BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

help bij stuur kolom vervangen, e34...

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
marcus525tds
1e Versnelling
Posts: 81
Joined: 26 Oct 2008 14:39
Type Auto: e34, 530i en e39 523i
Location: lichtenvoorde

help bij stuur kolom vervangen, e34...

Post by marcus525tds »

Hallo,
Ik ben in bezit van een E34, 530i, 6 cilinder, automaat.
Nu is mijn stuurslot vast komen te zitten en gaat niet meer los.
Voor de zekerheid heb ik maar een kompleet stuurkolom besteld, maar ik krijg de oude er niet uit!!
Ik heb zo'n beetje alles los, behalve de stuurnaaf en onderin zit de metalen frame nog vast op een draaipunt. Dus nite de stang, die heb ik ook al los, maar echt het frame om de stang heen, zit op een soort draaipunt vast. Ik krijg hem daar ook niet los. Als ik het franme verder uit wil bouwen, dan zit aan het frame ook nog de pedalen vast...en dat wordt me een beetje teveel.
Wie kan mij helpen hoe ik dit het beste kan aanpakken? hoe krijg ik het frame los op het draaipunt of moet het echt met pedalen en al ?

mvg marcus

MAd
3e Versnelling
Posts: 521
Joined: 16 Nov 2009 16:49
Type Auto: 525i Touring E39

Re: help bij stuur kolom vervangen, e34...

Post by MAd »

Hallo Marcus,


Neem wel even de min pool van de accu los.
Haal alle stekker verbindingen los die aan het stuurhuis zitten.

Je hebt dus de suurstang onder de pedalen al los, Binnenste draaiende gedeelte.

Dan dien je de ophanging ( 2 breekbouten/moeren ) nog los maken aan de onderzijde van het metalen frame van het dashboard. Deze zie je als je naar boven kijkt vanonder uit gezien bij de pedalen vandaan.
De breekbouten.moeren die kan je niet losdraaien met een sleutel, bij de montage zit er wel een zeskant kop op deze bouten/moeren, maar die breken af door het vastdraaien van deze.
Je dient dus met een kleine staalbeitel, de breekbouten/moeren een tik te geven, het is gewoon rechtse draad net zoals bij een gewone bout/moer.
Tik er eerst een keep in, en tik dan even stevig de bout/moer los met de ronde kop.

Bij het monteren van het nieuwe stuurhuis kan je gewone bouten/moeren nemen.

Daarna dien je dus als de pedalen aan het stuurhuis huls zitten vast gemaakt, deze los te halen, let daarbij wel op de terugtrekveer, hoe deze gemonteerd is.
Noteer dit d.m.v een schetsje op en stuk papier.

Haal nu deze ophanging los, en het stuurhuis zal er uit komen.

Montage in omgekeerde volgorde.
Smeer de bout die de pedalen ophengt even lichtjes in met wat smeervet, dan gaan deze ook weer iets gemakkelijker werken.

Succes. :ja:

Met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
marcus525tds
1e Versnelling
Posts: 81
Joined: 26 Oct 2008 14:39
Type Auto: e34, 530i en e39 523i
Location: lichtenvoorde

Re: help bij stuur kolom vervangen, e34...

Post by marcus525tds »

Hallo Ad, bedankt voor je reactie...

van een breekmoer/bout heb ik nog nooit gehoord, maar ik denk wel welke je bedoelt. Dit verklaard dan ook waarom ik niet verder kom.
Aan de achterkant voelt het als een 6 kantige moer, maar aan de onderkant is het een glad stukje metaal.
Dat gladde stukje metaal moet ik dan inkepen en kapot tikken?
Ik had al wel zo'n vermoeden, want dit kan ik later met een normale moer wel weer vast zetten, maar voordat ik iets kapot ga maken, toch maar eerst ff informeren ;)

De stuurstang heb ik los gehaald bij de plek waat de stang zich splitst in een "Y" OP een of andere manier wil de stuurnaaf ook nog niet los. Kan dit met het stuurslot te maken hebben?

mvg

marcus

MAd
3e Versnelling
Posts: 521
Joined: 16 Nov 2009 16:49
Type Auto: 525i Touring E39

Re: help bij stuur kolom vervangen, e34...

