzelfde verhaal, daar kan ik geen spijker tussen krijgen.
Want ik heb ook voldoende gelezen over dit ogenschijlijke verhaal dat dit een probleem zou kunnen vormen, en dat dit de trilling veroorzaakte.
Nu kan een BMW daar wel een zwak voor hebben, maar dan zou men bij het wisselen van een wiel ook de raakvlakken moeten schoonmaken met een Scott pad, en dat word ook niet gedaan.
Over dit probleem word ook vaak geschreven.

Bij de E39 die ik heb, maakt het ook echt niets uit, enkel de steun is beter met een goed passend nafgat, mag verder niets uitmaken.
Zou dit wel uitmaken, dan klopt er ergens iets niet, dan is de centratie er niet.

Ik beschreef dus enkel mijn ervaring over dit probleem, maar heb en deel die ervaring niet dat dit wel trilling zou kunnen geven, een ander kan misschien wel een andere ervaring opgedaan hebben, maar is het dan ook zo dat dit het euvel is, vaak ziet men dat het naderhand toch ergens anders aan gelegen heeft.

Dit zal altijd wel een punt blijven denk ik.
Maar bij andere merken heb ik er tot nu toe helemaal nog niets van vernomen, en ik heb al heel wat merken en auto's onder mijn hoede gehad, en gerepareerd.

Met vriendelijke groet,

Ad

bmwvanos
Neutraal
Posts: 30
Joined: 01 Feb 2012 20:23
Type Auto: E46 330 CI
Location: leusden
Age: 61

Re: BMW E34 (Trilt???)

Post by bmwvanos »

Ad ,

Voor het meerendeel heb je ook gelijk , en het zou ( met de juiste bouten) ook niet veel uit mogen maken maar sommige merken zijn er gewoon erg gevoelig op , ook op verkeerde ET waardes trouwens.

mvg

Marc

MAd
3e Versnelling
Posts: 521
Joined: 16 Nov 2009 16:49
Type Auto: 525i Touring E39

Re: BMW E34 (Trilt???)

Post by MAd »

Hallo beste Marc,

Ja, dat heb ik ook gelezen, dat bepaalde BMW's er gevoelig op kunnen zijn.

Maar dergelijke auto's kan je bij elk merk tegen komen, die op een onderdeel erg gevoelig kunnen zijn.

ik had ooit een Ford Capri een 2800 Injection, dat was een van de 6 die in ons land hebben rond gereden, nu zijn er nog slechts 5.
Een buurjongen bij ons die had ook een Capri, exact dezelfde, ik had goede ervaringen met Goodyear banden er onder, maar ook met Pirelli.
Nu had hij dus ook dezelfde banden gekocht, ze kregen ze niet uitgeballanceerd, dat ding bleef trillen.
Ze monteerden bij hem Michelin banden en het probleem was weg.

Dit komt natuurlijk ook voor.

Soms kan je er helemaal niet bij waarom de ene er wel last van heeft en de andere weer net niet.

Gelukkig heb ik er dan geen last van.

Het kan een opeenstapeling zijn van kleine dingen, die samen een groot probleem kunnen vormen.
ik heb daar al zoveel over aan het praten geweest met vele vrienden, een aantal hebben zelfs een zeer goede garage met een uitstekende service, zij begrijpen het soms ook niet.

Daarom zei ik al, het zal altijd wel een punt blijven.
Je zou maar een van de uitverkorene wezen, daar moet je echt niet blij mee zijn.


Ja, een verkeerde ET waarde, nog zo iets.
Ik koop pas velgen als ik zeker weet dat ik de juiste ET waarde kan vinden.
Een paar % kan men afwijken, zeg dan 23 ET i.p.v 20 ET, dat is nog te doen, maar verder ga ik dus niet, liever nog hetzelfde getal/waarde.

Gaat men toch hoger in de ET waarde, dan heb je een hele grote kans dat de wiellagers en de gehele ophanging schade kunnen ondervinden, nu willen sommigen dit opvangen met spacers, die dingen wil ik niet eens krijgen, voor niets zelfs nog niet.
Dit kunnen ook ondingen zijn, want men gaat wel weer een extra raakvlak maken, en ook weer langere bouten plaatsen, in sommige gevallen dan.

Nee, heeft mijn auto de ET waarde van 20, dan komt er een ET waarde terug onder van 20.
Daar ben ik erg secuur in.

Over alles kan men wat zeggen, het zijn en blijven eigen ervaringen, en die kunnen best rot zijn.

Ik wens u een hele fijne avond toe.

Met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
BMWE34
Neutraal
Posts: 3
Joined: 26 Jan 2012 20:43
Type Auto: BMW E34

Re: BMW E34 (Trilt???)

Post by BMWE34 »

Beste mensen. Bedankt voor de reacties en tips die jullie gegeven hebben heb het probleem inmiddels opgelost na 4 nieuwe banden rijd de auto heerlijk. Toen we de auto aanschafte zaten er chinese/japanse banden onder dit.is dus af te raden. Nu heb ik 4 Pirelli banden eronder en is dus werelden van verschil.
Post Reply

Return to “1988 - 1996 (E34)”