BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Vocht in de auto

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
lekkerebert
1e Versnelling
Posts: 55
Joined: 29 Apr 2014 20:55
Type Auto: E39 530i Touring 2002
Location: Elsloo (L)
Age: 43

Vocht in de auto

Post by lekkerebert »

Nu met de afnemende buitentemperaturen, merk ik af-en-toe, dat er best veel vocht in mn auto (E39 Touring) zit.
De enkele keer dat ie bij vorst buiten staat, vriest de voorruit zowel van binnen- als van buiten dicht. Uiteraard blaast de goed werkende airco m van binnen schoon in een minuut of 2. Desondanks, staat mn auto meestal binnen, in een verwarmde garage. Gisteravond zijn we op verjaardagsbezoek geweest, de auto heeft een uurtje of 3 buiten gestaan. Resultaat was een voorruit die aan de binnenkant was dichtgevroren (buitenkant ook maar dat veegde ik er zo vanaf), dichtgevroren ruitensproeiers, en een linkerachterdeur die alleen met geweld open, en vervolgens niet meer dicht ging (viel niet in het slot cq slot sloot niet).
Ben met mn vriendin op de achterbank om de deur vast te houden, heel langzaam naar huis gereden, en toen ik de garage in reed viel de linkerachterdeur plots in zn slot

Ik heb vanmiddag na een lange rit waarbij ik de binnentemperatuur op 28 graden heb ingesteld (haalt ie niet, maar ze wordt wel lekker door-en-door warm), alle rubbers in de rubberspray gezet en alle sloten een shotje WD-40 gegeven.

Doen mede-E39 eigenaren meer aan vorst-bescherming?

Speedy540
2e Versnelling
Posts: 342
Joined: 27 Apr 2014 23:02
Type Auto: e34 540ia / e34 520iat / e36 316i
Location: Maassluis
Age: 52

Re: Vocht in de auto

Post by Speedy540 »

Heb je ook naar het bakje onder je rembekrachtiger gekeken? Dit is bekende kwaal bij de e39
Rij een 316i van 04-1994. Wil je wat laten maken of heb je onderdelen nodig? pm me maar dan kijk ik wat ik kan betekenen voor je. De 540i staat geschorst. Uitlezen van uw bmw is mogelijk. zowel met Dis als Inpa

Topic Author
lekkerebert
1e Versnelling
Posts: 55
Joined: 29 Apr 2014 20:55
Type Auto: E39 530i Touring 2002
Location: Elsloo (L)
Age: 43

Re: Vocht in de auto

Post by lekkerebert »

Jazekers. Onder de kap is alles schoon, doorgeblazen en wat al niet meer.
Dat shotje WD40 heeft ook geholpen, en ik heb een joekel van een vochtvreter achter de voorstoel gezet.
Morgen ga ik checken hoeveel vocht dat gevreten heeft, maar ik weet uit ervaring, dat waarschijnlijk al het witte spul wordt opgevreten. Moet je wel een weekje wachten, maar dat vocht in auto's lijkt toch echt een wetenschap te zijn.

hj2
1e Versnelling
Posts: 83
Joined: 08 Aug 2013 09:51
Type Auto: E39 530i Touring 2003

Re: Vocht in de auto

Post by hj2 »

Waarschijnlijk zijn in de achterdeuren de panelen los gaan zitten die het vocht (mede) buiten moeten houden.
Deze kun je weer eenvoudig vastkitten (wel kit gebruiken die je weer los kunt halen mocht je b.v. je ruitmechanisme moeten repareren)
Succes!

Jos535i
Neutraal
Posts: 20
Joined: 16 Mar 2011 19:37
Type Auto: BMW 535i (E39)

Re: Vocht in de auto

Post by Jos535i »

Heb je misschien ook een schuifdak? Ik had ook een vochtige ruimte, bleek dat er water via de a stijl naar beneden kwam. Conclusie was dat het afvoerkanaaltje van het schuifdak verstopt zat waardoor het water overliep naar de a stijl. Met een waslijn het afvoerkanaal doorgeregen en daarna was het probleem volledig weg. :D

Topic Author
lekkerebert
1e Versnelling
Posts: 55
Joined: 29 Apr 2014 20:55
Type Auto: E39 530i Touring 2002
Location: Elsloo (L)
Age: 43

Re: Vocht in de auto

Post by lekkerebert »

Dat zou een prima tip kunnen wezen. Ik heb nadien geen last meer tehad, maar mijn auto staat meestal binnen.
Ik heb een schuifdak.