Post by MAd »

Hallo beste Marcus,

De breekbout/moer:
Dit is een constructie ter veiligheid om een snelle diefstal van de auto tegen te gaan.
De breekbout/moer betreft een constructie waarbij bij het aandraaien van deze bout/moer, dat er een keep is gesitueerd net onder de zeskant van de kop.
Bij het aantrekken van deze bout/moer, breekt echter de zeskant kop af, waarbij er enkel nog de ronde kop van de bout/moer achter blijft.
Bij naderhand deze te moeten verwijderen, zit er niets andere op, dan deze los te tikken met een forse korte slag.
Daarna kan u de bout/moer gewoon met de hand verder losdraaien.

Terug komende op uw vraag /reactie.

U voelt aan de achterzijde van het plaatwerk een zeskant kop, deze kan een gepuntlaste moer zijn.
Wat echter ook goed mogelijk zou kunnen zijn, dat u deze zeskant moer los kan draaien, omdat de ronde kop van de bout misschien gepuntlast kan zitten in het stuurhuis console.
Dit kan u echter goed zien welke constructie dit is.
Let goed op het volgende:
Ziet u op de ronde kop, een naadje zitten precies in het midden van deze ronde kop, een soort afgebroken stukje, als dit het geval is, dan is dat in elk geval de breekbout, met de afgebroken zeskant kop.
Dan dient u gewoon met een hamer en een scherpe koudbeitel een flinke korte tik tegen de zijkant van de ronde kop te geven, in de richting van losdraaien, vaak kan men dan de breekbout er zo uitdraaien, en lukt het dan nog niet, geef dan nogmaals en tik met het hamertje tegen de zijkant van de kop, doe dit dan wel in de richting van losdraaien!

Is de kop netjes vlak en er staan wat lettertjes op cijgertjes op, of zelfs helemal niets, dan kan het een ingelaste bout zijn, dan dient u aan de andere zijde van het plaatwerk de moer los te draaien, maar ik weet haast zeker dat het om een breekbout gaat.

Het is erg goed mogelijk, dat de console van het stuurhuis met 2 of 4 bouten vast gedraaid zit.

Ik weet verder ook geen verdere details van uw auto, zoals bjr, maand en het juiste type motor.

Ik zal daarom iets anders doen, ik geef u een site waar u zelf even kan kijken hoe en wat.

U dient daar gewoon het type van uw BMW in te vullen, het type motor, en het bjr en maand.
Dan krijgt u een veld en daar klikt u op het stuurwieltje, en krijgt daar alle informatie hoe het stuurhuis in elkaar zit.

Gaat u eens naar bmwfans.info

U kunt alle onderdelen hier gewoon terug vinden.

Ik denk dat u zo best verder zal komen met deze klus.

Succes :ja:

Met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
marcus525tds
1e Versnelling
Posts: 81
Joined: 26 Oct 2008 14:39
Type Auto: e34, 530i en e39 523i
Location: lichtenvoorde

Re: help bij stuur kolom vervangen, e34...

Post by marcus525tds »

Beste Ad,

Dank je wel, deze site is echt heel nuttig.

\ BMW parts catalog \ BMW 5' E34 \ Europe, Sedan \ 530i (M30) \ Part groups \ Steering
Steering column-adjustable/single parts dit is de link naar mijn auto, bj 1990...

bij het tekeningetje van de stuurkolom is het schroefje nr 5. fracture bolt die bedoel ik en jij waarschijnlijk ook...

Dan kan ik daarmee verder...maar ik loop ook tegen hetvolgende nog aan.
Hoe krijg ik het stuurslot eraf. Het palletje houdt nl mijn stuurnaaf vast en ik kan er volgens mij niet met een schroevendraaier bij komen. Of moet het contactslot eruit?

Marcus

MAd
3e Versnelling
Posts: 521
Joined: 16 Nov 2009 16:49
Type Auto: 525i Touring E39

Re: help bij stuur kolom vervangen, e34...

Post by MAd »

Hallo beste Marcus,

Eigenlijk heb je jezelf een berg werk op je hals gehaald.

Ik zat het nog eens na te lezen.

Maar volgens mij hoefde je niet de gehele stuurkolom uit te bouwen, enkel tnzij het stuurslot is beschadigd, waardoor het blokker mechanisme is beschadigd, waardoor je het stuurwiel niet meer kan rond draaien.

