BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

kachel wordt koud na verloop van tijd

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
woutere39
Neutraal
Posts: 11
Joined: 04 Oct 2013 10:56
Type Auto: E39 1996 sedan

kachel wordt koud na verloop van tijd

Post by woutere39 »

Hallo allemaal

Ik ben net terug van een vakantie naar middenfrankrijk en dat ging super in de e39. Ik heb me wel aan één ding geergerd en dat is dat na ongeveer een uur rijden de climate control steeds kouder wordt?!

Bijvoorbeeld hij staat op 22 graden met het draaiwiel (waar die voor is snap ik nog steeds niet) in het midden. Dat is lekker alleen na een uur begint het toch wat frisjes te worden. Ik zet hem vervolgens op 24 graden en dat is goed. Dan een uur later wordt hij weer fris. Ik zat op een gegeven moment op 30 graden en het was nog niet echt superwarm in de auto, dit lijkt me toch niet normaal.

Zou iemand mij hiermee kunnen helpen? Ervaringen?

En waarvoor is dat draaiwieltje eigenlijk? Zelfs met het draaiwieltje op 3 puntjes rood bleef het fris.

Bedankt!

uninvited
1e Versnelling
Posts: 62
Joined: 24 Dec 2013 17:32
Type Auto: e39

Re: kachel wordt koud na verloop van tijd

Post by uninvited »

je bedoelt dat draaiwieltje in het middenrooster? das voor te selecteren of je er koude of warme lucht uit wil hebben. temperatuur voeler van het interieur misschien vuil of defect? en doe je buitentemp sensor het wel goed?

Topic Author
woutere39
Neutraal
Posts: 11
Joined: 04 Oct 2013 10:56
Type Auto: E39 1996 sedan

Re: kachel wordt koud na verloop van tijd

Post by woutere39 »

Ja daar zat ik ook aan te denken, iemand een idee waar ik die sensor kan vinden? :roll:

Topic Author
woutere39
Neutraal
Posts: 11
Joined: 04 Oct 2013 10:56
Type Auto: E39 1996 sedan

Re: kachel wordt koud na verloop van tijd

Post by woutere39 »

Buitentemp sensor doet het wel goed hij geeft de juiste temperatuur aan

hj2
1e Versnelling
Posts: 83
Joined: 08 Aug 2013 09:51
Type Auto: E39 530i Touring 2003

Re: kachel wordt koud na verloop van tijd

Post by hj2 »

De binnensensor zit achter het roostertje (links uit mijn hoofd) bij de kachelbediening. Even de stofzuiger erop zetten en hij is weer schoon (let op: Geen perslucht gebruiken! er zit een ventilatorwieltje op de print wat je daarmee om zeep helpt ;-) )

Maareuh... Ik had hetzelfde, en het bleek dat ik een warm drankje in de bekerhouder had geplaatst. De sensor ziet dat en het systeem probeert daarop te regelen, dus de boel kouder te maken. Andersom, als je een koud drankje neemt... Wordt het dus warm in de wagen. Niet zo chique...

Bommetje
1e Versnelling
Posts: 52
Joined: 19 Mar 2012 15:54
Type Auto: 525i 1997

Re: kachel wordt koud na verloop van tijd

Post by Bommetje »

Er zit ook een sensor achter dat vierkante klepje in je hemeltje, waar is die dan voor ? mijn ene 525 had die wel en de andere hingen de draadjes gewoon los :(

kerf_kikr
Neutraal
Posts: 3
Joined: 26 Apr 2015 16:40
Type Auto: e39 520d

Re: kachel wordt koud na verloop van tijd

Post by kerf_kikr »

Is dit probleem ondertussen opgelost? Heb namelijk exact hetzelfde probleem.

hj2
1e Versnelling
Posts: 83
Joined: 08 Aug 2013 09:51
Type Auto: E39 530i Touring 2003

Re: kachel wordt koud na verloop van tijd

Post by hj2 »

Met of zonder warm drankje in de bekerhouder?
Kan overigens net zo goed een warme smartphone of navi zijn die de regeling om zeep helpt ;-)

kerf_kikr
Neutraal
Posts: 3
Joined: 26 Apr 2015 16:40
Type Auto: e39 520d

Re: kachel wordt koud na verloop van tijd

Post by kerf_kikr »

Mijn bekerhouders heb ik vervangen door zo'n afdekplaatje, dus er staat geen drank voor de sensor.
Er zit ook geen stof meer in dat roostertje, dus daar kan het ook niet aan liggen.
Men gsm hangt boven de cd speler, dus die warmte zal het ook wel niet zijn.
Sry voor het late antwoord, maar ik ging er verkeerdelijk van uit dat ik een email ging krijgen bij reacties.

Speedy540
2e Versnelling
Posts: 342
Joined: 27 Apr 2014 23:02
Type Auto: e34 540ia / e34 520iat / e36 316i
Location: Maassluis
Age: 52

Re: kachel wordt koud na verloop van tijd

Post by Speedy540 »

Ik denk dat je bewuste sensoren eens moet doormeten. Ik weet niet welke weerstands waarde deze moeten hebben. Maar als de rest in orde lijkt te zijn zou ik het inderdaad eerst in de opnemers gaan zoeken. Waneer deze goed blijken te zijn. kun je verdergaan door de draden er naartoe op onderbreking te controleren. een ETM of WDS van de E39 kan dan goed van pas komen.
Is de wagen al eens uitgelezen?
Rij een 316i van 04-1994. Wil je wat laten maken of heb je onderdelen nodig? pm me maar dan kijk ik wat ik kan betekenen voor je. De 540i staat geschorst. Uitlezen van uw bmw is mogelijk. zowel met Dis als Inpa

kerf_kikr
Neutraal
Posts: 3
Joined: 26 Apr 2015 16:40
Type Auto: e39 520d

Re: kachel wordt koud na verloop van tijd

Post by kerf_kikr »

Is nog niet uitgelezen nee, heb volgende week afspraak bij de garage en zal dat dan eens laten doen.
Waar moeten we precies op letten? In geval dat de garagist geen id heeft.
Bedankt

Speedy540
2e Versnelling
Posts: 342
Joined: 27 Apr 2014 23:02
Type Auto: e34 540ia / e34 520iat / e36 316i
Location: Maassluis
Age: 52

Re: kachel wordt koud na verloop van tijd

Post by Speedy540 »

Ik weet niet waarmee de monteur de wagen mee gaat uitlezen. Ik zou elke storing even laten schrijven dan.
Rij een 316i van 04-1994. Wil je wat laten maken of heb je onderdelen nodig? pm me maar dan kijk ik wat ik kan betekenen voor je. De 540i staat geschorst. Uitlezen van uw bmw is mogelijk. zowel met Dis als Inpa
Post Reply

Return to “1996 - 2003 (E39)”