BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

storing achterruitenwisser HELP!!!!!

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
johanspier
Neutraal
Posts: 4
Joined: 16 May 2012 15:51
Type Auto: 518I E34

storing achterruitenwisser HELP!!!!!

Post by johanspier »

storing achterruitenwisser E34 touring die heeft het probleem dat als ik hem aan zet doet hij het voor 30sec. dan stopt hij ergens op mijn raam en doet het niet eerder dan dat ik mijn sleutel uit het contact heb gehaald en die er opnieuw in heb gedaan rara wat is dat HELP!!!!!!!

DominiqueL-E36
2e Versnelling
Posts: 259
Joined: 26 Aug 2011 12:37
Type Auto: BMW E36 318i '94

Re: storing achterruitenwisser HELP!!!!!

Post by DominiqueL-E36 »

Hmmmm lijkt haast storing in de comfort module.

Ben je in het bezit van een voltmeter?
Dan meet je gedurend de werking van het raammotor wat de spanning is, dit blijf je meten totdat hij er weer mee stop.
Als je dan 0,00 over het wissermotortje meet (als hij het goed doet moet je 12V meten (dit kan schommelen doordat hij in en uit word geschakeld) dan zit het hem in je aanstuur module.

Kunt u een beetje schema's lezen?
Om het echt goed aan te pakken kun je kijken welke module de ruitenwissers aanstuurt, vervolgens een eigen draadje maakt (aan 1 stuk natuurlijk geen delen) en dan bij de + van de module erin drukt, draad naar achteren legt (gewoon buiten de auto langs) en dan de + van de voltmeter op dit draad aansluiten / houden en de - van de voltmeter op de + (niet de massa maar de plus) van de ruitenwissermotor. Als u weer na deze 30sec dat hij niet meer werkt, 0,00Volt meet dan is de + aansturing GOED, meet u tussen de 0 seconde en de 30seconde iets anders dan 0,00V (of hooguit 0,1Volt ivm de kleine weerstand ''onderweg'') zit ut um in de +aansturing (het voordeel is dat u dan weet dat het de +aansturing is NA de module en VOOR het raammotortje).

Dit bovenste kunt u ook hetzelfde doen als bij de massa van het raammotortje alleen de massa van de module loopt naar het carrosserie en van het carrosserie een massa draad naar het raammotortje.

Als alles goed is, dus na 30sec 0,00V meet op de Plus en op de Massa (dit is dus goed) kunt u het een laatste x proberen op de module (+vd multimeter op de +vd module, de -vd multimeter op de -vd module meet u na de 30sec 0,00V dan is het 99% zeker de module).

Ik kan in een PM het ''schematisch'' tekenen zodat u het misschien iets beter begrijpt dan wat hier boven staat of u moet mij hierboven direct kunnen begrijpen? Heeft u geen behoefte om dit bovenstaande te proberen adviseer ik naar de dealer / garage te gaan. Deze zoeken het maar al te graag voor u uit.

Succes!!

DominiqueL-E36
2e Versnelling
Posts: 259
Joined: 26 Aug 2011 12:37
Type Auto: BMW E36 318i '94

Re: storing achterruitenwisser HELP!!!!!

Post by DominiqueL-E36 »

Overigens:

Zou je jezelf nog wel even willen voorstellen op dit forum in het voorstel topic zodat wij allen weten met wie wij het genoegen hebben, wat voor auto je rijd, welke type en motor etc etc etc?

Het mooiste is namelijk als dit een forum blijft waarbij iedereen terugkeert met problemen dan wel oplossingen en niet alleen aanmeld omdat iemand 1 storing heeft en vervolgens nooit meer terugkeert.

Namens het forum (denk dat ik dit wel mag zeggen) Bedankt!

Topic Author
johanspier
Neutraal
Posts: 4
Joined: 16 May 2012 15:51
Type Auto: 518I E34

Re: storing achterruitenwisser HELP!!!!!

Post by johanspier »

Hartelijk dank voor deze info ik zou graag het schema er ok bij willen en zal me ook nog even voorstellen vandaag of morgen als ik even wat tijd vrij heb gr. Johan

DominiqueL-E36
2e Versnelling
Posts: 259
Joined: 26 Aug 2011 12:37
Type Auto: BMW E36 318i '94

Re: storing achterruitenwisser HELP!!!!!

Post by DominiqueL-E36 »

http://wds.spaghetticoder.org/

Via deze site kunt u de schemas opzoeken.
Voorstellen is voor ons een pretje, zo weten we tegen wie praten, wat het verleden is en hoe de technische ervaring is.
Ik zie vaak berichten voorbij komen van mensen met storingen maar zelf niet zoveel weten van sleutelen.
Die adviseren we altijd direct door naar de garage.

Succes en mocht u er niet uitkomen hoor ik het graag
Post Reply

Return to “1988 - 1996 (E34)”