Indien dit het geval niet is, dan had je gewoon het slot er uit kunnen halen, en de kolom kunnen laten zitten.

Haal de kolom bekleding weg boven en onder.
Haal eventueel de ring antenne voor het opladen van de sleutel voorzichtig weg, indien deze gemonteerd is.
Dat is te zien aan het soort sleutel je hebt, dan dien je een sleutel te bezitten met afstandsbediening, en origineel van BMW.
Wees voorzichtig met het verwijderen van de eventueel aanwezige ringantenne, die rond het contactslot zit.
Wip deze voorzichtig omhoog met een brede paltte schroevendraaier.
Haal daarna het rubberen beschermhoesje van de bovenzijde van het contactslot weg, er is een gaatje zichtbaar net iets rechts van het sleutelgat van het contactslot.

Plaats de contactsleutel, en draai de sleutel in de positie 1 wat zichtbaar is op het slot.
Steek een pennetje van ongeveer 1 tot 1,5 mm in het gaatje van het contactslot, dit kan een haarspeld zijn van moeder de vrouw of een imbussleuteltje, beweeg nu het imbussleuteltje wat en duw dit dieoper in het borggaatje vann het contactslot.
Beweeg wat met de contactsleutel, met wat geduld komt het contactslot uit het stuurhuis.
Dus wat duwen en draaien met het imbussleuteltje, en trek wat aan de contactsleutel, met wat gepriegel en geduld moet het slot uit het stuurhuis komen.

Als het stuurslot in de borging van blokkeren is gevallen, dan kan het goed mogelijk zijn, dat het slot misschien niet meer te verwijderen is, dan is de enige optie wegboren, of een ander stuurhuis plaatsen.
Een contactslot met dezelfde sleutelm is nog gewoon verkrijgbaar bij de dealer, zo ook een contactsleutel.
Neem altijd een ID card mee voor de legitimatie, en het kentekenbewijs, aan de hand van de VIN code kan men altijd een nieuwe sleutel of een slot betellen waar uw sleutels direct in passen.

De eventuele prijzen kunt u gewoon bekijken op de site die ik u gegeven heb, dit is een aardige richtprijs voor de dealer.

Uw reactie / vraag van bout nr. 5 de fracture bolt, ja, dat is inderdaad de breekbout.

Hoe het verwijderen van het stuurslot dient te geschieden, dat heb ik reeds beschreven voor u.
Dat palletje houd het stuurslot vast, en het palletje voor het stuurslot die de stuurstang blokkeert houd weer de suurstang tegen.

Maar als het stuurslot is verwijderd, dan is er een hele grote kans dat u met een schroevendraaier de pal naar achteren kan trekken of duwen, waarschijnlijk is het contactslot stuk of versleten, spuit alles eens goed in met WD-40.

Hopelijk heb ik u de uitweg gegeven om te slagen met de reparatie, een andere manier is er eigenlijk niet.

Het maakt verder weinig uit, of u de hele kolom hebt uitgebouwd, dit was eigenlijk niet nodig tenzij er beschadigingen aan het slot aanwezig zijn.
Dan hebt u dus wel goed gehandeld.

Ik hoop dat dit de oplossing mag wezen.

Met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
marcus525tds
1e Versnelling
Posts: 81
Joined: 26 Oct 2008 14:39
Type Auto: e34, 530i en e39 523i
Location: lichtenvoorde

Re: help bij stuur kolom vervangen, e34...

Post by marcus525tds »

Nogmaasl hartelijk dank voor de rijkelijke informatie...

WD-40 heb ik als eerste geprobeerd en heeft helaas dus niets gebracht. Omdat ik vermoed dat het contactslot kapot is en daaarom het stuurslot blokkeert, heb ik mar in 1 keer een heel stuurkolom gekocht. Alleen het slot vervangen kan altijd nog, dacht ik... Met een paperclip heb ik geprobeerd het slot eruit te krijgen, maar ook niet gelukt, vandaar dat ik toen maar overgegaan ben op de hele stuur kolom.

Het is op moment te koud om buiten met de auto bezig te zijn, maar dit weekend gaat het toch weer gebeuren...

Je informatie is erg hulpvol voor mij, ik dank je nogmaals. Ik zal je nog laten weten of/wanneer het gelukt is...

mvg
marcus van keulen

MAd
3e Versnelling
Posts: 521
Joined: 16 Nov 2009 16:49
Type Auto: 525i Touring E39

Re: help bij stuur kolom vervangen, e34...

