BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Parkeersensoren aansluiten (e39 touring )

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
case
Neutraal
Posts: 6
Joined: 23 May 2015 22:15
Type Auto: e39 touring
Location: Ede, Nederland
Age: 77

Parkeersensoren aansluiten (e39 touring )

Post by case »

Beste medeforumleden,
De 528i Executive touring uit 1997 zit helemaal vol met elektronische snufjes , maar parkeersensoren zitten er helaas niet op.
Nu heb ik bij Conrad een parkeersysteem aangeschaft en in de achterbumper gemonteerd.
Dit systeem moet je aansluiten op je achteruitrijlichten. Nu is het probleem dat deze bij de touring in de achterklep zitten en
het lastig is een extra draad vanaf de lamp via het scharnierpunt naar het parkeersysteem te laten lopen.
Kan iemand mij een connector/draad aangeven waar ik de achteruitrij spanning in de auto zelf kan oppakken zodat de draad niet via het scharnierpunt hoeft te lopen.
Bij voorbaat dank voor het meedenken.
Met vriendelijke groeten,
Ad

marcus525tds
1e Versnelling
Posts: 81
Joined: 26 Oct 2008 14:39
Type Auto: e34, 530i en e39 523i
Location: lichtenvoorde

Re: Parkeersensoren aansluiten (e39 touring )

Post by marcus525tds »

misschien is het mogelijk om via de aansluiting vd trekhaak een signaal te krijgen. Ik heb een trekhaak laten monteren en daar is geen kabel via scharnierpunt naar het dak toe getrokken...dus daar moet rechts achterin een mogelijkheid zijn om signaal te krijgen...of anders via de versnelling in achteruit??

Topic Author
case
Neutraal
Posts: 6
Joined: 23 May 2015 22:15
Type Auto: e39 touring
Location: Ede, Nederland
Age: 77

Re: Parkeersensoren aansluiten (e39 touring )

Post by case »

Bedankt voor je snelle reactie. Helaas zit er geen trekhaak op maar ik ben het met je eens dat ergens in de auto een aansluiting te maken moet zijn. Ook heb ik wel eens een auto gehad waar je op de versnellingsbak een aansluiting op een schakelaar schakelaar kon maken. Het gaat hier echter om en automaat en ik weet niet of het daarbij net zo makelijk is.

DannysedanE36
1e Versnelling
Posts: 187
Joined: 02 Jun 2013 23:32
Type Auto: E28 E34Touring, E36

Re: Parkeersensoren aansluiten (e39 touring )

Post by DannysedanE36 »

Hallo Case.
Heb de ervaring met mijn E34 Touring, hopelijk is de E39 eraan gelijk.
Links achter de luikje zit de stekker van de bedrading.(misschien in de D-stijl, dan die plastic bekleding losnemen). Even testen op welke draad stroom staat bij ingeschakelde achteruit. Daar sluit je hem aan. Succes, Danny

Topic Author
case
Neutraal
Posts: 6
Joined: 23 May 2015 22:15
Type Auto: e39 touring
Location: Ede, Nederland
Age: 77

Re: Parkeersensoren aansluiten (e39 touring )

Post by case »

Hallo Danny,
Bedankt voor de tip. Donderdag ben Ik bij mijn dochter (daar staat de auto ) en ga ik kijken of ik iets kan vinden.
Groeten,
Ad

DannysedanE36
1e Versnelling
Posts: 187
Joined: 02 Jun 2013 23:32
Type Auto: E28 E34Touring, E36

Re: Parkeersensoren aansluiten (e39 touring )

Post by DannysedanE36 »

Heb nog even gekeken: achter een schuim zwart afdekplaatje zit een platte zwarte stekker met een helder groene draad en een dunne rood-zwarte. Daar heb ik m'n + op aan kunnen sluiten.
(Fotootje vd stekker bij de E34 dan)
[ external image ]

Groeten, Danny

Topic Author
case
Neutraal
Posts: 6
Joined: 23 May 2015 22:15
Type Auto: e39 touring
Location: Ede, Nederland
Age: 77

Re: Parkeersensoren aansluiten (e39 touring )

Post by case »

Hallo Danny,
Super die foto, ik ga het donderdag meteen uitproberen.
Hopelijk zit het bij de e39 net zo.
Groeten,
Ad

Topic Author
case
Neutraal
Posts: 6
Joined: 23 May 2015 22:15
Type Auto: e39 touring
Location: Ede, Nederland
Age: 77

Re: Parkeersensoren aansluiten (e39 touring )

Post by case »

Hallo Danny,
Helaas zit het bij de e39 touring anders maar uiteindelijk ben ik er wel uitgekomen.
Bij de touring zitten de achteruitrij lampen in de achterklep en de rechter lamp is met een blauw/gele daad aangesloten.
Deze draad loopt (in een kabelboom) via de schanieren en komt onder het dak terecht. Door de rechter dak luidspreker te verwijderen was deze draad te bereiken.
Op dit punt de aftakking gemaakt en deze draad naar de unit van het parkeersysteem geleid.
Groeten,
Ad
Attachments
foto_resized.jpeg
foto_resized.jpeg (100.41 KiB) Viewed 29463 times

DannysedanE36
1e Versnelling
Posts: 187
Joined: 02 Jun 2013 23:32
Type Auto: E28 E34Touring, E36

Re: Parkeersensoren aansluiten (e39 touring )

Post by DannysedanE36 »

Hallo Ad.
Mooi dat je de oplossing hebt gevonden en leuk dat je het hebt gepost. Zal dit onthouden, want de opvolger van de E34 Touring zal een E39 Touring zijn. En is dat ook ééntje zonder parkeersensoren, ga ik die zelf weer installeren. Erg veel voordeel/gemak al van gehad. Groeten, Danny
Post Reply

Return to “1996 - 2003 (E39)”