BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

525d touring 2003 diverse problemen

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
wd64bd
Neutraal
Posts: 3
Joined: 10 Nov 2014 00:17
Type Auto: E39 525d

525d touring 2003 diverse problemen

Post by wd64bd »

Ik ben eigenaar van een 525d touring uit 2003 met 260k op de teller. Nu ben ik zelf niet de handigste en heb wat slechteervaringen met garages die naarmijn mening veel geld vroegen voor oplossingen en reparaties die achteraf niet hielpen. Vandaar dat ik eerst hier mijn vragen stel en hoop op antwoorden waar ik iets mee kan. Allereerst rookt de auto als ik het gaspedaal stevig intrap (zwarte rook). Nu heb ik wel eens gehoord dat dat betekent dat de auto olie verbruikt. Zou kunnen kloppen, elke 3 a 4 maanden moet er een liter olie bij. Kan dat het probleem zijn of is het heel wat anders? Next problem is dat sinds een paar weken ik een vreemd geluid hoor bij de motor (zeker na een koude start). Net alsof de v-snaar slipt. Als ik door de bocht ga en wat gas geef hoor ik het veel harder en voel ik het in mijn stuur. Iemand hier ervaring mee? Volgende probleem zijn witte vlekken in mijn lak, je ziet echt hndjes van mijn kids op de auto. Heb het geprobeerd een beetje weg te poetsen maar na een week waren de vlekken weer terug. Het ziet er echt armzalig uit. Heb gehoord dat het van zonnebrandcreme is. Iemand een idee hoe die vlekken weg te krijgen? Laatste probleem is mijn automatische versnellingsbak. Ik heb de bak een half jaar geleden laten spoelen. Sinds een maand of twee merk ik dat als ik de auto s'ochtends start en ik de auto in z'n D zet, het een tiental seconden duurt voordat de auto wil gaan rollen. Dit gaat gepaard met een paar horten en stootjes. Echter, als ik de auto gelijk in z'n R zet ipv D dan pakt hij de versnelling wel gelijk en gaat de auto gelijk rollen. Zoals jullie lezen heb ik best wat problemen. Ik hoop op een hoop reacties met nuttige tips en ga dan kijken of het financieel nog de moeite waard is om de auto te laten repareren op alle bovenstaande punten, wil 'm eigenlijk niet kwijt. Thanks alvast!

Speedy540
2e Versnelling
Posts: 342
Joined: 27 Apr 2014 23:02
Type Auto: e34 540ia / e34 520iat / e36 316i
Location: Maassluis
Age: 52

Re: 525d touring 2003 diverse problemen

Post by Speedy540 »

Als de wagen zwart rookt bij stevig intrappen van gaspedaal bij een diesel duid dit meestal op een teveel aan diesel in de verbranding. Als de wagen blauw rookt verbruik je olie. Ik zou je aanraden eerst eens wat injector reiniger bij je diesel olie te doen. Er wordt verteld dat een half litertje benzine ook helpt om eeen hogere verbrandings temperatuur te krijgen. Ik heb hier zelf geen ervaring mee maar je pakkingen van de inspuitpomp vinden benzine nou niet echt fijn. Wat er ook aan de hand kan zijn is dat de diesel inspuit pomp wat van tijd af is. Dit luisterd zeer nauw. Ook kunnen een of meerdere verstuivers defect zijn of de branplaatjes versleten zijn. Dan zul je de verstuivers moeten laten reviseren. Wat betreft je bak. Is je oliepeil daarvan in orde?
Rij een 316i van 04-1994. Wil je wat laten maken of heb je onderdelen nodig? pm me maar dan kijk ik wat ik kan betekenen voor je. De 540i staat geschorst. Uitlezen van uw bmw is mogelijk. zowel met Dis als Inpa

Topic Author
wd64bd
Neutraal
Posts: 3
Joined: 10 Nov 2014 00:17
Type Auto: E39 525d

Re: 525d touring 2003 diverse problemen

Post by wd64bd »

Ik heb geen idee hoe ik de bakolie kan peilen. Kan van de week wel even langs het bedrijf rijden die de bak gespoeld heeft om te vragen of zij kunnen peilen. Wat betreft de zwarte rook, ik zal de oplossing(en) die je aangedragen hebt morgen proberen. Kom er op terug. Thanks!