Post by MAd »

Hallo beste Marcus,

Geen dank verschuldigd beste Marcus, het is erg graag gedaan, daar voor zijn we op een forum aanwezig, om elkaar te helpenzo goed we kunnen.

Die paperclip was nu net verkeerd, dit mislukt vaak 90 %.


Neem beter een ouderwetse haarpin je weet wel het lijkt net een splitpen de vrouwen gebruiken deze voor hun haar te fixeren, deze buig je in een haakse vorm, het 45 graden omgezette eind dat steek je in het gaatje van het contactslot, je plaatst de contactsleutel de haarpin kan je nu ondanks het omgebogen uiteind gebruiken om de borgklip te bewegen, je leutert wat met een trekkende beweging aan de sleutel, wroet wat met die haarpin en je licht het slot er uit.

Een kleine inbussleutel is ook een goed iets.

De fout van een paperclip is, dit buigt teveel, en daardoor krijg je geen beweging in de borgclip.

Dus probeer dit nog eens, het scheelt je echt erg veel werk, die stuurkolom is nooit weg.
Als het contactslot defect is, je weet wat ik geschreven hebm het is nog gewoon verkrijgbaar bij de deaaler, neem je ID crad wel mee en het kenteken.

TIP:
De site die ik je gegeven heb, de prijzen staan er bij vermeld, dit is een goede graadmeter van de prijzen van het desbetreffende onderdeel, je weet waar je op kan rekenen. Je kan er voor de zekerheid nog 19% BTW erbij rekenen.
En het grote voordeel, je heebt op deze wijze maar een sleutel nodig, anders 2.

Het gaat zeker lukken, daar ben ik van overtuigd.
Ik wens je veel succes toe, beste Marcus. :ja:

Ik wens jou een fijn weekend toe, het is droog maar wel erg frisjes.

Met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
marcus525tds
1e Versnelling
Posts: 81
Joined: 26 Oct 2008 14:39
Type Auto: e34, 530i en e39 523i
Location: lichtenvoorde

Re: help bij stuur kolom vervangen, e34...

Post by marcus525tds »

Hallo Ad, sorry voor de late reactie, maar ik had beloofd nog feedback te geven.

Het is me in ieder geval gelukt. Ik heb de hele stuurkolom vervangen.Het contactsot heb ik na een kwartiertje priegelen toch nog los gekregen. Volgens mij meer geluk dan vakwerk, maar toch... Alles weer terug gemonteerd en hij gaat weer als een trein...

Ik zag dat je mijn andere bericht ook hebt beantwoordt...ja het klopt ik heb nu een e39 523i erbij... zijn beide heerlijke wagens...

mijn dank voor alles

MAd
3e Versnelling
Posts: 521
Joined: 16 Nov 2009 16:49
Type Auto: 525i Touring E39

Re: help bij stuur kolom vervangen, e34...

Post by MAd »

Hallo beste Marcus,

Dat maakt toch allemaal niets uit, dat u later reageert.
Natuurlijkmis het prettig als er een reply gegeven word als het gelukt is of niet, dan kunnen we verder gaan of stoppen als het gelukt is.
Velen zitten mee te lezen, geven later ook een reactie, en als er een replay gegeven word dan weten we met zijn allen of het gelukt is of niet.

Welnu, het is gelukt, en daar doen we het immers ook voor, ben blij voor u dat het goed gegaan is.

Weer een tevreden gezicht.

Ja, het is inderdaad priegelwerk, om dat contactslot er uit te krijgen, ik probeer altijd met een felle lamp in het gaatje te kijken, welke kant ik moet duwen om de borging te ontgrendelen. Uiteraard indien mogelijk.

Ik wens u dan ook veel rijplezier toe, en vele veilige km's.

Ik zat inderdaad even te kijken, o ja dat is ook zo, daar had ik ook al op gereageerd.
Ik ga aan het einde van de avond altijd alle fora even af, als ik ga stoppen op het net, ik kijk altijd even of er nog vragen zijn.

In elk geval nogmaals een fijn weekend beste Marcus.

Met vriendelijke groet,

Ad
Post Reply

Return to “1988 - 1996 (E34)”