Ivo_B
Neutraal
Posts: 6
Joined: 09 Dec 2014 21:06
Type Auto: 2005 X3 3.0d

Re: Vocht in de auto

Post by Ivo_B »

Controleer ook de rubberen doppen in de bodemplaat te hoogte van de achterdeuren. Ik had met mijn e39 ook een vochtprobleem, bleek er een dop in de bodemplaat te missen. Tijdens regenbuien en wasstraat bezoek werd het nat onder de vloermatten (niet direct zichtbaar, wordt nat van onderaf) maar dit begon ook met beslagen ruiten.

beeMdoubleyou
Neutraal
Posts: 24
Joined: 01 Feb 2013 14:25
Type Auto: 540I exe

Re: Vocht in de auto

Post by beeMdoubleyou »

Van de week een soortgelijk issue gehad met een Z4 en vervangen van de luchtfilter was de oplossing.
veel vocht maar niet bevroren....

stefan2m
Neutraal
Posts: 19
Joined: 18 Jan 2012 13:18
Type Auto: e46 320i touring (m54)
Location: Groningen
Age: 40

Re: Vocht in de auto

Post by stefan2m »

Kijk ook even naar de afwateringsgaatjes achter de deurpanelen, die vind je onderin de deur in de naad waar de buitenkant de binnenkant (frame) ontmoet; hier bouwt soms toch wel zooi op, bijvoorbeeld door niet meer goed sluitende rubbers, en als daar wat vocht in blijft staan heb je altijd last van vocht in de auto.
En, had je de deur linksachter niet genoemd, bij een auto met dakraam is de afwatering daarvan altijd prime suspect.
Ook even de interieurfilters controleren; deze was, toen ik mijn e46 kocht, door en doornat, al zitten ze bij de e39 wel op een betere plek.
[ external image ]
'01 e46 320i T - current
'98 e39 525tds T - R.I.P. | '94 e34 525iA T - sold | '96 e36 323i coupe - sold | '87 e32 735i (manual/m30) - sold | '88 e34 524td - sold

Topic Author
lekkerebert
1e Versnelling
Posts: 55
Joined: 29 Apr 2014 20:55
Type Auto: E39 530i Touring 2002
Location: Elsloo (L)
Age: 43

Re: Vocht in de auto

Post by lekkerebert »

Bij een auto met dakraam en vastzittend slot linksachter, is het dakraam prime suspect? Voert t dakraam dan water af naar de achterzijde van de auto?
kGeloof je wel hoor, maar mijn dakraam heeft aan de voorkant twee gaatjes voor de afvoer van water, en die zijn open.
Voert dat dakraam ook nog water af naar de achterkant?

Bedankt voor de tip, ik ga t nakijken.
De interieurfilters vervang ik nu bij de apk-keuring sowieso.

Topic Author
lekkerebert
1e Versnelling
Posts: 55
Joined: 29 Apr 2014 20:55
Type Auto: E39 530i Touring 2002
Location: Elsloo (L)
Age: 43

Re: Vocht in de auto

Post by lekkerebert »

Vandaag na het wisselen van de winter-voor de zomerwielen, water in de reservewielbak. Niet veel, maar water in de reservewielbak, wil je niet hebben. Komt niet van de achterklep of het achterraam, alle rubbers zijn ++. Kan zijn dat er wat water in is gekomen met het openen van de achterklep in een regenbui, al lijkt me dat sterk. Ik hou t in de gaten en als ik iets vind, laat ik t hier weten..

Jos535i
Neutraal
Posts: 20
Joined: 16 Mar 2011 19:37
Type Auto: BMW 535i (E39)

Re: Vocht in de auto

Post by Jos535i »

Hoogst waarschijnlijk komt het water binnen via de (uitgedroogde)rubbers van de achterlichten. Het gaat dan om de buitenste achterlichten dus niet die in de achterklep.
Even nieuwe rubbers monteren (verkrijgbaar bij de dealer) en je kunt er weer even tegenaan.

Succes, Jos

Topic Author
lekkerebert
1e Versnelling
Posts: 55
Joined: 29 Apr 2014 20:55
Type Auto: E39 530i Touring 2002
Location: Elsloo (L)
Age: 43

Re: Vocht in de auto

Post by lekkerebert »

Beste Jos,

Dank voor de tip, maar de auto heeft al een aantal nachten in de stromende regen buiten gestaan, en geen "nieuw" water in de kofferbak. Het doorblazen cq prikken van alle gaatjes, en het behandelen van alle rubbers heeft schijnbaar enigszins geholpen.
Gisteren zijn ook de interieurfilters vervangen, bij de APK-keuring (waar ie verder zo doorheen kwam).
Ben wel nog door de wasstraat geweest, wat me erg opvalt, is dat er in de achterdeuren, zeg maar tussen de deur en de dorpels, altijd water achterblijft. De rubbers in de onderzijde van de achterdeuren zijn allemaal aanwezig en intact. Na een wasbeurt moet ik de achterdeuren en het achterraam in de achterklep, eigenlijk altijd even na-drogen met een zeem. De voordeuren hebben dat niet.

Is dat normaal bij deze auto's?
Post Reply

Return to “1996 - 2003 (E39)”