Raymond64
1e Versnelling
Posts: 121
Joined: 06 Sep 2014 09:23
Type Auto: 525 Touring E39
Location: Zandvoort en Borculo
Age: 59

Re: 525d touring 2003 diverse problemen

Post by Raymond64 »

Voor de bak moet goede olie gebruikt worden voorkeur na spoelen k75, het kan ook zijn dat er een censor niet goed werkt.
Ik zou de auto eerst even laten uitlezen!
En zwarte rook is nooit olie maar altijd brandstof , zie bericht van Speedy
Aangaande de vlekken, probeer eens het product polish was van Autoglim

BMWE39T
Neutraal
Posts: 4
Joined: 05 Jul 2014 10:32
Type Auto: bmw e39 525d touring

Re: 525d touring 2003 diverse problemen

Post by BMWE39T »

hallo ik heb zelf een e39 525d touring en herken enkele dingen
het geluid wat je hoort met sturen zal waarschijnlijk je stuurpomp zijn die bij een te laag
oliepeil geluid gaat maken dit is een gesloten systeem dus zal er waarschijnlijk een lek zijn
je kan dit controleren door er speciale stuurpompolie bij te doen in het reservoir
als je dan geen geluid meer hebt was je peil te laag dit kan echter snel terugkeren en dan heb je een lek controleer dan de slangen of je wat ziet en als je niks kunt zien zal het waarschijnlijk de stuurpompkoer zijn
deze kun je niet zien omdat ie tussen je radiateur en de condensor van de airco zit
ik hoop dat je er wat mee kan versnellingsbak wijst op een koppelomvormer dit is echter een indicatie maar blijf er niet mee rondrijden want dan kun je de schade beperken
mvg

stefan2m
Neutraal
Posts: 19
Joined: 18 Jan 2012 13:18
Type Auto: e46 320i touring (m54)
Location: Groningen
Age: 40

Re: 525d touring 2003 diverse problemen

Post by stefan2m »

wd64bd wrote:Allereerst rookt de auto als ik het gaspedaal stevig intrap (zwarte rook). Nu heb ik wel eens gehoord dat dat betekent dat de auto olie verbruikt. Zou kunnen kloppen, elke 3 a 4 maanden moet er een liter olie bij. Kan dat het probleem zijn of is het heel wat anders?
3 á 4 maanden, hoeveel km is dat? Kijk eens onder de auto door, zie je ook druppels olie onder de motor hangen?
Kan zijn dat ie ergens lekt op een seal of pakking, maar ook dat ie het verbrand; ik denk eerder aan lekken, maar alles is mogelijk natuurlijk.
Heb je wel eens een drup olie onder de auto gevonden wanneer deze een tijdje geparkeerd heeft gestaan?

Zwarte rook = te rijk mengsel, naast de genoemde mechanische oorzaken kan het ook zijn dat je luchtmassameter niet goed meer werkt... dit is ook wel te merken aan hoe de motor loopt; heb je het idee dat ie inhoudt, of vreemd loopt?
Even de auto uit laten lezen dus, of zelf een snoertje van ebay halen (heb ik ook gedaan, die paar tientjes zijn er makkelijk uit de eerste keer dat je hem aansluit).
Ik neem aan dat de auto origineel is, dus niet gechipt en ook geen afgesloten egr klep?
wd64bd wrote:Next problem is dat sinds een paar weken ik een vreemd geluid hoor bij de motor (zeker na een koude start). Net alsof de v-snaar slipt. Als ik door de bocht ga en wat gas geef hoor ik het veel harder en voel ik het in mijn stuur. Iemand hier ervaring mee?
Kan heel goed de snaar of de spanrol zijn, wanneer deze onder belasting begint te piepen.
Wanneer is de set vervangen?
Of is het meer een kreunend geluid? Als het vloeistofniveau op peil is, stuur dan (met lopende motor) eens helemaal naar links of rechts, tegen de max aan; begint het geluid dan op te spelen?
Geen speling op het stuur, zwaar sturen, etc?
wd64bd wrote:Laatste probleem is mijn automatische versnellingsbak. Ik heb de bak een half jaar geleden laten spoelen. Sinds een maand of twee merk ik dat als ik de auto s'ochtends start en ik de auto in z'n D zet, het een tiental seconden duurt voordat de auto wil gaan rollen. Dit gaat gepaard met een paar horten en stootjes. Echter, als ik de auto gelijk in z'n R zet ipv D dan pakt hij de versnelling wel gelijk en gaat de auto gelijk rollen.
Bak laten spoelen, filter ook laten vervangen?
Zou inderdaad eerst eens olieniveau laten peilen, kan zijn dat deze wat gezakt is.
[ external image ]
'01 e46 320i T - current
'98 e39 525tds T - R.I.P. | '94 e34 525iA T - sold | '96 e36 323i coupe - sold | '87 e32 735i (manual/m30) - sold | '88 e34 524td - sold
Post Reply

Return to “1996 - 2003 (E39)”